Avgift på 350 Kr för produktkontroll vid ångerrätt????

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
macbang
Svårstartad skrothög

Avgift på 350 Kr för produktkontroll vid ångerrätt????

Inlägg av macbang »

Få ett företag ta ut en sådan kostnad efter man har returnerat/ ångrat köpet på en vara?

http://www.twostroke.se/info.asp?text=14

Står inget om att ett företag får göra det enligt Angerratt-vid-distanshandel

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... anshandel/

Dina rättigheter när du handlar på nätet inom EU

http://www.konsumentverket.se/kopa/Hand ... l-inom-EU/

Laglig felsöknings avgift för säljaren
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... ngsavgift/
Senast redigerad av macbang den 25 oktober 2011, 20:21, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Jaa det får dom för dom har skrivit det i köp avtalet.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Ja, OM det står i köpavtalet/betalningsvilkoren.
Det behöver inte stå att de får göra det, för det står inte att företag INTE får göra det ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:Ja, OM det står i köpavtalet/betalningsvilkoren.
Det behöver inte stå att de får göra det, för det står inte att företag INTE får göra det ;)
står inte här Beställning

http://www.twostroke.se/info.asp?text=6

eller här Betalning

http://www.twostroke.se/info.asp?text=4
macbang
Svårstartad skrothög

Re: Avgift på 350 Kr för produktkontroll vid ångerrätt????

Inlägg av macbang »

macbang skrev:Få ett företag ta ut en sådan kostnad efter man har returnerat/ ångrat köpet på en vara?

http://www.twostroke.se/info.asp?text=14

Står inget om att ett företag får göra det enligt konsument lagarna

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... anshandel/

Dina rättigheter när du handlar på nätet inom EU

Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Retur av produkt
Som konsument har du möjlighet att utnyttja din ångerrätt genom att returnera produkten. Returnerar du paketet står du själv för fraktkostnaden, vi löser ej ut returer som skickats mot postförskott. Vid betalning med postförskott sker återbetalning till ett angivet konto. Vid returer ska alltid kvitto/faktura medfölja.

För att åberopa att vara är felaktig (ang. transportskada, se nedan) skall kunden reklamera fel till TS Stockholm AB inom skälig tid efter det att felet upptäcktes.

TS Stockholm AB avhjälper på egen bekostnad felet om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för TS Stockholm AB. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser. Se även nedan angående ansvar för fel.

Vid reklamation skall kund kontakta TS Stockholm AB via e-post till order@twostroke.se eller via TS Stockholm AB:s hemsida på www.twostroke.se, och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid retur av varan skall returfrakten till TS Stockholm AB vara betald samt ordersedel, faktura och uppgift om giltigt returnummer jämte en redogörelse av felet, företrädesvis en detaljerad sådan, medfölja varan. Är frakten ej betald eller saknas någon handling återsänds varan till kunden. Returer skall återsändas i originalförpackning samt väl förpackade i av posten godkänt emballage (ex vis brun wellpappkartong). Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund. TS Stockholm AB förbehåller sig rätt till produktkontroll av varan samt debitering av testavgift om 350 kr exkl moms.
Visar det sig att varan är använd eller skadad kommer reklamationen ej accepteras.

Transportskada skall på ankomstdagen av leveransen anmälas till Posten på telefon 020-232221 för privatpersoner och till TS Stockholm AB via e-post order@twostroke.se.
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Retur av produkt
Som konsument har du möjlighet att utnyttja din ångerrätt genom att returnera produkten. Returnerar du paketet står du själv för fraktkostnaden, vi löser ej ut returer som skickats mot postförskott. Vid betalning med postförskott sker återbetalning till ett angivet konto. Vid returer ska alltid kvitto/faktura medfölja.

För att åberopa att vara är felaktig (ang. transportskada, se nedan) skall kunden reklamera fel till TS Stockholm AB inom skälig tid efter det att felet upptäcktes.

TS Stockholm AB avhjälper på egen bekostnad felet om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för TS Stockholm AB. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser. Se även nedan angående ansvar för fel.

Vid reklamation skall kund kontakta TS Stockholm AB via e-post till order@twostroke.se eller via TS Stockholm AB:s hemsida på www.twostroke.se, och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid retur av varan skall returfrakten till TS Stockholm AB vara betald samt ordersedel, faktura och uppgift om giltigt returnummer jämte en redogörelse av felet, företrädesvis en detaljerad sådan, medfölja varan. Är frakten ej betald eller saknas någon handling återsänds varan till kunden. Returer skall återsändas i originalförpackning samt väl förpackade i av posten godkänt emballage (ex vis brun wellpappkartong). Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund.
Victorh skrev:TS Stockholm AB förbehåller sig rätt till produktkontroll av varan samt debitering av testavgift om 350 kr exkl moms.
Visar det sig att varan är använd eller skadad kommer reklamationen ej accepteras.

Transportskada skall på ankomstdagen av leveransen anmälas till Posten på telefon 020-232221 för privatpersoner och till TS Stockholm AB via e-post order@twostroke.se.

I vilken lagbok/ paragraf står att dom har rätt att ta ut en sådan avgift ?
Senast redigerad av macbang den 25 oktober 2011, 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

du kan ta det till rätten men du kommer förlora så betala bara ;)
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Victorh skrev:du kan ta det till rätten men du kommer förlora så betala bara ;)
har mailat konsumentverket, vill bara ha klarhet, Då det är första gången jag stöter på något sånt här.

Har inget otalt med twostroke tycker bara att konsumenten får onödigt mycket stryk vid returer. Vilket kan skada företaget.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.

Du får klä ut dig till en höna om du vill, för det finns ingen lag som säger att du inte får det.

Men i din åsikt (att det måste finnas en lag om att man får göra något) så är det alltså olagligt att klä ut sig till en höna, för att det inte finns en lag som säger att man får göra det?

Got it? ;)
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.

Du får klä ut dig till en höna om du vill, för det finns ingen lag som säger att du inte får det.

Men i din åsikt (att det måste finnas en lag om att man får göra något) så är det alltså olagligt att klä ut sig till en höna, för att det inte finns en lag som säger att man får göra det?

Got it? ;)
Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returer ;)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

macbang skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.

Got it? ;)
Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returer ;)
jaa du är skyldig det dom kan stämma dig!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

macbang skrev:

Got it? ;)
Men eftersom du har lagt och tagit emot en beställning från twostroke så har du ingått ett avtal med dem. Detta avtal innehåller priset på din vara, frak, betalningsvilkor, garantier, samt reklamations-detaljer m.m.
Jag läser företagsekonomi, det är bara att betala 350kr. Det är du själv som har godkänt avtalet ;)
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:
macbang skrev:

Got it? ;)
Men eftersom du har lagt och tagit emot en beställning från twostroke så har du ingått ett avtal med dem. Detta avtal innehåller priset på din vara, frak, betalningsvilkor, garantier, samt reklamations-detaljer m.m.
Jag läser företagsekonomi, det är bara att betala 350kr. Det är du själv som har godkänt avtalet ;)
Du har rätt till vis del. om det är en vara som är sönder och ska skickas in till reparation

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... ngsavgift/

Gäller dock inte vid retur om man nyttja ångerrätten som konsument
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Men herregud, det står inte att de inte får ta ut en sådan avgift, så alltså får dem det -.-'
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:
macbang skrev:

Got it? ;)
Inte rätt. Dök inte upp något under beställnings processen som sade " acceptera du dessa villkoren "

Vilket säljaren/ företaget ska enligt lag informera om innan köpet blir registrerat. Kunden ska inte behöva leta efter vilka avtal som gäller vid köp. Då det är företagets skyldighet att informera om detta.
Senast redigerad av macbang den 25 oktober 2011, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

En enkel "genom att trycka på "Beställ" godkänner du våra kund-avtal" Eller liknande, och detta är jag säker på att de har.
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:En enkel "genom att trycka på "Beställ" godkänner du våra kund-avtal" Eller liknande, och detta är jag säker på att de har.
Det har dom inte, kollade precis ;)

Dyker isåfall inte upp, vilket också är fel

Även då jag har beställt 3 ggr hos dom
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Larsolof
Elmoped

Inlägg av Larsolof »

det står ju klart och tydligt att de har rätt till testavgift om 350kr exkl moms
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.

Orderbekräftelse (#122XXX)‏

Bästa Erik Johansson,
- vi tackar för din order.

Orderdatum: 25-10-2011 20:08:39
Ordernummer: XXXXXX
Orderkod: XXX_XXXXX

Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com

Orderdata:
-------------------------------------------------------------------------
1 st. Dellorto - Förgasare (PHVA TS) 17,5mm (L-DEL1389 CGN191288) á 699,00 - Totalt: SEK 699,00
1 st. Dellorto - El-Choke (PHVA) (DEL5307900-78 L-DEL53079-78) á 449,00 - Totalt: SEK 449,00

Betalningssätt: Postförskott (SEK 49,00)
Fraktavgift: Frakt (SEK 39,00)

Summa / pris: SEK 1.236,00
Varav moms: SEK 247,20

Med vänlig hälsning

MSN :
Fax.

Detta är vad som står vid bekräftelse.
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Larsolof skrev:det står ju klart och tydligt att de har rätt till testavgift om 350kr exkl moms
Du får gärna länka till lag/ paragraf / rättighet som ger dom rätt att ta ut avgiften.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

macbang skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.

Bästa Erik Johansson,

Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com

Orderdata:
1 st. Dellorto - Förgasare (PHVA TS) 17,5mm (L-DEL1389 CGN191288) á 699,00 - Totalt: SEK 699,00
1 st. Dellorto - El-Choke (PHVA) (DEL5307900-78 L-DEL53079-78) á 449,00 - Totalt: SEK 449,00

Med vänlig hälsning

MSN :
Fax.

Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.
Du får gärna länka till lag/ paragraf som ger dom rätt att ta ut avgiften.
Du får gärna länka till den paragraf/lag som ger dig rätt att klä ut dig till höna.
Så länge det inte finns en lag som säger att de INTE får ta ut en sådan avgift, så är det helt ok att göra det.
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:
macbang skrev:

Bästa Erik Johansson,

Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com

Orderdata:

Med vänlig hälsning

MSN :
Fax.

Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.
Du får gärna länka till den paragraf/lag som ger dig rätt att klä ut dig till höna.
Så länge det inte finns en lag som säger att de INTE får ta ut en sådan avgift, så är det helt ok att göra det.

Kan jag ta ut en kontroll avgift på 350kr på min beställda varor? finns ingen lag som säger att jag inte får det vad jag vet ;)

Men vi får vänta och se hur dom hantera detta :)

Rolig diskussion igärnfall :)
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:
macbang skrev:

Bästa Erik Johansson,

Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com

Orderdata:

Med vänlig hälsning

MSN :
Fax.

På elgigantens kvitto står vad som gäller vid returer/ öppetköp igärnfall :D

Bild
Senast redigerad av macbang den 25 oktober 2011, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

macbang skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
macbang skrev: Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.

Bästa Erik Johansson,

Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com

Orderdata:

Med vänlig hälsning

MSN :
Fax.

Kan jag ta ut en kontroll avgift på 350kr på min beställda varor? finns ingen lag som säger att jag inte får det vad jag vet ;)

Men för att du ska kunna ta en sådan avgift så måste du ingå ett avtal där det är en del av avtalet, men det har du inte gjort..
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:
macbang skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.

Men för att du ska kunna ta en sådan avgift så måste du ingå ett avtal där det är en del av avtalet, men det har du inte gjort..

Finns inget som säger att jag har gått med på deras försäljnings krav/ avtal heller. Så ord står mot ord :)
Senast redigerad av macbang den 25 oktober 2011, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Men jo! "Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse."
När ska du inse att du är överbevisad och ska betala 350kr?!?
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Herregud du har köpt en vara alltså äger du den och twostroke hade inte behövt ta tillbaka den, eftersom du redan har betalat för den.
Nu erbjuder dem öppet köp till en avgift på 350 kr, ingen säger att du måste ångra köpet men du ingår ett avtal direkt när du köper något, på företagets villkor i förhållande till konsumentköplagarna.

Om det i konsumentköplagarna inte står något om detta så gäller öppetköp på företagets villkor då företaget inte är skyldiga till att erbjuda någon sorts öppetköp eller ångerrätt till dig som konsument.

Ångrar du dig och vill lämna tillbaka varan så får du betala avgiften eller vara nöjd med den vara du har köpt och se glad ut.

enkelt? Ja
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Jetforce_Dahlin skrev:Men jo! "Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse."
Avtal får inte komma efter man har tryckt på bekräfta, då kan man åka på vad som helst.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

macbang skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Men jo! "Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse."
Avtal får inte komma efter man har tryckt på bekräfta, då kan man åka på vad som helst.
Men kriterierna för ett avtal med twostroke står redan på hemsidan. Men du bekräftar att du accepterar de kriterierna när du har fått en e-postbekräftelse. Snälla rara :OOOO
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

macbang skrev:
Köper man något accepterar man automatiskt köpvillkoren, så är det bara. Sedan, i det här fallet, börjar avtalet gälla när bekräftelsen kommer, då är det officiellt ett köp.

Och... Handel omfattar en paragraf i lagen som kort och gott säger att det är fritt att förhandla fram alla villkor. För nionde miljonte gången, det spelar ingen roll att det inte står i "lagen" att företaget har rätt att ta ut avgift, har de skrivit så i sitt avtal så får de de, så är det bara, fatta? De kan få dina tår om de vill de i princip.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

bensinskalle skrev:
macbang skrev:
Köper man något accepterar man automatiskt köpvillkoren, så är det bara. Sedan, i det här fallet, börjar avtalet gälla när bekräftelsen kommer, då är det officiellt ett köp.

Och... Handel omfattar en paragraf i lagen som kort och gott säger att det är fritt att förhandla fram alla villkor. För nionde miljonte gången, det spelar ingen roll att det inte står i "lagen" att företaget har rätt att ta ut avgift, har de skrivit så i sitt avtal så får de de, så är det bara, fatta? De kan få dina tår om de vill de i princip.
Fick svar från konsumentverket idag

Konsumentr​ådgivning Ljungby

Lägg till i Kontakter
Till XXXXX XXXXXXXX

Hej!

jag vet inte om din retur handlar om ett reklamationsfel eller ångerrätt inom 14 dagar eller retur via öppet köp?

Det som gäller vid öppet köp har de som företag egna regler om så där gör de som de vill, men de måste såklart ha varit tydliga med de villkoren när du som kund köpte varan.

När det gäller ångerrätt och om det är inom 14 dagar så ska du bara behöva betala för frakten tillbaka.

När det gäller ett reklamationsfel så ska du som kund inte drabbas av några kostnader för lagning. Många företag tar först ut frakt och testkostnad som dessa gör och om det visar sig att det är en reklamation så ska kunden få tillbaka utläggen denne haft.

Om jag förstår texten på sidan du länkade till så är denna testkostnad endast något som är knutet till reklamationer eftersom det står i samma stycke som detta. Eller har du fått uppgift att du även ska betala detta vid ångerrätt?

Jag länkar till Distans och hemförsäljningslagen ang ångerrätten

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... ingslagen/

och till Konsumentköplagen ang reklamation

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/

Mvh
Maria Johansson

Konsumentrådgivare

0771-215 216

Telefontid mån-ons 9.00-12.00,

tis även 13.00-15.00

Ljungby kommun

Olofsgatan 9

341 83 Ljungby
Twostroke
Elmoped

Inlägg av Twostroke »

Hej macbang

Maila till oss på info@twostroke.se och meddela vad du vill returnera och varför, så löser vi det på bästa sätt för båda parter.

Mvh
Twostroke
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

Fått klarhet av Twostroke.se nu och deras ångrat köp/ retur information kommer att ändras inom kort.

Då det stod lite luddigt om vad som gällde för reklamerade varor och ångrat köp

350 kr i kontroll avgift gäller bara vid reklamerade varor inte vid ångrat köp vilket va i mitt fall

Måste även avsluta med att jag hade rätt ;)
Skriv svar