står inte här BeställningJetforce_Dahlin skrev:Ja, OM det står i köpavtalet/betalningsvilkoren.
Det behöver inte stå att de får göra det, för det står inte att företag INTE får göra det
macbang skrev:Få ett företag ta ut en sådan kostnad efter man har returnerat/ ångrat köpet på en vara?
http://www.twostroke.se/info.asp?text=14
Står inget om att ett företag får göra det enligt konsument lagarna
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... anshandel/
http://www.konsumentverket.se/kopa/Hand ... l-inom-EU/
Dina rättigheter när du handlar på nätet inom EU
http://www.konsumentverket.se/kopa/Hand ... l-inom-EU/
Visar det sig att varan är använd eller skadad kommer reklamationen ej accepteras.Victorh skrev:TS Stockholm AB förbehåller sig rätt till produktkontroll av varan samt debitering av testavgift om 350 kr exkl moms.
har mailat konsumentverket, vill bara ha klarhet, Då det är första gången jag stöter på något sånt här.Victorh skrev:du kan ta det till rätten men du kommer förlora så betala bara
Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returerJetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.
Du får klä ut dig till en höna om du vill, för det finns ingen lag som säger att du inte får det.
Men i din åsikt (att det måste finnas en lag om att man får göra något) så är det alltså olagligt att klä ut sig till en höna, för att det inte finns en lag som säger att man får göra det?
Got it?
jaa du är skyldig det dom kan stämma dig!macbang skrev:Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returerJetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.
Du får klä ut dig till en höna om du vill, för det finns ingen lag som säger att du inte får det.
Men i din åsikt (att det måste finnas en lag om att man får göra något) så är det alltså olagligt att klä ut sig till en höna, för att det inte finns en lag som säger att man får göra det?
Got it?
Men eftersom du har lagt och tagit emot en beställning från twostroke så har du ingått ett avtal med dem. Detta avtal innehåller priset på din vara, frak, betalningsvilkor, garantier, samt reklamations-detaljer m.m.macbang skrev:Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returerJetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.
Got it?
Du har rätt till vis del. om det är en vara som är sönder och ska skickas in till reparationJetforce_Dahlin skrev:Men eftersom du har lagt och tagit emot en beställning från twostroke så har du ingått ett avtal med dem. Detta avtal innehåller priset på din vara, frak, betalningsvilkor, garantier, samt reklamations-detaljer m.m.macbang skrev:Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returerJetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.
Got it?
Jag läser företagsekonomi, det är bara att betala 350kr. Det är du själv som har godkänt avtalet
Inte rätt. Dök inte upp något under beställnings processen som sade " acceptera du dessa villkoren "Jetforce_Dahlin skrev:Men eftersom du har lagt och tagit emot en beställning från twostroke så har du ingått ett avtal med dem. Detta avtal innehåller priset på din vara, frak, betalningsvilkor, garantier, samt reklamations-detaljer m.m.macbang skrev:Då borde jag slippa, då det inte står i på konsument verket att jag är "" skyldig "" att betala någon kontroll avgift vid returerJetforce_Dahlin skrev:Det står inte någonstans att de får ta ut en sådan avgift. Men det får dom, för att det står inte någonstans att de INTE får göra det.
Got it?
Jag läser företagsekonomi, det är bara att betala 350kr. Det är du själv som har godkänt avtalet
Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.Jetforce_Dahlin skrev:Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.macbang skrev:Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.Jetforce_Dahlin skrev:Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Orderbekräftelse (#122XXX)
Bästa Erik Johansson,
- vi tackar för din order.
Orderdatum: 25-10-2011 20:08:39
Ordernummer: XXXXXX
Orderkod: XXX_XXXXX
Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com
Orderdata:
-------------------------------------------------------------------------
1 st. Dellorto - Förgasare (PHVA TS) 17,5mm (L-DEL1389 CGN191288) á 699,00 - Totalt: SEK 699,00
1 st. Dellorto - El-Choke (PHVA) (DEL5307900-78 L-DEL53079-78) á 449,00 - Totalt: SEK 449,00
Betalningssätt: Postförskott (SEK 49,00)
Fraktavgift: Frakt (SEK 39,00)
Summa / pris: SEK 1.236,00
Varav moms: SEK 247,20
Med vänlig hälsning
MSN :
Fax.
Detta är vad som står vid bekräftelse.
Du får gärna länka till den paragraf/lag som ger dig rätt att klä ut dig till höna.Du får gärna länka till lag/ paragraf som ger dom rätt att ta ut avgiften.
Jetforce_Dahlin skrev:Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.macbang skrev:Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.Jetforce_Dahlin skrev:Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Bästa Erik Johansson,
Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com
Orderdata:
1 st. Dellorto - Förgasare (PHVA TS) 17,5mm (L-DEL1389 CGN191288) á 699,00 - Totalt: SEK 699,00
1 st. Dellorto - El-Choke (PHVA) (DEL5307900-78 L-DEL53079-78) á 449,00 - Totalt: SEK 449,00
Med vänlig hälsning
MSN :
Fax.
Du får gärna länka till den paragraf/lag som ger dig rätt att klä ut dig till höna.Du får gärna länka till lag/ paragraf som ger dom rätt att ta ut avgiften.
Så länge det inte finns en lag som säger att de INTE får ta ut en sådan avgift, så är det helt ok att göra det.
På elgigantens kvitto står vad som gäller vid returer/ öppetköp igärnfallJetforce_Dahlin skrev:Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.macbang skrev:Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.Jetforce_Dahlin skrev:Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse.
Bästa Erik Johansson,
Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com
Orderdata:
Med vänlig hälsning
MSN :
Fax.
Så länge det inte finns en lag som säger att de INTE får ta ut en sådan avgift, så är det helt ok att göra det.
Men för att du ska kunna ta en sådan avgift så måste du ingå ett avtal där det är en del av avtalet, men det har du inte gjort..macbang skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.macbang skrev: Står inget i mina bekräftade mail om något avtal jag har godkänt. står bara orderdata mitt namn och min adress.
Bästa Erik Johansson,
Erik Johansson
rundholmsvägen 34
80540 Hålet
XXX_XXXXXX
ingen@hotmail.com
Orderdata:
Med vänlig hälsning
MSN :
Fax.
Kan jag ta ut en kontroll avgift på 350kr på min beställda varor? finns ingen lag som säger att jag inte får det vad jag vet
Men vi får vänta och se hur dom hantera detta
Rolig diskussion igärnfall
Jetforce_Dahlin skrev:Men för att du ska kunna ta en sådan avgift så måste du ingå ett avtal där det är en del av avtalet, men det har du inte gjort..macbang skrev:Jetforce_Dahlin skrev: Det behöver inte stå, eftersom det står att du ingår avtalet då du får bekräftelsen. Inte fan står det på ditt kvitto om du handlar på elgiganten "Du har ingått ett avtal med oss", men det har du gjort.
Du får gärna länka till den paragraf/lag som ger dig rätt att klä ut dig till höna.
Kan jag ta ut en kontroll avgift på 350kr på min beställda varor? finns ingen lag som säger att jag inte får det vad jag vet
Men vi får vänta och se hur dom hantera detta
Rolig diskussion igärnfall
Men kriterierna för ett avtal med twostroke står redan på hemsidan. Men du bekräftar att du accepterar de kriterierna när du har fått en e-postbekräftelse. Snälla rara :OOOOmacbang skrev:Avtal får inte komma efter man har tryckt på bekräfta, då kan man åka på vad som helst.Jetforce_Dahlin skrev:Men jo! "Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse."
När ska du inse att du är överbevisad och ska betala 350kr?!?
Köper man något accepterar man automatiskt köpvillkoren, så är det bara. Sedan, i det här fallet, börjar avtalet gälla när bekräftelsen kommer, då är det officiellt ett köp.macbang skrev:Avtal får inte komma efter man har tryckt på bekräfta, då kan man åka på vad som helst.Jetforce_Dahlin skrev:Men jo! "Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse."
Fick svar från konsumentverket idagbensinskalle skrev:Köper man något accepterar man automatiskt köpvillkoren, så är det bara. Sedan, i det här fallet, börjar avtalet gälla när bekräftelsen kommer, då är det officiellt ett köp.macbang skrev:Avtal får inte komma efter man har tryckt på bekräfta, då kan man åka på vad som helst.Jetforce_Dahlin skrev:Men jo! "Vid beställning träffas avtal om köp först när Twostroke bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse."
Och... Handel omfattar en paragraf i lagen som kort och gott säger att det är fritt att förhandla fram alla villkor. För nionde miljonte gången, det spelar ingen roll att det inte står i "lagen" att företaget har rätt att ta ut avgift, har de skrivit så i sitt avtal så får de de, så är det bara, fatta? De kan få dina tår om de vill de i princip.