Går det o fixa?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Går det o fixa?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena fick en helt ny Top Performances - Cylinderkit (Trophy) 50cc av en polare som lyckades ha sönder den på någon vänster...
Men nu e de såhär att går detta att laga tror ni? :)

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det mesta går fixa, det är en fråga om att ha rätt redskap, kunskap, och att det ska vara värt att lägga så mycket jobb som krävs.

Gjutjärn är svårsvetsat och kräver lite speciella grejer och förberedelser, men detdär bör gå få ihop med svetsning eller hårdlödning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Erik_ skrev:Det mesta går fixa, det är en fråga om att ha rätt redskap, kunskap, och att det ska vara värt att lägga så mycket jobb som krävs.

Gjutjärn är svårsvetsat och kräver lite speciella grejer och förberedelser, men detdär bör gå få ihop med svetsning eller hårdlödning.
Okok, får hoppas :(
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

silvertejp my friend. silvertejp.

men annars å är det klart att en går att laga :) du kan nog sätta någon form av tätningsmassa imellan eller nåt. vet dock inte vad.

men om jag hade det problemet skulle jag höra men ärmaste bygghandel om det finns någon massa som tål höga temeraturer, tätar bra och håller bra :)

se bara till så att det sitter och tätar helt. sen om det spricker nr du är ute och testar så är det ju bara avgasporten och inget som gör att mopen rasar ihop ;)

testa och se om det funar! annars så är det väll att slänga men helt klart värt ett försök!
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

PoWeRKinG skrev:silvertejp my friend. silvertejp.

men annars å är det klart att en går att laga :) du kan nog sätta någon form av tätningsmassa imellan eller nåt. vet dock inte vad.

men om jag hade det problemet skulle jag höra men ärmaste bygghandel om det finns någon massa som tål höga temeraturer, tätar bra och håller bra :)

se bara till så att det sitter och tätar helt. sen om det spricker nr du är ute och testar så är det ju bara avgasporten och inget som gör att mopen rasar ihop ;)

testa och se om det funar! annars så är det väll att slänga men helt klart värt ett försök!
Ja tänkte silvertejp också ;)
Nej men en kille ska prova svetsa det med silverlod o se om de går "/
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Jag vet inte om det här funkar men... kemisk metall?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

CaToXXo skrev:Jag vet inte om det här funkar men... kemisk metall?
Typ den värsta skit som existerar, inte ens kvalité nog att ligga på biltemas hyllor.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Kemisk metall är det inte ens någon idé att du tänker på, det håller typ inte för något. Men du kan ju gå till närmsta bygghandel och fråga hur du ska bete dig för att sätta ihop två delar gjutjärn (ser ut som att det är det)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

borde gå att svetsa, hör med olika förtag i närheten om de kan lösa de åt dig, men du får nog tänka betala med ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Jetforce_Dahlin skrev:Kemisk metall är det inte ens någon idé att du tänker på, det håller typ inte för något. Men du kan ju gå till närmsta bygghandel och fråga hur du ska bete dig för att sätta ihop två delar gjutjärn (ser ut som att det är det)
Ska höra med en snubbe här i byn om han kan fixa de :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

AndersoNN skrev:en kille ska prova svetsa det med silverlod o se om de går "/
För att vara petig heter det lödning, eller mer specifikt hårdlödning/svetslödning.

Vid svetsning smälter man metallen man vill foga ihop, i detta fallet skulle man i så fall smält kanten på cylindern & biten och låter det flyta ihop så att det blir en enda gjutjärnsbit igen.
Vid lödning använder man en annan metall som smälter vid lägre temepratur och fastnar på ytorna av det man vill foga ihop, ganska likt att limma grejerna alltså men mer hållbart.

Hårdlödning är en gammal metod som har blivit ganska bortglömd idag. Lite synd eftersom det ofta är ett fullt användbart alternativ till svetsning, och under rätt förutsättningar kan ge ett resultat som är överlägset svetsning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:
För att vara petig heter det lödning, eller mer specifikt hårdlödning/svetslödning.

Vid svetsning smälter man metallen man vill foga ihop, i detta fallet skulle man i så fall smält kanten på cylindern & biten och låter det flyta ihop så att det blir en enda gjutjärnsbit igen.
Vid lödning använder man en annan metall som smälter vid lägre temepratur och fastnar på ytorna av det man vill foga ihop, ganska likt att limma grejerna alltså men mer hållbart.

Hårdlödning är en gammal metod som har blivit ganska bortglömd idag. Lite synd eftersom det ofta är ett fullt användbart alternativ till svetsning, och under rätt förutsättningar kan ge ett resultat som är överlägset svetsning.
Japp hårdlödning är fan guld värt. Särskilt eftersom det är så enkelt att sammanfoga olika metaller.

Annars när det gäller gjutjärn kan man köra med termisk sprutning, det är dock ganska mycket dyrare och krångligare...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Erik_ skrev:

okok, får hålla tummarna :(
Skriv svar