Hej nu är det så att jag tror jag har fått ett elfel på min Derbi.Displayen fladdrar när jag vrider om tändningen,blinkers funkar inte,tutan funkar inte och bensin och oljemätaren lyser konstant.När jag kickar igång den så funkar blinkers fast när jag står still står det att jag kör i 100 kmh och sånt samt när jag använder tutan. Har kollat batteriet det är det inget fel på har kollat med andra batterier. Säkringen som ligger vid batteriet är helt och jag vill gärna få igång den tacksamm för svar
/// Mvh nightprowler BTW sorry för jobbig skrivning är trött ^^
Vet att en kompis hade ett liknanade fel, och då vare ju bara batteriet och en liten box som satt på elsystemet som var helt åt H*****E Kolla om den inte är bränd eller någe
gabbbyyy skrev:Vet att en kompis hade ett liknanade fel, och då vare ju bara batteriet och en liten box som satt på elsystemet som var helt åt H*****E Kolla om den inte är bränd eller någe
Felsök alla sladdar och kolla så det inte är glapp eller du missat nån jord eller så, men det låter som sladdar som pajat eller typ nåt sorts relä eller i värsta fall den där grejen som "mäter rätt strömm" minns inte vad den heter! :O
EDIT: Voltregulator heter det
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
har en Derbi med som det var elfel på men kolla vid styrstoppet för hade ett par sladdar som klämts där innan men fixade det;) om dom är lösa kan de ha klämts (på högersidan ovanför nedre styrkronan)
GuZt4v skrev:har en Derbi med som det var elfel på men kolla vid styrstoppet för hade ett par sladdar som klämts där innan men fixade det;) om dom är lösa kan de ha klämts (på högersidan ovanför nedre styrkronan)
har precis samma problem, min tuta fungerar inte och min besin, temp och olje lampor lyser hela tiden! Bytte säkring för 5 min sen och hjälpte inget. Har kollat sladdarna som är nedanför styrkronan och inget konstigt där. Borde jag riva upp all jävla tejp och kolla så ingen kabel har skalats upp eller? något annat fel det kan vara?
vicke xX SMT skrev:har precis samma problem, min tuta fungerar inte och min besin, temp och olje lampor lyser hela tiden! Bytte säkring för 5 min sen och hjälpte inget. Har kollat sladdarna som är nedanför styrkronan och inget konstigt där. Borde jag riva upp all jävla tejp och kolla så ingen kabel har skalats upp eller? något annat fel det kan vara?
mina lampor lyste också hela tiden då mina sladdar var klämda (även framlyktan som drivs endast av tändplattan) men det var bara att leta där efter skadade sladdar och löda ihop sen efter och på med krympslang;)
Där har jag filmat ursäkta min förkyldning....... Btw min röst låter skit fag i videon xD
lamporna ¨blinkade¨ på panelen när du gasade lite extra så kolla upp batteriet om det är någon kräm i det och om det inte är så leta kabelbrått (stavning?) annars vet jag inte:/ voltregulatorn? ingen aning så men hoppas jag hjälpt nått:)
Där har jag filmat ursäkta min förkyldning....... Btw min röst låter skit fag i videon xD
lamporna ¨blinkade¨ på panelen när du gasade lite extra så kolla upp batteriet om det är någon kräm i det och om det inte är så leta kabelbrått (stavning?) annars vet jag inte:/ voltregulatorn? ingen aning så men hoppas jag hjälpt nått:)
asså batteriet är fint..... kan vara voltregulatorn eller skavd kabel men det konstiga är att det hände under natten för den funkade inte sen när jag skulle köra
jag är helt säker på att det är ngn kabel från batteriet till displayen som är av,
för man ser att det är som att generatorn inte orkar ladda tillräckligt med ström till allt elektriskt skit, bara ta av kåporna och börja leta, precis sådär brukar de va för mig när säkringen far, har du kollat att det inte är smuts i säkrings hållaren?
bytte säkring igår och nu slocknade temp. och bensin mätaren och tutan fungerar igen enda problemet är att oljelampan lyser ännu, och det beror inte på att jag inte har olja för de har jag? någon som vet?
Där har jag filmat ursäkta min förkyldning....... Btw min röst låter skit fag i videon xD
Kolla kabelhärvan som går vid styrkronan och följa den upp mot lyktkåpan, syns det inget direkt på tejpen kan du dra av tejpen och kolla. Hittar du kabelbrott är det bara att isolera om kabeln. Leta runt tills du hittar ett kabelbrott, hittar du det inte kan det vara voltregulatorn men det är mer sannolikt med kabelbrott.
Okej bumpar tråden nu... har levt med felet ett tag. Kan det vara fukt i displayen? har varit en otroligt regning dag som jag har spenderat ute i skogen bland lera och annat skit. nu när jag skulle hem kunde jag inte se vilken hastighet jag hade längre utan den stog konstant på 0. innan fungerade den.
Kan man kontrollera detta genom att montera av hastighetsmätarn och kolla om elen funkar då som tuta och blinkers?
nightprowler skrev:Okej bumpar tråden nu... har levt med felet ett tag. Kan det vara fukt i displayen? har varit en otroligt regning dag som jag har spenderat ute i skogen bland lera och annat skit. nu när jag skulle hem kunde jag inte se vilken hastighet jag hade längre utan den stog konstant på 0. innan fungerade den.
Kan man kontrollera detta genom att montera av hastighetsmätarn och kolla om elen funkar då som tuta och blinkers?
//MVH Lukas
Om du inte fixat problemet som du hade innan så rör det sig ännu om jordfel/kabelbrott nånstans, bara att felsöka. Dock är det ju inte alls bra om det kommit in fukt där det är kabelbrott
Hade det kommit fukt i displayen hade det varit immigt på insidan och den hade förmodligen kortslutits och inte funkat alls