Gilera Smt dog ochstartar inte!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
mattedaman
Elmoped

Gilera Smt dog ochstartar inte!

Inlägg av mattedaman »

hejsan! jag var ute och körde och plötsligt bara dog moppen, den gick inte orent utan bara totaldog. trodde det var bensinstopp men bensin tanken var halvfull! Nästa tanke var då om den skurit, men motorn går runt, jag tänkte jag testar med rullstart så jag rulla ner för en backe i säkert 30-40 och la i 1:an och släppte ut kopplingen, motorn varva upp max men tände inte!
Då är det någonting med tändningen som är fel? jag har enj gilera smt 05 och är det någon som vet om tändspolen har en inbyggd cdi eller om det är cdin som sitter under vänstra bakkåpa? tacksam för svar! MvH// Mathias
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

cdin sitter på insidan av kåpan ja ...
tänder han överhuvudtaget ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: Gilera Smt dog ochstartar inte!

Inlägg av Roxxen96 »

mattedaman skrev:hejsan! jag var ute och körde och plötsligt bara dog moppen, den gick inte orent utan bara totaldog. trodde det var bensinstopp men bensin tanken var halvfull! Nästa tanke var då om den skurit, men motorn går runt, jag tänkte jag testar med rullstart så jag rulla ner för en backe i säkert 30-40 och la i 1:an och släppte ut kopplingen, motorn varva upp max men tände inte!
Då är det någonting med tändningen som är fel? jag har enj gilera smt 05 och är det någon som vet om tändspolen har en inbyggd cdi eller om det är cdin som sitter under vänstra bakkåpa? tacksam för svar! MvH// Mathias
Ingen aning om de är inbyggda i tändspolen.. Inte jätte bra koll på crossmoppar tyvärr, men om jag inte har fel så sitter la cdin bakom vänstra framkåpan? :)
Senast redigerad av Roxxen96 den 1 oktober 2011, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

sitter undre vänstra framkåpan, ja.

Du skulle lagt i 2an där, :)

Kolla om du har gnista, så du vet vad det är du behövre nytt av :P
bibapeolola
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du kan ju börja kolla stiftet samt om du har gnista innan du river loss cdi'n
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Ringen kan ha smält fast i kolven, så den inte har något komp med fortfarande går runt.
mattedaman
Elmoped

Inlägg av mattedaman »

willemedDERBIN skrev:cdin sitter på insidan av kåpan ja ...
tänder han överhuvudtaget ?
okej, för det finns nämligen tänspolar med in byggd cdi, den tänder inte överhuvudtaget :(
mattedaman
Elmoped

Inlägg av mattedaman »

siiimooon skrev:Ringen kan ha smält fast i kolven, så den inte har något komp med fortfarande går runt.
den har komp, problemet är att den inte tänder över huvudtaget
mattedaman
Elmoped

Inlägg av mattedaman »

Axxxxxel skrev:sitter undre vänstra framkåpan, ja.

hahaha jag vet :) finns in gen gnista :( men ska kolla om detfinns ström efter cdi, dvs efter tändspolen så vet jag vilken av dom som är paj :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Testa ett annat stift först ;)
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hebbe »

Axxxxxel skrev:sitter undre vänstra framkåpan, ja.

Tvåan? Det beror väll helt på drevningen? Kör man med 14-32 så hade ettan räckt till 50
mattedaman
Elmoped

Inlägg av mattedaman »

CaToXXo skrev:Testa ett annat stift först ;)

mm men grejen var att min kompis har en Derbi Senda 04 och vi testade med hans stift och det hände ingenting :( kan tändhatten gå sönder bara så där? Tack för alla svar!
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

det hände för mig med att den bara dog sådär. men då var det tändkabeln som hade hoppat ut ur cdi:n men då var det bara och skruva in tändkabeln. :D
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Hebbe skrev:
Tvåan? Det beror väll helt på drevningen? Kör man med 14-32 så hade ettan räckt till 50
Jo, men jag tror knappast att han har så tung drevning. Lättare att starta när man rullar, i tvåan. punkt
bibapeolola
mattedaman
Elmoped

Inlägg av mattedaman »

julle96 skrev:det hände för mig med att den bara dog sådär. men då var det tändkabeln som hade hoppat ut ur cdi:n men då var det bara och skruva in tändkabeln. :D

det var som fan! tändkabeln? det går ju in ett antal i den, alla satt fast, det är inte så att du menar tändspolen? under vänstra framkåpa? :)
Skriv svar