Svårstartad peugeot

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Svårstartad peugeot

Inlägg av moppenissen96 »

Har två problem med mon peugeot.

Problem 1 : Tomgången vart perfekt för 1 vecka sen sen ställde jag in den. Tog fram den idag och körde i 5 min sen ville den bara gå på tomgången i 15 sekunder i stöten. skruvad lite på tomgångsskruven ,inte så mycket men det resulterade i att den gick på lågt varv på tomgång och ibland var det som om den gasade så den fick mer varv emellanåt. Vad kan det vara? har rensat förgasaren och tändstiftet är grå/svart. Den går mycket bra när man kör den.

Problem 2 : Den är svårstartad , den startar bara på startgas.... , men när den är varm är går den att få igång lätt och går som en dröm. stiftet är grå/svart men eftersom den går så bra så borde det inte spela så stor roll ju.

Edit : nytt stift sitter på ett orginal stift

Kan det vara membranet , elchoken ?
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
jesperwadeborn
Elmoped

Inlägg av jesperwadeborn »

Att mopeden är svårstartad beror på reedsen, var iaf så på min. Byt till nya
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög

Inlägg av PoNk »

Det finns ju så många anledningar till varför en moppe är svårstartad, reedsen är väll bara en av tusen... men min speedfight betedde sig ungefär likadant om jag minns rätt. kolla membranet och det för säkerhetsskull. min packning var dålig..

Det kan vara dålig komp.. svårstartad kall och lättstartad varm.
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög

Inlägg av PoNk »

Det finns ju så många anledningar till varför en moppe är svårstartad, reedsen är väll bara en av tusen... men min speedfight betedde sig ungefär likadant om jag minns rätt. kolla membranet och det för säkerhetsskull. min packning var dålig..

Det kan vara dålig komp.. svårstartad kall och lättstartad varm.
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Jag hade precis samma problem som dig med att den var svårstartad men det berodde på membranet så jag fick köpa ett nytt me nya reeds
chrilla.1980
Elmoped

Gammal kolv och cylinder?

Inlägg av chrilla.1980 »

Jag hade fenomenet "Svårstartad moped" och tänkte dela med mig vad jag upptäckt vid flera tillfällen när jag köpt en tvåtaktsmoped som inte känts som att den gått riktigt okej:

När jag "införskaffade" min speedfight 2 som exempel så hade den gått 800mil ungefär och var väldigt svårstartad även om den bara stod över natten.
Blev den ståendes i mer än en dag så kunde det vara ett rent helvete att få igång den utan startgas och man fick nästintill stå och nöta slut på batteriet samt kicka sig trött innan den visade en tendens på "liv" i motorn men när man väl fått igång den och använde den under dagen så startade den därefter relativt lätt då cylinder/kolv blivit varma så motorn fått mer kompression.

Jag har varit med om detta vid ett flertal tillfällen på olika Scootermopeder under mina ca 23år med "moppemeck" men iallafall,jag beställde ett nytt "cylinderkit"(eftersom det var min misstanke direkt) och demonterade den gamla kolven och cylindern och det var nog bland det värsta jag sett hittills(och då har jag sett samma "bekymmer" på flera olika mopeder).
Fullt med repor på kolven och lite i cylinderloppet så hur den överhuvudtaget kan ha gått med den kolven och cylindern utan att man har hört något missljud från kolvringar osv är nästintill ett "mirakel".

Det som gjorde att jag nästan visste vad som var fel redan vid första provturen på den var att jag kände igen "gången" på mopeden,den blir allmänt slö samt som jag tidigare nämnt extremt svårstartad ju längre den står still.

Det jag rekomenderar,dock är väl dom flesta här i "moppeåldern" och kanske inte har så mycket pengar,men att införskaffa en kompressionstestare/provare är guld värt.
Speciellt om du köper en begagnad moped då man ALDRIG ska lita på om förra ägaren säger tx "Den är helt nyrenoverad i motorn" eller "jag har gjort de o de" för det är inte alls säkert att den är om man inte själv ser att det sitter en ny del på mopeden.

Men visst kan det vara andra problem som gör den svårstartad också.
Därför måste man försöka tänka till lite och fråga sig själv,"hur långt har moppen gått med grejjerna som sitter på samt vad har jag och vad har jag inte bytt som är relativt nytt på den" och vad som hände/gjordes när felet uppstod,för det finns en anledning till allt.
Gäller bara att "komma på den"

Hade gott och hoppas att det löser sig för dig med din svårstartade moped.
Skriv svar