tjena!
jag ställer nu frågan till er.
jag lämnade in min moppe som sagt på en service för nån månad sen. Jag köpte moppen som är en begagnad Yamaha Aerox på butiken där jag nu hade lämnat in den till på service. Det satt ett ZX effektrör på moppen fast det var pluggat så då är det ju lagligt eftersom det är CE-godkänt. Och innan jag då köpte mopeden så frågade jag flera gånger om den var trimmad.. men dom sa att den inte var det.
Slog till på den och efter en månads körning märkte jag att det var något som inte stämde, den gick mycket slött var tvungen att springa igång den i backar för att inte tappa balansen. Vid ett röd-lyse var jag orolig för att jag inte skulle komma iväg då den verkligen inte axxade.
Åkte tillbaks till firman och klagade och dom tog genast emot moppen och sa att dom skulle få den att gå lite bättre. Jag sa noga att jag vill inte att den ska vara trimmad eller olaglig på något sätt och dom lovade att inte göra något olagligt då dom tydligen inte fick sälja trimmade mopeder.
Fick tillbaks den för cirka 3 veckor sedan och då jag hämtade den så provkörde jag den också. jag tyckte det var riktigt kul för har aldrig kört en moped som gick så här bra. Frågade dom var dom hade gjort men dom ville inte säga. Men jag lita på dom och trodde att den inte var olaglig eftersom mätaren gjorde upp till 51 km/h, innan gjorde den max 42 km/h.
Men nu så är jag i en väldigt stor knipa. Har blivit stoppad av två poliser efter då butiken har fixat min moppe. Som tur så har ingen sagt att dom velat prov köra den för nu har jag märkt att moppen går i 60 km/h enligt mätaren. Och har tänkt lite på det där med att det är ju olagligt att ta bort pluggen i ett effektrör för det är ju då du får själva "effekten". Och som vad jag har förstått så är det olagligt att ta bort den och nu tror jag till och med att min plugg har ramlat av. För tror butiken borrade upp ett lite större hål i pluggen. Så vad ska jag göra nu?.. är jätte orolig för poliser att dom ska stoppa mig, borde jag vara det eller kanske borde jag inte ?
Innerst inne vill jag trimma men får dock inte för föräldrarna. Borde jag trimma den på riktigt så jag åtminstonde har en chans att dra ifrån en polis eller borde jag bara glida runt på moppen i skicket den är i nu ?
Har jag blivit lurad av butiken kanske ?
Har läst på forumet att man får lika mycket böter om en moppe skulle gå i 54 km/h som om den skulle gå i 70 km/h eftersom det är olovlig körning.
Och om jag nu ska trimma, hur ska jag förklara det för mina föräldrar att den är olaglig som den är nu? och att det är lika bra att trimma på riktigt.
Och mopeden är besiktad med ZX röret tror jag.
Vill ha svar från olika personer så kan jag få höra hur ni skulle gjort om ni var i den situationen jag är i nu, tack på förhand
MVH Rasmus