Neos drar dåligt mellan 0-15/20 km/h [FILM]

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jarken
Farsans gamla zündapp

Neos drar dåligt mellan 0-15/20 km/h [FILM]

Inlägg av jarken »

Tja TSR.

Söker hjälp av er variatorkillar, sedan jag satt på Motoforce 50cc plus cylindern så vill inte moppen dra de första metrarna. Problemet är väl att den inte vill dra riktigt i gång/joggnings hastighet. Utan böar och ibland kan man få hugg (ifrån remmen tror jag) Men när väl den kommit upp till ca 15/20 Km/h så är wheelies inge problem. Har åkt xxx antalmeter när det "hugget" kommer, men före orkar den knappt åka iväg när man sitter två på. Misstänker att det är tryckfjädern, har bytt till en polini -17% då original hade en tendens att gå ner i varv efter 20 och gjorde ca 50 km/h. Även Hebo's 50% fjäder har jag testat, och den var för hård. Tänkte beställa Malossis vita tryckfjäder, tror den är på 25% vad jag har läst mig till?Har även mixtrat med fjädrar till min malossi flyclutch, vita, gröna samt gula. Och det är likadant på allt. Orkar inte ifrån start. Även testat lite olika remmar (slut original, slut malossi, slut dayco kevlar) och de är alla likadana. Kör just nu på en stage6 rem(ej kevlar). Den varvar även över vad jag kan höra i början,

Är det tryckfjädern? Moppen toppar ca 75-80 på mätaren iaf. Och vad mitt motoröra går den fint. Luftskruven är ca 1.5-2 varv något, har ej pillat på nålen ilr lågfart.

Kan likagärna skriva setupen: Motoforce 50cc plus AC, Kundo högvarvitrör, original förgasare, flycluth koppling med vita fjädrar atm, borrat i luftburken, 86 munstycke, karbon reeds, 21mm insug. Stage6 rem, RMS variator, 3g vikter.

Någon som har kläm på detta? Skulle vara roligt att kunna dra wheelies även ifrån start, här kommer filmen iaf. Filmat med kass x8 på rasten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BNdvevmAriQ[/youtube]

Edit: en sak som är konstigt, är att när jag har tagit isär kopplinge(flycluth nu) ifrån remskivorna, rengjort kopplingsklockan, rengjort remskivorna, samt ruggat lite på kopplingsbackarna. När jag sätter tillbaka allt, och skall köra iväg. Så fungerar allt exakt som den ska, alltså den drar ifrån 0. Sen efter ca 2 starter blir den tråkig igen. FML :(
Senast redigerad av jarken den 31 augusti 2011, 07:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

har du prövat bytigt munstycken? fast låter inte som de heller riktigt.
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

för mjuka kopplingsfjädrar.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

D3nnis skrev:har du prövat bytigt munstycken? fast låter inte som de heller riktigt.
Testat med de flesta mellan 70-110 :)
2stroke4ever skrev:för mjuka kopplingsfjädrar.
Har testat 15%(som den gick bra med innan cylinderbytet) 30% samt 50% till original kopplingen, likadant. Sen om du läser inlägget har jag testat med Flycluth på vita fjädrar(1.6k rpm) gröna (1.7k rpm) samt gula (1.8k rpm). Så jag tror inte det är kopplingen, skall inte svära på det men.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Igår kom min polini 15% tryckfjäder(149:- är rån förövrigt :( ) så skall till garaget o montera o provköra lite, återkommer! :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

jarken skrev:Igår kom min polini 15% tryckfjäder(149:- är rån förövrigt :( ) så skall till garaget o montera o provköra lite, återkommer! :)
malossi vit är 7% men bytit lågfarts munstycke?
RoxxTobb
Elmoped

Inlägg av RoxxTobb »

De kan vara ditt munstycke som spökar när den är kall säger du den drar som fan då är det choken som sätter in sin lilla stöt och ger han en extra sup, så pröva ett lite större munstycke kanske 3-5 storlekar större!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: Neos drar dåligt mellan 0-15/20 km/h [FILM]

Inlägg av Roxxen96 »

jarken skrev:Tja TSR.

Söker hjälp av er variatorkillar, sedan jag satt på Motoforce 50cc plus cylindern så vill inte moppen dra de första metrarna. Problemet är väl att den inte vill dra riktigt i gång/joggnings hastighet. Utan böar och ibland kan man få hugg (ifrån remmen tror jag) Men när väl den kommit upp till ca 15/20 Km/h så är wheelies inge problem. Har åkt xxx antalmeter när det "hugget" kommer, men före orkar den knappt åka iväg när man sitter två på. Misstänker att det är tryckfjädern, har bytt till en polini -17% då original hade en tendens att gå ner i varv efter 20 och gjorde ca 50 km/h. Även Hebo's 50% fjäder har jag testat, och den var för hård. Tänkte beställa Malossis vita tryckfjäder, tror den är på 25% vad jag har läst mig till?Har även mixtrat med fjädrar till min malossi flyclutch, vita, gröna samt gula. Och det är likadant på allt. Orkar inte ifrån start. Även testat lite olika remmar (slut original, slut malossi, slut dayco kevlar) och de är alla likadana. Kör just nu på en stage6 rem(ej kevlar). Den varvar även över vad jag kan höra i början,

Är det tryckfjädern? Moppen toppar ca 75-80 på mätaren iaf. Och vad mitt motoröra går den fint. Luftskruven är ca 1.5-2 varv något, har ej pillat på nålen ilr lågfart.

Kan likagärna skriva setupen: Motoforce 50cc plus AC, Kundo högvarvitrör, original förgasare, flycluth koppling med vita fjädrar atm, borrat i luftburken, 86 munstycke, karbon reeds, 21mm insug. Stage6 rem, RMS variator, 3g vikter.

Någon som har kläm på detta? Skulle vara roligt att kunna dra wheelies även ifrån start, här kommer filmen iaf. Filmat med kass x8 på rasten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BNdvevmAriQ[/youtube]

Edit: en sak som är konstigt, är att när jag har tagit isär kopplinge(flycluth nu) ifrån remskivorna, rengjort kopplingsklockan, rengjort remskivorna, samt ruggat lite på kopplingsbackarna. När jag sätter tillbaka allt, och skall köra iväg. Så fungerar allt exakt som den ska, alltså den drar ifrån 0. Sen efter ca 2 starter blir den tråkig igen. FML :(
Du har för lätta vikter i ! När man har det så orkar inte dom trycka ut remmen i början. Köp dig ett variatorvikts set och testa dig fram! Jag hade samma problem! :) Obs : Du måste mäta dina vikter för att inte få fel vikt storlek!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Har 3st Stage6 viktsatser(2x 3-45.g 1x 4.0-6g), har använt allt som ligger i dessa tre lådor...

Satt iaf dit fjädern för ca 1timme sedan... Satan va hård den är...orkar knappt dra isär den när jag har den blåa EVO-slider saken på. Hebo's 50% var nästan lättare :? Tog iaf bort den blåa slider ringen och körde bara med metall brickan, då gick de bättre. Gick även upp ifrån 3g till 3.5g.

Även när jag hade blåa evo-slider ringen på(la remmen mellan remskivorna när jag satt dit kopplingen) så varva den ur vid 60-65 även när jag bytte ifrån 3g till 4.5g vikter :S

Vet inte om de är munstycket, har ej bytt lågfart. De är ju typ tomgången typ, men skall pilla lite på nålen i veckan. Konstiga är att den går hur rent som helst, startar alltid på första. Fast när man håller in bakbromsen och gasar fullt så kan man nästan gömma sig i blåröken :roll: Vet inte om de är inställningarna på förgasaren eller ryker biltemas olja väldigt mycket?

Victorh<Twostroke säljer inte malossi fjädrar, synd imo. :(
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

jarken skrev:Har 3st Stage6 viktsatser(2x 3-45.g 1x 4.0-6g), har använt allt som ligger i dessa tre lådor...

Satt iaf dit fjädern för ca 1timme sedan... Satan va hård den är...orkar knappt dra isär den när jag har den blåa EVO-slider saken på. Hebo's 50% var nästan lättare :? Tog iaf bort den blåa slider ringen och körde bara med metall brickan, då gick de bättre. Gick även upp ifrån 3g till 3.5g.

Även när jag hade blåa evo-slider ringen på(la remmen mellan remskivorna när jag satt dit kopplingen) så varva den ur vid 60-65 även när jag bytte ifrån 3g till 4.5g vikter :S

Vet inte om de är munstycket, har ej bytt lågfart. De är ju typ tomgången typ, men skall pilla lite på nålen i veckan. Konstiga är att den går hur rent som helst, startar alltid på första. Fast när man håller in bakbromsen och gasar fullt så kan man nästan gömma sig i blåröken :roll: Vet inte om de är inställningarna på förgasaren eller ryker biltemas olja väldigt mycket?

Victorh<Twostroke säljer inte malossi fjädrar, synd imo. :(

Väldigt konstigt... :roll: En moppe ska inte ryka så jätte mycket liksom.. Har du för mycket olja i? Hur mycket blandar du i? Blandar du i tanken direkt? Eller både och? Både blanda i tanken och olje pump?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Roxxen96 skrev: Väldigt konstigt... :roll: En moppe ska inte ryka så jätte mycket liksom.. Har du för mycket olja i? Hur mycket blandar du i? Blandar du i tanken direkt? Eller både och? Både blanda i tanken och olje pump?
Kör oljepumpen endast. Tror att de är biltemas olja faktiskt, den rykte inte med OKQ8as Super TT :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

jarken skrev:
Roxxen96 skrev: Väldigt konstigt... :roll: En moppe ska inte ryka så jätte mycket liksom.. Har du för mycket olja i? Hur mycket blandar du i? Blandar du i tanken direkt? Eller både och? Både blanda i tanken och olje pump?
Kör oljepumpen endast. Tror att de är biltemas olja faktiskt, den rykte inte med OKQ8as Super TT :)
Kan va så! :P
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Hej igen!

Var ett tag sedan de skrev i denna tråd, men har nu fixat problemet... lr fixat o fixat.. det är löst!

Hade ju som sagt en Motoforce 50cc Plus cylinder, o kan rakt ut säga att de är den sämsta cylindern jag ägt. För satt på en Original idag, och den river iväg ifrån start... lägger upp en recension på Motoforce cylindern strax!

Problemet var alltså cylindern som hade _noll_ bottendrag.

MvH jarken
Skriv svar