Många tillverkare av mopeder har valt att sätta på för tunga vikter i original för att hålla nere bränsleförbrukningen. Du kan lugnt byta till lättare vikter och få bättre acc utan att tappa toppfarten. Men hur mycket du ska gå ner är alltid svårt att säga. Börja med två gram mindre och byta sedan neråt.
När du märker att moppen börjar varva mer än den accar så har du för tunga vikter men när du känner att varvet harmonerar med accet är det bra.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Anledningen till att jag inte vill göra mer är att om man skulle bli stannad så kanske dom inte märker det, och om dom skulle göra det så kanske dom inte bryr sig
Det är alltid svårt att säga hur mkt fortare din moppe kommer att gå när du dragit v-ringen. Av egen erfarenhet så har jag haft mopeder som gjort 6-10 km fortare ...medan andra inte gjort skillnad alls.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Det är alltid svårt att säga hur mkt fortare din moppe kommer att gå när du dragit v-ringen. Av egen erfarenhet så har jag haft mopeder som gjort 6-10 km fortare ...medan andra inte gjort skillnad alls.
Nja du har delvis rätt i det! Men det som sdkiljer en 30-moppe från en EU är oftast bara att strypningarna är större. Drar du V-ringen på en 30 moppe får du i flesta fall mer effekt än du drar från en Eu-moppe, samma sak gäller andra strypningar. Alltså det som skiljer 30 moppen från Eu-moppen är i flesta fall bara att 30-moppen har effektivare strypningar än eu-moppen.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter