Färg val?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Färg val?

Inlägg av Bredmar »

Jo nu är de så att min aprilia sr 50, börjar bli lite små risig... Någon som har något tips på lack? Innan har jag lackerat med sprayburk, men de hållet bara typ någon månad... Jag e trött på detta och har funderat på att köpa riktigt lack som jag kopplar till tryckluft... men jag har bara 1000:- jag har tänkt att spendera...

Jag har hört att om man vill ha en bra lack så kostar de 700:- litern, är det sant, och vad rekomenderar ni?
Användarens profilbild
ojje_
Elmoped

Inlägg av ojje_ »

kawa grön med gul eller vit pearlemo, kan bara säga grymt snyggt...

eller
ktm orange med samma val av pearlemo effekt. kolla på mina bilder på min profil så fattar du vad jag snackar om. :) lycka till....
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

ktm säger ja bara
Användarens profilbild
ojje_
Elmoped

Inlägg av ojje_ »

ska du lacka själv då eller???? jobbar själv som bil/mc lackerare och nån 1000 lapp lär det ju inte bli mkt för ;)
beror ju på skicket på det du ska lacka dvs, hur mkt repor, sprickor, osv, allt som har att göra med för jobb att göra, det kostar tyvär en par kr.....
bra snygg proffs lack brukar hmna kring 2500kr toch uppot ber på färg val o dyligt. så du vet,
Användarens profilbild
ojje_
Elmoped

Inlägg av ojje_ »

och för er som kanske inte vet vd ett för jobb e, så menas det med under arbetet, dvs: grunda, praima, slipa, ev spackling, sen ska det lackas oxå, så de bir några timmars arbete, och lackerare brukar ta bet tim vis....
Senast redigerad av ojje_ den 11 maj 2008, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

Okej ska förklara lite nu.
Om du köper från vanliga färgskalan, alltså inte någon special lack som metall etc. Kostar det inte alls så mycket.
Och för lacka moppen behöver du inte mer än 1.5-2 liter.
Och bäst köpa lite till tex 2.5 liter så du har lacken hemma. Om du behöver göra om.

Metall lacker, pearl etc kostar bra mycket mera.

Så dra till färghandeln fråga om 2 komponentig färg.
Köp färg + härdare brukar vara 1:10.
Sedan satsar du på en bra Primer.
Och även kolla vad dom tar för en 2 komponentig klarlack.
Användarens profilbild
ojje_
Elmoped

Inlägg av ojje_ »

JA MED DET E VÄL KLART ATT HAN KAN FÅ TAG PÅ FÄRG TILL BRA PRIS, MEN SKA DU VERKLIGEN REKOMENDERA ATT LACKA HEMMA, I GARAGET DÅ ELLER???
DET ÄR JU OLIKA HUR MKT KRAV VI HAR PÅ VÅRA PRYLAR, MEN SOMM ERFAREN BIL/MC LACKERARE SÅ VET... JAG VILKET SKIT GÖRA DET E FÖR ATT LACKEN SKA SE BRA, SÄGER DET IGEN, SE BRA UT. MED KLARLACK OSV VA SOM BEHÖVS, KAN JU INTE BARA KÖPA FÄRG O LACKA ÖVER.
DET KRÄVS SPECILLT TUNT SLIP PAPPER, ETC, SEN SKA DU KUNNA SLIPA OCH SPACKLA OXÅ, NÄ LÄMNA IN PÅ LACK, SKIT I KVITTOT OCH 4 DAR SENARE E DET KLART SNYGGT OCH BRA GJORT, KLARAR DIG NOG PÅ CA 2 TUSEN, OM DU BARA SKA HA EN VANLIG LACK, UTAN LULL LULL., FUNKAR VÄL MEN HUR KUL E DET DÅ,
Låst