CDI?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
edlunden
Elmoped

CDI?

Inlägg av edlunden »

Har bläddrat lite i forumet här nu men hittar inte riktigt det jag söker. och eftersom att jag börjar jobba kl 16 så hoppas jag få lite svar innan jag kommer hem igen. :)

Ok, först och främst:
- Hur tar man reda på/vet man om CDI'n har pajat?
- Hur tar man reda på/vet man om spänningsregulatorn har pajat?
- Hur tar man reda på/vet man om tändningen är kass?

Mitt problem är så att jag konstigt nog "föll" med moppen och efter när jag skulle starta den så gick det J*****t dåligt. den liksom bara blöddrar, har ingen kraft och går inte att varva upp. vill man köra så får man köra med så låga varvtal som möjligt och med lite tur kan man nå hastigheten 20-25 km/h. Inte så skrytsamt men det rullar iaf. och jag har läst lite och sett att det kan vara jordfel, cdi strypt bla bla bla. men jag vill veta om någon har haft liknande problem eller kan ha en anning om vad felet kan vara. :)

Om någon hade ett (el)kopplingsschema vore jag helnöjd. :)

Mopeden är en Peugeot Speedfight 2 luftkyld (sv/silvriga) så den har några år på nacken.

Det ända som är bytt är avgasröret.

OBS: också väldigt trögstartad!

Tacksam för svar och förlåt för mitt stora inlägg! :)

MVH Edlund
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O

Edit: Vilket håll välte den isåfall åt?
Senast redigerad av Swe2FX den 21 augusti 2011, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
aa förstod de så med :S.

men kolla förgasaren och rensa den, och om den fortfarande går skit så kolla din cylinder, tyvärr vet jag inte hur man kollar tändningen förutom att kolla gnistan :)
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O

Jaa, den började gå dåligt efter den välte. :)
Har det någon betydelse vilket håll den vält åt? :P

Om jag inte har helt fel för mig så välte den åt höger. :shock:

Tack för snabba svar :)
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

xytoo skrev:
aa förstod de så med :S.

men kolla förgasaren och rensa den, och om den fortfarande går skit så kolla din cylinder, tyvärr vet jag inte hur man kollar tändningen förutom att kolla gnistan :)
hm, ja ska kolla förgasaren och dessutom rengöra den väl. passar även på att rengöra och smörja cylindern med då. ;) Tändstift ska bytas också. Jag återkommer med resultat sen 8)

Ingen som tror att det kan vara en kortis i CDI'n eller något liknande? kanske den fick sig en smäll och begränsar ännu lägre varvtal eller rent utav glapp någonstans i den så att den går tills det börjar vibrera lite häftigare?

Kanske dålig spänning om spänningsregulatorn krånglar? eller den ser bara till så att det finns 12v ut och inte till exempel 2.3v? :P

Tack återigen :D

EDIT: Gnista finns då den startar och går på tomgång till viss del. Dessvärre vill den inte om man gasar för häftigt eller försöka kör när man sitter på den.
Senast redigerad av edlunden den 21 augusti 2011, 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

edlunden skrev:

Ja om den hade ramlat åt vänster på varitorkåpan/kicken så hade kanske kicken tryckts in och förstört något :p
Är den trögstartad med både kick och elstart? eller bara elstart?
På easyparts.nl kan du hitta elscheman tror jag =)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Senast redigerad av HasSse666 den 21 augusti 2011, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Swe2FX skrev:
edlunden skrev:

Ja om den hade ramlat åt vänster på varitorkåpan/kicken så hade kanske kicken tryckts in och förstört något :p
hm kanske jag får tänka om, det var ett tag sedan den välte.. men men.. jag ska även kolla kicken och runt omkring. ;) Tackar så mycket för tipsen! :D Kicken"pinnen" är ju dock borttagen sedan länge så jag har inte testat kicka. men den startar nog mest dåligt pga det andra felet?

Om nu kicken pajat något borde det inte varit mer konkret då att något rasslar eller inte snurrar? för köra går, men som sagt inte alls bra..
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Man Tackar för detta. ska gå igenom det lite mer i detalj tillsammans med de andra tipsen :)

Det finns ju inte alltför många orsaker till ett fel ;) hehe :D

EDIT: Nedrans dig Hassse! :O jag vill skriva ut de båda manualerna men jag tror inte färgen räcker till ca 200 sidor xD
Senast redigerad av edlunden den 21 augusti 2011, 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

edlunden skrev:
Swe2FX skrev:
edlunden skrev: Jaa, den började gå dåligt efter den välte. :)

hm kanske jag får tänka om, det var ett tag sedan den välte.. men men.. jag ska även kolla kicken och runt omkring. ;) Tackar så mycket för tipsen! :D Kicken"pinnen" är ju dock borttagen sedan länge så jag har inte testat kicka. men den startar nog mest dåligt pga det andra felet?

Om nu kicken pajat något borde det inte varit mer konkret då att något rasslar eller inte snurrar? för köra går, men som sagt inte alls bra..
Jo kanske mest troligt men man vet aldrig ;) Men det är säkert något glapp i CDI:n har du varvmätare? isåfall kolla om det är vid ett speciellt varv den stryps som du sa kanske att den varvet som den stryper vid har sänkts ;P
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

haha, jaa :P jag passar på att bryta citeringen men svarar ändå! :D

Jag har faktiskt inte kollat varvmätaren om det är vid ett speciellt varv :P men det ska fixas om jag väl får igång den ;) haha :D

:shock:

EDIT: det är inte hastigheten iallafall :) eftersom att jag kan köra den gåendes bredvid (ej sittande) i högre hastighet än om jag sätter mig på den.
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Kom på en sak till? det kan inte ha hamnat skit i tanken som satt sig i slangen när den välte? och därför bara släpper igenom lite lite bensin? som jag har fattat det så suger väl motorn ner bensinen själv? den sprutas inte in väl? :D
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Jo så skulle det kunna vara om jag inte har helt fel nu så har man antingen en gravitationsstyrd förgasare eller vaccumförgasare som suger i bensinen =)
Kom på en annan sak har du trimmat? för isåfall kan det vara tändstiftet som har haft för låg värmegrad (tror det heter så) så det har pajat ;)
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Swe2FX skrev:Jo så skulle det kunna vara om jag inte har helt fel nu så har man antingen en gravitationsstyrd förgasare eller vaccumförgasare som suger i bensinen =)
Kom på en annan sak har du trimmat? för isåfall kan det vara tändstiftet som har haft för låg värmegrad (tror det heter så) så det har pajat ;)
ah tänkte väl det? :P men vad en gravitationsstyrd föragasre är det får jag googla på :P

Har endast bytt Avgassystem och tagit bort styrpningen som satt i den.
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

ah okej då bör det inte vara tändstiftet.. men kolla kan man alltid göra ;)
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Swe2FX skrev:ah okej då bör det inte vara tändstiftet.. men kolla kan man alltid göra ;)
Det jag vet är att tändstiftet är riktigt kass :P det var inte fint utan snarare svart och sotigt.. tror det är samma på cylindern? kanske kan vara till hjälp för någon?

Edit: det som får mig att bortse från TS (tändstiftet) är att den gick hur fint som helst innan. och att det kommer gnista :P
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

edlunden skrev:
Swe2FX skrev:ah okej då bör det inte vara tändstiftet.. men kolla kan man alltid göra ;)
Det jag vet är att tändstiftet är riktigt kass :P det var inte fint utan snarare svart och sotigt.. tror det är samma på cylindern? kanske kan vara till hjälp för någon?

Edit: det som får mig att bortse från TS (tändstiftet) är att den gick hur fint som helst innan. och att det kommer gnista :P
Om det är svart och sotigt så får den för mycket bensin kanske bara är så för att den går dåligt men om det alltid har varit så byt ner dig i munstycke =)
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Njaaa.. det har aldrig varit några problem innan. och jag har då kört med det avgasröret i minst 6 månader utan några som helt krångel. precis när jag införskaffade detta avgassystem så bråkade den men det löste sig med större MS.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?! :D
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

AndersoNN skrev:Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?! :D
Hahahahah :D

Nej men det är säkert något elfel om inte förgasaren är igentäppt med smuts och alla slangar är rena så kan det vara nånting (som dom sakerna du har listat upp) som har gått sönder.
Mest troligt är CDI eller spänningsregulatorn.
Du kan kolla om du spänning i alla sladdar från/till CDI m.m
:D
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Swe2FX skrev:

Nej men det är säkert något elfel om inte förgasaren är igentäppt med smuts och alla slangar är rena så kan det vara nånting (som dom sakerna du har listat upp) som har gått sönder.
Andersson! ;)

haha ska gå igenom allt grundligt, om det inte hjälper blire en ny CDI om inte det hjälper blirre en ny spänningsregulator.

Om inte något av det hjälper så skrotar jag skiten och köper en redig cross xD

Edit: är det någon som vet om SPF's CDI är strypt original?
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Ja jag tror det är strypt CDI på speedfight 2 men vilken årsmodell har du?
Fem Myror är fler än fyra elefanter
Säljer min moppe nu ta och kolla in den ;),
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ju-rrx-06/
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

Swe2FX skrev:Ja jag tror det är strypt CDI på speedfight 2 men vilken årsmodell har du?
Vänta lite nu ska vi räkna xD

-05 eller -06..

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

om din CDI hade pajat så hade väl moppen inte startat ? :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

DEA!! skrev:om din CDI hade pajat så hade väl moppen inte startat ? :roll:
Nu vet jag ju inte riktigt hur CDI'n är uppbyggd? men om det finns exempelviss en spole eller känslig krets så kan det ju ha blivit en "genväg" så att den stryper varvet tidigare än vanligt. Men jag är ju som sagt inte en expert på CDI.

Men den går på tomgång och man kan inte märka att något är fel. förutom att den är väldigt segstartad. men bortsett från det.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

När cdi'n dog på min Senda så ville den inte varva mer än typ 3-5000 varv, höll man fullgas då så small den ur röret och hade sig och lät som den inte fick nån luft, den starta dock hela tiden på första kicken... :)
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

CaToXXo skrev:
När cdi'n dog på min Senda så ville den inte varva mer än typ 3-5000 varv, höll man fullgas då så small den ur röret och hade sig och lät som den inte fick nån luft, den starta dock hela tiden på första kicken... :)
hm, de måste vara CDIn som bråkar.

Det låter ju ganska orimmligt att typ en fluga flög in i förgasaren xD
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

vissa speedfight's har inte en cdi box.. men det är nog skit i förgasaren gör rent och testa sen !
edlunden
Elmoped

Inlägg av edlunden »

somlow skrev:vissa speedfight's har inte en cdi box.. men det är nog skit i förgasaren gör rent och testa sen !
Jag har en CDI
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

edlunden skrev:
somlow skrev:vissa speedfight's har inte en cdi box.. men det är nog skit i förgasaren gör rent och testa sen !
Jag har en CDI
köp en ny och kolla.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Swe2FX skrev:

Va bara tvungen ;p
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Skriv svar