Yamaha Aerox Dör

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jesperwadeborn
Elmoped

Yamaha Aerox Dör

Inlägg av jesperwadeborn »

Tja ! :)

Bytte nyss cylinder ( En orginal ), Körde runt 5 - 10 mil med den orginal, sedan sökte jag runt lite hur länge man skulle köra in dem, vissa skrev 50 - 100 mil o vissa runt 5, så jag betsämde mig för att ta på mitt LV ZX rör, Allt funkade väldigt bra det kanske 3-4 första milen, sedan började jag full acca den o köra full gas ( Fast bara runt 10-15sec ) Men när jag var påväg hemmåt blev det rött ljus, så jag stannade hade den på tomgång, o plötsligt dog den, sedan försökte jag kicka igång den, men det funkade ej, försökte igen o då fick jag igång den fast bara på tomgång, för så fort jag gasade dog den.

Men nu till frågan, har inte plockat isär cylindern än för att kolla, har aldrig gjort det förr o är inte så säker, men tror ni det är Kolven o kolvringar eller måste jag skaffa en helt ny cyllinder ?

Tacksam för svar / Jesper :)
Användarens profilbild
torskad
Svårstartad skrothög

Inlägg av torskad »

Skulle tro att de är kolv, kolvringar som har pajjat! Finns bara ett sätt att kolla, öppna!

Att plocka isär den är inge svårt! Bara att skruva upp och kolla på kolven!
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
Användarens profilbild
llu1201
Elmoped

Inlägg av llu1201 »

testat choka och kollat vad som händer då? Låter som att den inte får nog med bensin.. Kolla annars om du fått in skit i förgasaren.
jesperwadeborn
Elmoped

Ganska säker på att det inte är med förgasaren o göra, gjorde nyss rent den så, men jag lyckades köra moppen lite nyss, men det lät inge bra o gick inte fortare än ksk 10 innan den dog.
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

bytt tändstift? :wink:
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
jesperwadeborn
Elmoped

Ja , tändstiftet är bytt för ungefär 2veckor sedan, men har inte direkt med saken att göra
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

kan betyda mer än va du tror, hur ser elektroden ut som??
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
jesperwadeborn
Elmoped

Men är det inte ganska uppenbart att det har med cyllindern att göra, har aldrig haft sådant problem förr, Moppen går ju igång men den går ju inte direkt frammåt, körde ju som sagt in den endast 5mil vilket ksk är för lite, inte vet jag. Men jag ska ut o kika plocka isär cyllindern
jesperwadeborn
Elmoped

Kan la ta o köpa nytt tändstift ändå, 40 spänn är inte direkt mycket :)
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

kan väl lugnt säga att först kolla variatorn så allt e på plats, sen kolla stiftfärgen ska vara brunaktig, sen kolla så filter förgasare är rent och till sist kolla cylindern, är det alu eller gjutgärn? alu är lite ömtåligare då de är inkörda men tål ganska mkt då de inte är de, gjutgärn tål mycket då dom är inkörda, mer än alu men är mycket ömtåligare än alu då de inte är inkörda, alu ska köras in i ca 150-200 km gjutgär ska köras in 350-450 km innan man passar på att gasa, skjutsa heller inte då cylindern är ny!
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
jesperwadeborn
Elmoped

Kollade nyss variatorn lite snabbt, o allt såg ut att sitta på sin plats, ska kolla stiftet när jag hittarr nån jjävla skiffnyckel.. men det är denna cylindern http://twostroke.se/product.asp?product=13713.
jesperwadeborn
Elmoped

Checkade nyss stiftet, själva piggen var lite brun ( fast väldigt mörk, nära svart ) men runt om piggen var den iaf helsvart, köpa nytt lr ?
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

Jadu, inte för att vara taskig eller så, men motorforce, tnt, str8 och sånna märken är BARA bra på styling och typ röda bensinslangar ocå sånt, köp aldrig nåt från dom förutom småstyling.. skitkvallite... jadu gör rent allt annat och återkom sen om det går, och då du gör rent byt även stiftet! om den går, kör i 10 minuter runt huset bara, parkera skruva loss stiftet kolla färgen återkomm med info! lycka till!
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

jajemensan, gå ner i huvudmunstycke typ 2-4 storlekar så ska det vara klart, nytt stift ja, denso iridium är det grymmaste du kan hitta! kolla så allt e rent som sagt och kolla i cylindern hur det ser ut, komp, tändningen och sånna saker.

Edit: Sorry för dubbelpost!
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
jesperwadeborn
Elmoped

Skulle jag göra rent förgasaren ? För dem gjorde nyss det på Fribergs när jag satte på cylindern, kan väll inte behövas göra det igen ? Men drar o köper stift imorgon, men tycker du jag ska kolla cylindern iaf?
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

om det är rengjort som du säger, så kolla så allt annat som bidrar till saker som syre och sånt är rent t.ex luftfilter etc.etc, är det det så köp stift imorgon, som sagt denso iridium är det grymmaste, ta med dit så dom ser vad det är för storlek då denso gör olika storlekar om du nu ska ha ett sånt! och återkom imorgon om det går frammåt och om du typ känner att den hackar eller misständer. och om du gasade på då den var kall kan den ha kallnypt och det är inte så bra, men om du har komp och kolven går fritt i cylindern så är det inte nåt problem, prova att kicka och kolla så att det inte har blivit trögare/lättare än förut och kicka skitsakta så du märker om det typ hackar till vid nåt läge :)
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
jesperwadeborn
Elmoped

Btw vart kan man få tag i denso iridium stiftet, finns det i vanliga butiker eller kan den endast beställas ?
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

vart bor du?
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
jesperwadeborn
Elmoped

Uddevalla
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

tror vanliga firmor ska ha det, men annars kan du bara säga att du vill ha det finaste iridiumstiftet som passar till din moped, om den e trimmad med nåt säg det då.
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
jesperwadeborn
Elmoped

Okok Tack för all hjälp, Hör av mig om den inte funkar imorgon:)
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

okej inga problem, och om den inte funkar kolla cylindern, gå ner 2-4 storlekar i huvudmunstycke, loss med stiftet hoppas på att det är liiiiite brunare och då är det rätt blanding, det är hyfsat nu oxå dock men prova iaf, och om det inte hjälper så är det nåt med tändningen, hände min aprilia, den bara käka stift och gick skit, det va tändningen :P lycka till och återkomm, skicka pm så jag märker oxå :P
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

Hur går det för dig? :)
Setup:
Dr.Pulley HIT Koppling
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Skriv svar