dock han har juh läkt olja ?Erik_ skrev:Om den startar och går som vanligt, men inte driver framåt så är det antagligen variatorremmen som gått av.
jävlar, de va ju mycket svårare än 2 takt. fatta inte va de va på undersidan av motorn han tog av? men får nog fråga någon kunnig att visa mig IRLamoreex skrev:Om den startar och funkar o gasa med så ärre troligtvis remmen,
ifall du nu måste byta cylinder,
kolla gärna om det går o kicka som vanligt, för är den skuren blir den trögare o kicka, eller så går det inte alls!
När det gäller kamkedjan, började med att lossa kamöverfallet, så har du kamaxlen liggande lös, vik den så att kedjan nästan glider av utav sig själv
PS.
lossa kedjesträckaren först, sitter på toppen av motorn, nästan nere vid cylindern så är det en litet "metalrör" som sticker upp,
DS.
skruvva loss den så blir kedjan slak, och lyft av den och häng den, dra sedan topplocket rakt upp,
kom ihåg att topplocked sitter fast skruvad på vänster sida om du står i mopedens färdriktning,
lossa dessa innan du tar av de fyra skruvarna som håller fast cylindern och allt
Här nedan följer en guide med bilder om hur du gör ett cylinderbyte på en 4-takt![]()
var dock noggrann med att ställa ventilerna rätt, ska vara 0,05 mm på 50cc,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G58yapnZ ... r_embedded[/youtube]
Hoppas det hjälpte
Ja de låter rimligtNutbreaker skrev:om det ligger olja i variatorn kan det vara så att variatorn blir så hal så den typ bara slirrar sen blir det så varmt så den går av
Kanske, kanske inte. Det går inte göra allt för mycket fel när man byter en packbox, så man kan inte dra slutsatsen att verkstaden absolut har gjort något fel. Det kan lika gärna vara problem orsakade av t.ex. täppt vevhusventilation eller någon skada på vevaxeln som förstör packboxarna på kort tid.ServerError skrev:...verkstaden som redan fixat det 1 gång så borde de ju fixa igen kostnads fritt eftersom de gjort fel, har jag rätt?
...
Okej de är inget jag ska ge mig på. allt rinner ju ut då man drar packningen? bättre att dem fixarErik_ skrev:Kanske, kanske inte. Det går inte göra allt för mycket fel när man byter en packbox, så man kan inte dra slutsatsen att verkstaden absolut har gjort något fel. Det kan lika gärna vara problem orsakade av t.ex. täppt vevhusventilation eller någon skada på vevaxeln som förstör packboxarna på kort tid.ServerError skrev:...verkstaden som redan fixat det 1 gång så borde de ju fixa igen kostnads fritt eftersom de gjort fel, har jag rätt?
...
Packboxen vid variatorn sitter på vevaxeln innanför variatorn, alltså är den åtkomlig vid rembyte. Dock lite svår att få loss eftersom den sitter inpressad så man inte får tag i och kan dra ut den utan lite kreativitet eller specialverktyg.
(Det sitter även en packbox vid axeln som kopplingen sitter på, men läcker den så är det slutväxelolja, inte motorolja.)