Baotian cylinder skuren?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Baotian cylinder skuren?

Inlägg av ServerError »

Hej! Min vän kör en original Baotian (vet inte modell) som har läckt olja vid variatorn ett bra tag. Hon har lämnat in den en gång men sedan börja de läcka igen. Jag vet inte vad de gjorde på verkstaden men nu är de så att hon va ute och körde och så hörde hon ett konstigt ljud. Så hon stanna, men sen när hon skulle börja köra så ville moppen inte "köra" asså hon bara stod där och gasa. Jag tror ju då cylindern har skurit pga att den inte fått olja så jag ska kolla det någon dag.

Men nu är de så att jag aldrig gjort det så jag vill ha lite tips. Man tar väll bara ut skruvarna på toppen cylindern och drar den rakt upp och kollar efter stora repor/ sprickor? och om den nu skulle vara skuren är de bara att köpa en sån här och byta ut direkt? : http://www.twostroke.se/product.asp?product=17528

Sen om de är de och vi fixar den så kan man väll lämna in den på verkstaden igen så ska de fixa olje läckaget utan kostnad då de gjort fel?

Tack för svar, och förlåt för att jag är noob på cylindrar...
Bild
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

ta bort muttranrna ba. sen lyfter du bort allt i rätt ordning(går bara på ett sätt)

men me kamkedjan e ja osäker :?
tror de e som att lossa en vanlig kedja :?
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

wille95 skrev:ta bort muttranrna ba. sen lyfter du bort allt i rätt ordning(går bara på ett sätt)

men me kamkedjan e ja osäker :?
tror de e som att lossa en vanlig kedja :?
Kamkedja? vf ska jag lossa de?
Bild
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

om de är en 4t så har den kamkedja, den gör så kammaxlarna snurrar och ventilerna öppnas och stängs.

tror hasse har nån guide som visar hur man gör cyllinder byte på en 4t tror jag ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

yamaha2pwn skrev:om de är en 4t så har den kamkedja, den gör så kammaxlarna snurrar och ventilerna öppnas och stängs.

tror hasse har nån guide som visar hur man gör cyllinder byte på en 4t tror jag ;)
jaha. trodde de bara va att skruva av och byta.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om den startar och går som vanligt, men inte driver framåt så är det antagligen variatorremmen som gått av.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Erik_ skrev:Om den startar och går som vanligt, men inte driver framåt så är det antagligen variatorremmen som gått av.
dock han har juh läkt olja ?
ngn packbox som har gett sig då juh

olja på varriatorn är nog inget bra ide att testa :roll:
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Om den startar och funkar o gasa med så ärre troligtvis remmen,

ifall du nu måste byta cylinder,
kolla gärna om det går o kicka som vanligt, för är den skuren blir den trögare o kicka, eller så går det inte alls!

När det gäller kamkedjan, började med att lossa kamöverfallet, så har du kamaxlen liggande lös, vik den så att kedjan nästan glider av utav sig själv

PS.
lossa kedjesträckaren först, sitter på toppen av motorn, nästan nere vid cylindern så är det en litet "metalrör" som sticker upp,
DS.
skruvva loss den så blir kedjan slak, och lyft av den och häng den, dra sedan topplocket rakt upp,

kom ihåg att topplocked sitter fast skruvad på vänster sida om du står i mopedens färdriktning,
lossa dessa innan du tar av de fyra skruvarna som håller fast cylindern och allt

Här nedan följer en guide med bilder om hur du gör ett cylinderbyte på en 4-takt :)

var dock noggrann med att ställa ventilerna rätt, ska vara 0,05 mm på 50cc,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G58yapnZ ... r_embedded[/youtube]
Hoppas det hjälpte :)
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

amoreex skrev:Om den startar och funkar o gasa med så ärre troligtvis remmen,

ifall du nu måste byta cylinder,
kolla gärna om det går o kicka som vanligt, för är den skuren blir den trögare o kicka, eller så går det inte alls!

När det gäller kamkedjan, började med att lossa kamöverfallet, så har du kamaxlen liggande lös, vik den så att kedjan nästan glider av utav sig själv

PS.
lossa kedjesträckaren först, sitter på toppen av motorn, nästan nere vid cylindern så är det en litet "metalrör" som sticker upp,
DS.
skruvva loss den så blir kedjan slak, och lyft av den och häng den, dra sedan topplocket rakt upp,

kom ihåg att topplocked sitter fast skruvad på vänster sida om du står i mopedens färdriktning,
lossa dessa innan du tar av de fyra skruvarna som håller fast cylindern och allt

Här nedan följer en guide med bilder om hur du gör ett cylinderbyte på en 4-takt :)

var dock noggrann med att ställa ventilerna rätt, ska vara 0,05 mm på 50cc,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G58yapnZ ... r_embedded[/youtube]
Hoppas det hjälpte :)
jävlar, de va ju mycket svårare än 2 takt. fatta inte va de va på undersidan av motorn han tog av? men får nog fråga någon kunnig att visa mig IRL :D
Men nu när ni säger de kan de va remmen :P
då är de bara att skruva av variator kåpan och kolla? ingen packning där va?
Bild
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

nej
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

wille95 skrev:nej
Nice då ska jag göra de efter jag testat de me kicken XD
Tack så jätte mycket, vad skulle man göra utan folk som dig :P
Bild
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

om det ligger olja i variatorn kan det vara så att variatorn blir så hal så den typ bara slirrar sen blir det så varmt så den går av
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Nutbreaker skrev:om det ligger olja i variatorn kan det vara så att variatorn blir så hal så den typ bara slirrar sen blir det så varmt så den går av
Ja de låter rimligt :D Får väll byta remmen då och sen direkt in på verkstaden som redan fixat det 1 gång så borde de ju fixa igen kostnads fritt eftersom de gjort fel, har jag rätt?

Fick nyss reda på att de va packboxen som läcker. var sitter den om det läcker vid variatorn? Och finns det ngn guide för det och rembyte?
köpa denna då?: http://www.twostroke.se/product.asp?product=23029
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

ServerError skrev:...verkstaden som redan fixat det 1 gång så borde de ju fixa igen kostnads fritt eftersom de gjort fel, har jag rätt?
...
Kanske, kanske inte. Det går inte göra allt för mycket fel när man byter en packbox, så man kan inte dra slutsatsen att verkstaden absolut har gjort något fel. Det kan lika gärna vara problem orsakade av t.ex. täppt vevhusventilation eller någon skada på vevaxeln som förstör packboxarna på kort tid.

Packboxen vid variatorn sitter på vevaxeln innanför variatorn, alltså är den åtkomlig vid rembyte. Dock lite svår att få loss eftersom den sitter inpressad så man inte får tag i och kan dra ut den utan lite kreativitet eller specialverktyg.
(Det sitter även en packbox vid axeln som kopplingen sitter på, men läcker den så är det slutväxelolja, inte motorolja.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Erik_ skrev:
ServerError skrev:...verkstaden som redan fixat det 1 gång så borde de ju fixa igen kostnads fritt eftersom de gjort fel, har jag rätt?
...
Kanske, kanske inte. Det går inte göra allt för mycket fel när man byter en packbox, så man kan inte dra slutsatsen att verkstaden absolut har gjort något fel. Det kan lika gärna vara problem orsakade av t.ex. täppt vevhusventilation eller någon skada på vevaxeln som förstör packboxarna på kort tid.

Packboxen vid variatorn sitter på vevaxeln innanför variatorn, alltså är den åtkomlig vid rembyte. Dock lite svår att få loss eftersom den sitter inpressad så man inte får tag i och kan dra ut den utan lite kreativitet eller specialverktyg.
(Det sitter även en packbox vid axeln som kopplingen sitter på, men läcker den så är det slutväxelolja, inte motorolja.)
Okej de är inget jag ska ge mig på. allt rinner ju ut då man drar packningen? bättre att dem fixar
Bild
Skriv svar