Ska av med förgasaren, behöver hjälp!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
JonteAerox
Elmoped

Ska av med förgasaren, behöver hjälp!

Inlägg av JonteAerox »

Tjena! :D

Ska justera min förgasare, och håller på att ta av den just nu. Har laddat upp en bild på mitt galleri. Jag vet att det är gasvajern, det jag har markerat, men ska jag ta upp den vid ettan eller tvåan (på bilden)? Och hur får jag bort vajern så jag kan ta av förgasaren från moppen?
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

det är bara att skruva av den :lol:

det finns en fjäder o nål därinne oxå så du vet.
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Har fått upp den nu, och ska justera tomgångsskruven så jag får mer svar när jag drar gasen. Har en fråga bara: Åt vilket håll ska jag skruva skruven för att moppen ska reagera snabbare när jag drar på gasen?
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

JonteAerox skrev:Har fått upp den nu, och ska justera tomgångsskruven så jag får mer svar när jag drar gasen. Har en fråga bara: Åt vilket håll ska jag skruva skruven för att moppen ska reagera snabbare när jag drar på gasen?
den reagerar inte snabbare xD
då fåru trimma lite mer, tex reeds elr större förgasare trim tändning etc
du ska skruva in skuver för att få högre tomgång
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Va :O står så i den här guiden:

Om mopeden ej svarar tillräckligt rappt när du drar på gasen så justera tomgångsskruven lite i taget tills du hittar rätt läge där responsen är som bäst. Denna justering ser till att du får en bra start acceleration men ger endast ett resultat på den 1/8 delen av registret så när du passerar det så kommer motorn fortfarande ej gå optimalt då vi har kvar att justera förgasarmunstyckets storlek.
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

JonteAerox skrev:Va :O står så i den här guiden:

Om mopeden ej svarar tillräckligt rappt när du drar på gasen så justera tomgångsskruven lite i taget tills du hittar rätt läge där responsen är som bäst. Denna justering ser till att du får en bra start acceleration men ger endast ett resultat på den 1/8 delen av registret så när du passerar det så kommer motorn fortfarande ej gå optimalt då vi har kvar att justera förgasarmunstyckets storlek.
om den e för låg ja

men om du har för hög kmr du börja rulla för att du har för hög tomgång

Låser.
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Jaha. Men när jag körde med det nya zx röret nu så reagerade den inte direkt när jag drog full gas, utan det tog ett tag innan accet kom. Vad kan jag göra åt det? :)
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

JonteAerox skrev:Jaha. Men när jag körde med det nya zx röret nu så reagerade den inte direkt när jag drog full gas, utan det tog ett tag innan accet kom. Vad kan jag göra åt det? :)
gick den segt? när du gasa elr puttra den inte alls?

Låser.
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög

Inlägg av a6lex »

Det är en 2t? Vill du ha fullt ös från botten köp en 4t...
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

bytt vikter?
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

bytt munsktycke?
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Asså den går bra när den väl är igång så att säga, men asså när jag ska stunta så är det väldigt svårt för det tar ngn sekund eller två för den att svara när jag drar i gasen, från att ha gått på tomgång. Alltså, vad kan jag göra för att få ett snabbare svar? Jag vet att jag ska ha vikter o kopplingsfjädrar oså, ska köpa det av en kompis när han kommer hem. Är lite förvirrad, för enligt TwoStrokes guide så ska man skruva på tomgångsskruven för att få ett rappare svar, men enligt http://www.twostrokerider.se/guider/visa/1679 så är det bränsle/luftskruven som ger bättre svar :S:S.

Såhär står det på TwoStrokes:

Såhär står det på den andra:

Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

när jag pillade med luftskruven så gick den fortare ner på tomgång samt lite bättre gasrespons men inte mkt men det var en slider så jag kunde pilla när den var igång vilket är väldigt mkt lättare :)
Stuntriding is not a crime!
JonteAerox
Elmoped

Inlägg av JonteAerox »

Jag måste ta loss allting för o komma åt den :C Men funderar på att byta lågfartsmunstycke, men om jag köper ett som gör att den går bra nu (utan 4.3g vikter och gula kopplingsfjädrar), finns det risk för att det blir helt fel strlk på munstycket när jag har satt på 4.3g och gula fjädrar? Alltså borde jag vänta tills jag har köpt vikter och fjädrar? Eller påverkar inte dem?
Skriv svar