Variator och koppling extremt varma

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
nanberg
Elmoped

Variator och koppling extremt varma

Inlägg av nanberg »

Hej !

Som titeln säger så har jag lite värme problem i variatorn och kopplingen...själv variatorkåpan blir så varm att man inte ens kan nudda den utan att bränna fingrarna. Också märkt att drivremmarna går sönder reletivt fort....Har sprayat bromsrengöring på bromsbackar och skivorna remmen går på för att se till att den inte är någon olja som gör så den slirar.
Hjälp ! Har försökt med allt jag kan komma på...
Användarens profilbild
Wilsonrunner
Elmoped

Inlägg av Wilsonrunner »

Har du ingen kylning till variatorn? Och vilken moped har du?:)
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

för hård tryckfjäder? för kort rem?
nanberg
Elmoped

Inlägg av nanberg »

Jo jag har ett fläkthjul som sitter "framför" variatorn sen har jag en naraku kopplingsklocka som skulle ha bättre kylning än orginal, jag har en TMS via (batioan sprint)

Hmm..det kan ju vara att det är för kort rem, måste trycka in den ordentligt i kopplingen för att den ska nå fram till variator axeln. Tror det sitter på en 729 mm rem på nu, kanske ska prova en 788 rem ?

Har en vit naraku tryckfjäder (den svagaste i det kitet) så jag tror nog inte att det ska vara det som e felet
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GileraIce04 »

de brukar bli varma när man har kört ett tag ^^
nanberg
Elmoped

Inlägg av nanberg »

Tänkte bara för att min kompis som har en PGO TMX och hans variatorkåpa blir inte alls lika varm. Sen har kopplingsklockan börjat bli lite blå och har för mig att detta endast sker vid extrem värme ?
Användarens profilbild
GileraIce04
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GileraIce04 »

nanberg skrev:Tänkte bara för att min kompis som har en PGO TMX och hans variatorkåpa blir inte alls lika varm. Sen har kopplingsklockan börjat bli lite blå och har för mig att detta endast sker vid extrem värme ?
Min klocka e också blå, min syrras + en massa kompisar.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Värmde en Pan-pizza på min variatorkåpa/motorblock på min neos, den va genom ljummen efter 3mil... har även bränt mig om man plocka av variatorn efter att ha åkt en bit...genom arbetshandskarna... så att de blir varma är inga problem.
Skriv svar