Helt plötsligt svårstartad

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Helt plötsligt svårstartad

Inlägg av tS »

Tjena, har fått problem med min slider 08 nu , startade jätte lätt både på kicken och elstarten men plötsligt har den blivit svår att få ingång när den inte varit körd på ett tag.
Kollat tändsiftet och har gnista. Tog av bensin slangen från förgasaren och testade starta för se om bensin kom, vilket de gjorde men inte alls mycket. Inte så haj på detta men har det något med kompet att göra?
Ska ut och desta blåsa i vakumslangen för se om de rinner mer bensin då. Men någon som vet vad problemet kan vara och hur man fixar de?

/ tS
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

testa byt stift !
det är därför dem finns !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

willemedDERBIN skrev:testa byt stift !
det är därför dem finns !
tror inte de är de.. har ju gnista , plus testade ett gammalt stift till aeroxen och fick gnista men startar inte förens man hållt på ett tag. Men det ska väl rinna ganska mycket bensin när man startar?
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

willemedDERBIN skrev:testa byt stift !
det är därför dem finns !
tror inte de är de.. har ju gnista , plus testade ett gammalt stift till aeroxen och fick gnista men startar inte förens man hållt på ett tag. Men det ska väl rinna ganska mycket bensin när man startar?
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

tS skrev:
willemedDERBIN skrev:testa byt stift !
det är därför dem finns !
tror inte de är de.. har ju gnista , plus testade ett gammalt stift till aeroxen och fick gnista men startar inte förens man hållt på ett tag. Men det ska väl rinna ganska mycket bensin när man startar?
det är alltid när saker o ting är svårtstartad då äre tändstiften /glödstiften man ska byta först !
till nya då dvs ;)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Alltid bra att testa, vad har du att förlora? ;) 40 kronor liksom, stiftet måste du ändå byta förr eller senare :)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Du kan ha fått skit i förgasaren, gör det innan du byter stift. Kostar inget either... Sen brukar tvåtaktare bli svårstartade om t.ex. kolvringarna börjar ge med sig, dock blir de inte sämre av att bara stå som din moped har gjort. Testa o rengöra förgasaren som sagt, sen om de inte blir bättre kan du kosta på dig ett stift. :wink:

Edit: om du tar av bensin slangen skall de inte rinna bensin alls, utan du ska SUGA i vakuum slangen, då kommer det bensin ur bensinslangen(Du behöver inte vara rädd att få bensin i dig genom vakuum-slangen).
Skriv svar