påverkar batteriet tändstiftens gnista?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

påverkar batteriet tändstiftens gnista?

Inlägg av Antiimport »

Som rubriken, påverkar batteriet gnistan??

jag har DC, CDI tändning,
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Re: påverkar batteriet tändstiftens gnista?

Inlägg av PK »

Antiimport skrev:Som rubriken, påverkar batteriet gnistan??

jag har DC, CDI tändning,
kolla om det går en sladd till motorn bara?

men NEJ det gör det inte.. det är tändningen som skapar gnista om jag inte har helt fel.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
nej
som du ser i elschemat behövs inte batteriet överhuvudtaget
spänningen kommer från tändplattan till CDI´n
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

HasSse666 skrev:Bild
nej
som du ser i elschemat behövs inte batteriet överhuvudtaget
spänningen kommer från tändplattan till CDI´n
min aerox startar inte, ja har gnista och bensin kommer t förgasaren, men vet inte vad felet är??..........
snälla hjälp.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Antiimport skrev:
HasSse666 skrev:Bild
nej
som du ser i elschemat behövs inte batteriet överhuvudtaget
spänningen kommer från tändplattan till CDI´n
min aerox startar inte, ja har gnista och bensin kommer t förgasaren, men vet inte vad felet är??..........
snälla hjälp.
om du har gnista så är nog inte felet att den inte får gnista...

kan vara allt möjligt.. antagligen ngt med förgasaren eller tjuvluft..
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

PoWeRKinG skrev:
Antiimport skrev:
HasSse666 skrev:Bild
nej
som du ser i elschemat behövs inte batteriet överhuvudtaget
spänningen kommer från tändplattan till CDI´n
min aerox startar inte, ja har gnista och bensin kommer t förgasaren, men vet inte vad felet är??..........
snälla hjälp.
om du har gnista så är nog inte felet att den inte får gnista...

kan vara allt möjligt.. antagligen ngt med förgasaren eller tjuvluft..
hur kan ja checka tjuvluft om inte motorn går igång:/

och va akn vara fel med förgasaran:(
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Antiimport skrev:
hur kan ja checka tjuvluft om inte motorn går igång:/

och va akn vara fel med förgasaran:(

ja du. kanske en kompresionstestare?

ALLT kan vara fel med förgasaren.. du kan ha fel munstycke, den kanske inte ens finns... vad vet jag..

finns felsökningsguide ;)
Antiimport
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 14 februari 2011, 11:39

Inlägg av Antiimport »

PoWeRKinG skrev:
Antiimport skrev:
hur kan ja checka tjuvluft om inte motorn går igång:/

och va akn vara fel med förgasaran:(

ja du. kanske en kompresionstestare?

ALLT kan vara fel med förgasaren.. du kan ha fel munstycke, den kanske inte ens finns... vad vet jag..

finns felsökningsguide ;)
kompressionstestare? kan inte du ge exempel på hur ja kan kolla tjuvluftren utan att starta moppen...(kan väl inte starta om de tjuvluft..)

De finns munstycke, allllt är original
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Antiimport skrev:
PoWeRKinG skrev:
Antiimport skrev:
hur kan ja checka tjuvluft om inte motorn går igång:/

och va akn vara fel med förgasaran:(

ja du. kanske en kompresionstestare?

ALLT kan vara fel med förgasaren.. du kan ha fel munstycke, den kanske inte ens finns... vad vet jag..

finns felsökningsguide ;)
kompressionstestare? kan inte du ge exempel på hur ja kan kolla tjuvluftren utan att starta moppen...(kan väl inte starta om de tjuvluft..)

De finns munstycke, allllt är original

GUD vad du frågar.. google finns ;)

en kompresionsmätare som mäter om den funkar som den ska och att det är tätt.. tjuvluft=lite luft skjuts ut när man rör på motorn= mindre komp..

du skruvar bort tändstiftet och sätter dit komptestaren och drar moppen så kolven går runt och kollar hur mkt komp du har :)
Skriv svar