Broms problem VÄLDIGT konstigt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

GoldFinger
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:14

Broms problem VÄLDIGT konstigt

Inlägg av GoldFinger »

Så jag och min kusin bytte bromsbelägg fram o bak tidigare idag, min bakbroms hade inte fungerat sen tidigare så jag tyckte det skulle bli skönt o fixa det :)
Men, när allt är på och vi pumpar med bromsen så blir det inget tryck! Det kommer ingen olja :shock: Vi har fyllt på bromsolja också så den har inte tomt.

Det vi tror det kan vara är att man måste lufta bromsarna med någon speciell "grej". Det kanske också är så att kolvarna(heter det så) :? inuti bromsoken inte rör sig, för dom var lite gamla och var VÄLDIGT VÄLDIGT svåra att få in :?

Jag har en Derbi GP1 Open för den som undrar

Tacksam för seriösa svar :(
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Jag har ett liknande problem med min bakbroms, bromscylindern pumpar fram vätska men det bygger f*n inte upp något tryck! Kan inte fatta vad det är. Den blev så när jag skulle lufta den. Min frambroms gick däremot utmärkt att lufta...
Du kanske luftar på fel sätt? Testa även att ta en polygrip och tryck in kolvarna, försök att "mjuka" upp dom :)
GoldFinger
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:14

Inlägg av GoldFinger »

Okej tack för tispet, verkligen konstigt! Ska försöka att "mjuka" upp dom imorgon :) Uppdaterar då 8)
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

ta bort bromsoljelocket fyll till rätt nivå med oljan, öppna lite på fultnippelen pumpa 20-25ggr stäng nippeln upprepa så typ 5-6ggr så ska de funka :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Ja man måste pumpa en jävla massa och lufta i nipplen sen fylla på mer tills det tar bra
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Zegge1
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 juni 2011, 01:57
Ort: Märsta

Inlägg av Zegge1 »

Är det gammalt o skitigt o har satt sig kanske det inte skadar med
demontering och lite rengöring?
När jag skulle kolla om det va skit i förgasaren
upptäckte jag att det inte fanns förgasare på skiten.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Klicka på bilden så kommer du till en Guide :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
GoldFinger
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:14

Inlägg av GoldFinger »

Tack Hassse! Ska verkligen provas :D
GoldFinger
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:14

Inlägg av GoldFinger »

Okej har nu testat, metod 1... tror det kan vara läckage på bakbromsen då det droppar ganska mycket vätska strax vid påfyllningslocket och nej det är inte för att jag missat :lol: frambromsen däremot gick det bra, jag pumpa skruva upp och det kom vätska, jag stog så minst en timme enligt hassses guide men inget tryck alls...

jag testade då flaskmetoden och tröck tills det slutade bubbla så häftigt, sedan gick jag över till vanliga pumpningsmetoden, men ingen tur hade jag då heller :(
Något som måste vara trasigt?

På frambromsen så skvätter det ur nippeln och påfyllningslocket om jag pumpar så det verkar ju iaf ok. Ska snart tillbaks o kolla bak lite mer...

Iaf, några tips eller idéer vad som är felet? :(
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

HAha skvätter när jag trycker på handtaget. Snälla någon. Har du kollat hur man luftar bromsarna? DU pumpar upp tryck med nipplen stängd därefter öppnar du den och låter bromsvätska rinna ut samtidigt som du håller inne handtaget. Sedan stänger du nipplen och släpper därefter ner handtaget i utgångsläget. Detta gör du tills du får tryck. Ibland kan man få rucka lite på kolvarna, smörja ev byta dem.
GoldFinger
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:14

Inlägg av GoldFinger »

hah jag det vet jag, men jag följde Hasses felsökningsguide, och jag testade då att pumpa med öppen nippel... så sluta hata jag är ny :?
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 12 juni 2011, 19:20
Ort: Kungsbacka

Inlägg av xMattanx »

Roberto skrev:HAha skvätter när jag trycker på handtaget. Snälla någon. Har du kollat hur man luftar bromsarna? DU pumpar upp tryck med nipplen stängd därefter öppnar du den och låter bromsvätska rinna ut samtidigt som du håller inne handtaget. Sedan stänger du nipplen och släpper därefter ner handtaget i utgångsläget. Detta gör du tills du får tryck. Ibland kan man få rucka lite på kolvarna, smörja ev byta dem.
Han håller ju på o lära sig så sluta skratta åt han, skulle vilja se dig första gången du luftar en broms! :x
Derbi Senda sm xtreme -05

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Skriv svar