Olja, Yamaha dt50mx

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Olja, Yamaha dt50mx

Inlägg av xytoo »

Jag har kört med statoil olja, dom har en sån moppe tank station utan för butiken så tankar man 17kr/ litern, 3% blandning :)

Men jag har ett topplock som e svarvat riktigt mycke så jag har typ 12 i komp och den förbränner inte oljan utan det rinner ner från ljuddämparen så efter en 10-15 minuters körning e hela min sving oljig, och jag funderar på att testa biltemas olja då jag har hört att den förbränner bättre.

vilken av dessa ska jag testa ?

Mineral

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... taktsolja/

Helsyntetisk

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... yntetisk1/

Elr länka någon olja som är bra men inte allt för dyr, då de e sjukt jobbigt att ha olja på hela min (VITA) sving..
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög

Inlägg av agertoft »

17 kr litern med olja är ganska dyrt!

Jag betalar ca 15 kr liter ( blandar själv)

Edit: ta helsyntet.
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

agertoft skrev:17 kr litern med olja är ganska dyrt!

Jag betalar ca 15 kr liter ( blandar själv)

Edit: ta helsyntet.
jaa, okej, men tror du att biltemas olja förbränner bättre elr e de bara en myt ?

F*N (aa) mineral oljan fanns ju i 4 liters dunk :P
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

Den oljan är värdelös köp Eurol 2takt helsyntet instället..
Bild
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

jesper178 skrev:Den oljan är värdelös köp Eurol 2takt helsyntet instället..
Okej, för de e sista gången jag kör på statoils olja, fyfan vad jag blir sur när jag ser min sving..
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Om man bryr sig mer om hojens utseende än att oljan gör sitt jobb på bästa möjliga sätt är det kanske dags att se sig om efter en fyrtaktsmoppe istället. Eller åtminstone berätta mer om moppen så vi har en chans att hitta andra problem som mycket väl kan orsaka oljesprutet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Erik_ skrev:Om man bryr sig mer om hojens utseende än att oljan gör sitt jobb på bästa möjliga sätt är det kanske dags att se sig om efter en fyrtaktsmoppe istället. Eller åtminstone berätta mer om moppen så vi har en chans att hitta andra problem som mycket väl kan orsaka oljesprutet.
Nejj jag bryr mig om oljan och hur moppen går.

Jag har oboybrunt munstycke, och org munstycket är 88, jag har 85 och då kör jag med sportluftsfilter. mitt Topplock ger 11.5 i komp och org är det 5,8 så min gissning är att oljan är dålig så den inte hinner förbränna allt, och jag har hört att andra som kör med statoils olja har samma sak, så df tänkte jag testa en ny :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Börja med att testa rätt mängd olja. 3% kan passa en ordentligt trimmad moped, men eftersom du snackar munstycksstorlek i originalförgasaren utgår jag från att det du kör är ganska tamt.

Vad sitter det för grejer på moppen?

Ljuddämpare med dämpull gillar att spotta olja när ullen blivit dränkt i olja...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Erik_ skrev:Börja med att testa rätt mängd olja. 3% kan passa en ordentligt trimmad moped, men eftersom du snackar munstycksstorlek i originalförgasaren utgår jag från att det du kör är ganska tamt.

Vad sitter det för grejer på moppen?

Ljuddämpare med dämpull gillar att spotta olja när ullen blivit dränkt i olja...
Där sitter portad 50cc, svarvat topplock, dragen plugg, effektrör, sportluftsfilter, frästa kolvfönster.

och jag kör med 3% statoils olja och det rinner inte bara vid ljuddämparen utan precis innan ljuddämparen med och efter. har sotat ur röret men de hjälper inte, det måste vara oljan och jag undrar om de stämmer att biltemas olja förbränner bättre än statoils :)

Edit: kör med br6hs = org tändstift :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

prova att köra på 2,5% blandning med typ castrols eller moibl1 helsyntets olja och se om de blir bättre ;)

om du tkr de är för dyra oljor så kan kan man köpa 5l dunkar med agrol helsyntets olja (okänt märke för oss mopedister men erkänt bra oljor inom jordbruksvärlden, säljs på lantmännen) kostar ca 400kr för 5l ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

yamaha2pwn skrev:prova att köra på 2,5% blandning med typ castrols eller moibl1 helsyntets olja och se om de blir bättre ;)

om du tkr de är för dyra oljor så kan kan man köpa 5l dunkar med agrol helsyntets olja (okänt märke för oss mopedister men erkänt bra oljor inom jordbruksvärlden, säljs på lantmännen) kostar ca 400kr för 5l ;)
Japp, jag får väll testa lite oljor :) hoppas jag kan köra på statoils olja nu när jag monterar 70cc hoppas den förbränner oljan bättre då :)
Skriv svar