Dålig vevaxel

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
911219
Elmoped

Dålig vevaxel

Inlägg av 911219 »

Till att börja med, jag har en Peugeot Speedfight 1, årsmodell 98.

Jag har satt på ett Gianelli effektrör, 21mm förgasare, ryckt variatorbrickan.. Men den motorbromsar fortfarande, jag tog bort variatorkåpan för att kolla variatorn igen, och insåg att splinsen på vevaxeln var HELT slut, så det hjulet som starmotorn kuggar i för att dra igång motorn, snurrar nästan på vevaxeln. Jag inser ju att jag bör byta vevaxeln, men kommer det fixa problemet med min toppfart?? Och bör jag passa vidare jobbet med att byta den till någon kunnig, då jag egentligen inte är så jätte haj på motorer.
Mvh.
911219
Elmoped

Inlägg av 911219 »

Är det verkligen ingen som vet?:(
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

att byta vev är rätt svårt om man inte är kunnig då det är en massa lager och sånt som ska sitta riktigt osv men jag är inte heller bra på det men jag kan tänka mig att det är svårt
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Re: Dålig vevaxel

Inlägg av KarlssoN^ »

911219 skrev:Till att börja med, jag har en Peugeot Speedfight 1, årsmodell 98.

Jag har satt på ett Gianelli effektrör, 21mm förgasare, ryckt variatorbrickan.. Men den motorbromsar fortfarande, jag tog bort variatorkåpan för att kolla variatorn igen, och insåg att splinsen på vevaxeln var HELT slut, så det hjulet som starmotorn kuggar i för att dra igång motorn, snurrar nästan på vevaxeln. Jag inser ju att jag bör byta vevaxeln, men kommer det fixa problemet med min toppfart?? Och bör jag passa vidare jobbet med att byta den till någon kunnig, då jag egentligen inte är så jätte haj på motorer.
Mvh.

plåta några bilder på't!

Men om splinsen är slut så är det dags för en ny vev.
Alex94
Elmoped

Inlägg av Alex94 »

det är inte så svårt om du gör det sakta och metodiskt :)
911219
Elmoped

Inlägg av 911219 »

Ska ta några bilder imorgon efter jobbet:)
Mvh
Skriv svar