Puch Maxi dör när man gasar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
chordy
Elmoped

Puch Maxi dör när man gasar

Inlägg av chordy »

Såsom rubriken säger har jag en Puch Maxi som dör när man gasar. Jag tar det från början.

Jag skulle fixa den åt en kompis då den dog efter ca 1km varje gång han körde den. Då rensade jag förgasaren och efter det gick den bra, men efter ca 1 månad så dog den bara en gång när jag var ute och körde. Testade då att rengöra förgasaren, sotat ur röret osv. Men inget har hjälpt. Nu går den att starta och går (knappt) på tomgång. När man chokar blir det dock bättre och om man leker lite med choken kan man köra i kanske 10 km/h. Vad är felet? :(
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

Testa byt tändstift? :P
Derbi Senda sm xtreme -05

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
chordy
Elmoped

Inlägg av chordy »

Har kollat gnistan, den är fin, så kan det verkligen vara tändstiftet? :/
Användarens profilbild
Tobiiash
Stunter

Re: Puch Maxi dör när man gasar

Inlägg av Tobiiash »

chordy skrev:Såsom rubriken säger har jag en Puch Maxi som dör när man gasar. Jag tar det från början.

Jag skulle fixa den åt en kompis då den dog efter ca 1km varje gång han körde den. Då rensade jag förgasaren och efter det gick den bra, men efter ca 1 månad så dog den bara en gång när jag var ute och körde. Testade då att rengöra förgasaren, sotat ur röret osv. Men inget har hjälpt. Nu går den att starta och går (knappt) på tomgång. När man chokar blir det dock bättre och om man leker lite med choken kan man köra i kanske 10 km/h. Vad är felet? :(
luftskruven, skruva in max och ut 1½ varv sen, gjorde jag efter min vart kosntigt efter tvätt.
Min kuftskruv var ut skruvad 5-4 varv :s
Jag gillar Oskar.
chordy
Elmoped

Re: Puch Maxi dör när man gasar

Inlägg av chordy »

Tobiiash skrev:
chordy skrev:Såsom rubriken säger har jag en Puch Maxi som dör när man gasar. Jag tar det från början.

luftskruven, skruva in max och ut 1½ varv sen, gjorde jag efter min vart kosntigt efter tvätt.
Min kuftskruv var ut skruvad 5-4 varv :s
Har maxi en luftskruv? Jag har bara en skruv på min förgasare och jag tror(TROR) det är tomgångsskruven.

Var nu ute och kollade om den drog tjuvluft, det gjorde den, ganska mkt där luftfiltret går på förgasaren, och även lite(man var tvungen att spruta väldigt rikligt med startgas i ca 5-7 sekunder) vid topplockspackningen. Den står då alltså på tomgång och när jag sprutar startgas så dör den. Men detta borde väl inte göra så att den dör så fort man gasar?
Skriv svar