får man cykla på en trampmoppe om man är under 15?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
RobinLjus
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 juni 2011, 13:39

får man cykla på en trampmoppe om man är under 15?

Inlägg av RobinLjus »

Min farfar har en gammal DBS hercules hemma hos sig som jag kan få om jag vill ha, men min morsa går inte med på att jag ska få köra den. Men då kan jag ju använda den som cykel?

Nu till frågan, är det lagligt att jag som är under 15 år får cykla på en sådan, alltså inte använda motorn, endast trampa? :D
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

då kan du väl för fan lika gärna köpa en cykel som väger hälften så lite och och mycket smidigare :P?
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vet inte exakt vad lagen säger om detta, men ska man hårddra det så framför du trots allt fordonet och då ska du ha behörighet.

Typ som att sätta sig i en bil, lossa handbromsen och rulla lite i backe och "köra".

Men även om det nu inte vore så så skulle du med stor sannolikhet åka dit för det ändå om du blir stoppad av en polis, för de bryr sig med stor sannolikhet inte om din bortförklaring att du bara trampat, inte kört
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
RobinLjus
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 juni 2011, 13:39

Inlägg av RobinLjus »

Nutbreaker skrev:då kan du väl för fan lika gärna köpa en cykel som väger hälften så lite och och mycket smidigare :P?
Men asså jag tänker ju använda den (köra den) att jag bara ska cykla på den säger ju jag bara till morsan så jag får ta ut den. XD
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

RobinLjus skrev:
Nutbreaker skrev:då kan du väl för fan lika gärna köpa en cykel som väger hälften så lite och och mycket smidigare :P?
Men asså jag tänker ju använda den (köra den) att jag bara ska cykla på den säger ju jag bara till morsan så jag får ta ut den. XD
ah , tänkte inte på det lät som du skulle cykla hela tiden hehe men då är de ju värt ;)
Stuntriding is not a crime!
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Det är fortfarande en moppe så det spelar ingen roll om du cyklar eller flyger, du åker dit på det! :)
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 december 2010, 17:54
Ort: västerås

Inlägg av D3nnis »

nepp. tror iaf inte de. om du har en fiddy tex får du leda den på cykel barnan men om du rullar på den så åker du dit om snuten ser de.

Edit: du får gå med den men inte åka(cykla)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig


PK jo alla retar dig för din hajper
Skriv svar