Sportluft problem.

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

Sportluft problem.

Inlägg av kevinspeedfight »

Har ett Hebo sportluftfilter på min speedfight 2. och har nu bytt upp mig rätt så många storlekar och nu går den rätt så bra. det är oboybrunt på tändstiftet men när jag låter den stå en stund (ca 15min) och sen startar jag den och då blöddrar den en massa, sen när man har kört den lite ca 75-100Meter så går det rätt så bra igen. vad kan vara problemet?

MOPPEN ÄR HELT ORIGINAL FÖRUTOM SPORTLUFTFILTER.
Användarens profilbild
Eric_9801
Avstängd

Inlägg av Eric_9801 »

Det kanske är för stort ändå, går den helt rent efter 100m? testa luftskruven
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

jag hade också problem med min slider med sportluftfilter med zx rör malossi koppling men det krånglade så jag bytte tillbaks till en fuul luftburk :/
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

Eric_9801 skrev:Det kanske är för stort ändå, går den helt rent efter 100m? testa luftskruven

hmm jadu kanske, men provade byta ner några storlekar men då gick den ännu kassare och böööa när man gasa fult. kan dock inte skruva på luftskruven då original förgasarens luftskruv är typ igen satt.. efter 100meter så går den bra, lite klen i acc kanske.
Nutbreaker skrev:jag hade också problem med min slider med sportluftfilter med zx rör malossi koppling men det krånglade så jag bytte tillbaks till en fuul luftburk :/
okej :( vill häller inte ha min luftburk, den är så stor och ful :(
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

kevinspeedfight skrev:
Eric_9801 skrev:Det kanske är för stort ändå, går den helt rent efter 100m? testa luftskruven

hmm jadu kanske, men provade byta ner några storlekar men då gick den ännu kassare och böööa när man gasa fult. kan dock inte skruva på luftskruven då original förgasarens luftskruv är typ igen satt.. efter 100meter så går den bra, lite klen i acc kanske.
Nutbreaker skrev:jag hade också problem med min slider med sportluftfilter med zx rör malossi koppling men det krånglade så jag bytte tillbaks till en fuul luftburk :/
Jag skruvade min luftskruv ändan in o ställde in den sen :)
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

AndersoNN skrev:
kevinspeedfight skrev:

aa okej, men nu är det så att jag inte kan skruva på min luftskruv då den är igensatt :(
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

kevinspeedfight skrev:
AndersoNN skrev:
kevinspeedfight skrev:

aa okej, men nu är det så att jag inte kan skruva på min luftskruv då den är igensatt :(
Fixa de då? :(
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

AndersoNN skrev:
kevinspeedfight skrev:
AndersoNN skrev: Jag skruvade min luftskruv ändan in o ställde in den sen :)
Fixa de då? :(
Det sitter nån metallklupm ivägen och vettefan hur jag ska få bort den :P
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

det är ett specialvertyg som behövs, ja fick loss den med en liten tång sen så sågade jag ett sträck så ja kunde använda en vanlig mejsel :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

antonpg94 skrev:det är ett specialvertyg som behövs, ja fick loss den med en liten tång sen så sågade jag ett sträck så ja kunde använda en vanlig mejsel :)
hmm okej, men vad ska jag använda för såg som är så liten så att den kommer ner i det hålet? :)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Skulle vara lättare för oss om du sa vilken storlek du kör på ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Skulle vara lättare för oss om du sa vilken storlek du kör på ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

KoNG skrev:Skulle vara lättare för oss om du sa vilken storlek du kör på ;)

Just nu kör jag på 78 och original är 52 x) jag vet att det är super stort men moppen har bara böööat på alla munstycken innan.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

om jag inte minns fel så behöver du något på ca 84+- om du endast har sportluftfilter! ;)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

KoNG skrev:om jag inte minns fel så behöver du något på ca 84+- om du endast har sportluftfilter! ;)
Okej tack så mkt :) det var nog det första vettiga svaret jag har fått :)
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Inte för att vara så...men vf har du sportluftfilter? finns ingen nödvändighet förutom ljudet
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="ServerError"]Inte för att vara så...men vf har du sportluftfilter? finns ingen nödvändighet förutom ljudet[/quote] styling :lol:
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

Precis, har det för styling. original luftbuken är så sjukt ful
NRGmarcus
Elmoped

Inlägg av NRGmarcus »

kevin du vet att våra förgasare har ingen luftskruv ? ;) dom är som automat choken , dom ställer in sig själva :) // Somlow aka jonas
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

kevinspeedfight skrev:Precis, har det för styling. original luftbuken är så sjukt ful
Jag vet att den är ful, men bättre för motorn. aja...
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

ServerError skrev:
kevinspeedfight skrev:Precis, har det för styling. original luftbuken är så sjukt ful
Varför är vanliga luftburken bättre för motorn?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

kevinspeedfight skrev:
ServerError skrev:
För de är ju gjort så. att få in mer bensin och luft i motorn betyder mer slitage
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

ServerError skrev:
kevinspeedfight skrev:
ServerError skrev: Jag vet att den är ful, men bättre för motorn. aja...
För de är ju gjort så. att få in mer bensin och luft i motorn betyder mer slitage

ääh, moppar är gjorda för att gå ostrypta då dom stryps när dom kommer till Sverige ;) så det ska nog inte va nå problem ;)
Så med andra ord min moppe ska nog inte slitas nå mer då jag bara har tagit bort luftstrypningen och det är en minimal strypning.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

den kanske blir kall under den tiden, då är det ju inte så konstigt om den blöddrar för det gör alla 2taktare
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

kevinspeedfight skrev:
ServerError skrev:
kevinspeedfight skrev: Varför är vanliga luftburken bättre för motorn?

ääh, moppar är gjorda för att gå ostrypta då dom stryps när dom kommer till Sverige ;) så det ska nog inte va nå problem ;)
Så med andra ord min moppe ska nog inte slitas nå mer då jag bara har tagit bort luftstrypningen och det är en minimal strypning.
Men tror du inte det är skillnad på att ta bort strypningar elr sätta på sport grejer?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Att ta bort luftburken när man inte trimmat moppen ordentligt är meningslöst. Det krävs större huduvmunstycke i förgasren vilket som i sin tur medför ökad bensinförbrukning utan att hastigheten blir nämnvärt högre. Dessutom låter det avsevärt mera än med originalluftburken på vilket bara gör polisen mera misstänksamma och risken ökar betydligt för att bli stoppad.

Andra risker är att moppen lättare surar och blir svårstartad när motorn övrigt är i original. Med andra ord meningslöst....låt den fula grunkan sitta där i stället.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

ServerError skrev:
kevinspeedfight skrev:
ServerError skrev:För de är ju gjort så. att få in mer bensin och luft i motorn betyder mer slitage

Men tror du inte det är skillnad på att ta bort strypningar elr sätta på sport grejer?
men lol... det sliter inte nå mer för jag stoppar ett sportluftfilter då det är nästan precis lika dant som en urpluggad luftburk. tror du själv att en moppe som har ett sportluftfiler har samma effekt som en helt urpluggad, sportluft gör inge skillnad alls nästan, moppen får bara mer luft/bensin = bättre kylning för motorn. och som sagt moppar är gjorda för att gå helt urpluggade så det är inge problem.

runners skrev:Att ta bort luftburken när man inte trimmat moppen ordentligt är meningslöst. Det krävs större huduvmunstycke i förgasren vilket som i sin tur medför ökad bensinförbrukning utan att hastigheten blir nämnvärt högre. Dessutom låter det avsevärt mera än med originalluftburken på vilket bara gör polisen mera misstänksamma och risken ökar betydligt för att bli stoppad.

Andra risker är att moppen lättare surar och blir svårstartad när motorn övrigt är i original. Med andra ord meningslöst....låt den fula grunkan sitta där i stället.
Ja jag vet allt det där redan. men har bytt upp mig massa munstycken i förgasaren men jag ser knappt nån skillnad i bensin dragning. Och om snuten vill stanna mig så får dom göra det, den går inte fortare eller nått och så är snutarna så okunniga så det är bara säga att den satt där original.
Och som sagt så sitter den där bara för styling och inget annat. Moppen startar lika lätt som den gjorde innan när jag hade luftburk och hela skiten på. Och jag tycker original luftburken är sjukt ful så jag tycker inte det är meningslöst att ha ett sportluftfilter.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Håller med om att originalburken inte är ngt vackert att titta på. Men du vet tröga poliser misstänker alltid att moppen är mera trimmad när det sitter sportfilter på. De tar många gånger det säkra före det osäkra och din moped åker med dem för vidare kontroll.

Men du gör som du vill ....lycka till ;)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

runners skrev:Håller med om att originalburken inte är ngt vackert att titta på. Men du vet tröga poliser misstänker alltid att moppen är mera trimmad när det sitter sportfilter på. De tar många gånger det säkra före det osäkra och din moped åker med dem för vidare kontroll.

Men du gör som du vill ....lycka till ;)

Aa sant. men här i falun där jag bor oxå så är inte snuten så alert ;) Men såklart så är risken större att bli stoppad men ibland får man ta det om man
gillar styling ;)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

lägg på orginal burken och måla den vit? ;)
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

hört tala som att sportluft ger en fart på 2 kmh mer snutar med laser är petiga men det är nog ingen fara
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Speedfighter nr2
Elmoped

Inlägg av Speedfighter nr2 »

Den får för lite luft o för mycket bensin , därför blöddrar den när tändstiftet blir blött :wink:
Användarens profilbild
xoel96
Avstängd

Inlägg av xoel96 »

Speedfighter nr2 skrev:Den får för lite luft o för mycket bensin , därför blöddrar den när tändstiftet blir blött :wink:
du sa det :)

annars kan du ju göra en reservlösning med luftboxen som mig
Gasar tills det rasar!
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

samueljohansson96 skrev:hört tala som att sportluft ger en fart på 2 kmh mer snutar med laser är petiga men det är nog ingen fara

Om man har v-ringen på så kan inte moppen gå fortare än vad den redan gör ;)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

ServerError skrev:Inte för att vara så...men vf har du sportluftfilter? finns ingen nödvändighet förutom ljudet
Snälla, sluta med såna här off topic frågor...Liksom det är väl hans sak, man ska ju inte komma fråga varför? Ta det någonstans ;)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Skriv svar