Luftburks problem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
toffed@hotmail.com
Elmoped

Luftburks problem

Inlägg av toffed@hotmail.com »

Tja har en polare som har en 4-takts Motogino och han har funderat på att byta till ett sportluftfilter men det går en slang från orginalluftburken till cylindern. Någon som vet vad detta är för slang? vad den har för funktion? och vad som händer om man drar ut den och byter ut orginalluftburken till ett sportluftfilter?
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Jag har stött på något som känns liknande hos andra 4-T moppar.

Slangen går från cylindern/motorblocket till luftburken med spillolja. Alltså överflödig olja. Jag tror att det är för att det inte ska bildas tryck eller helt enkelt om det blir för mycket olja i motorn. Det är inte ett konstant flöde utan bara lite grann någon gång (om man inte trycker i för mkt olja). Om du byter till sportluftfilter tänkt bara på att lägga spilloljeslangen så det inte kladdar överallt :wink:
toffed@hotmail.com
Elmoped

Inlägg av toffed@hotmail.com »

Så han kan i princip montera bort hela luftburken ,hänga upp slangen nånstans och sätta på ett sportluftfilter?
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Om slangen är den jag tror att det är så JA. Han kan ju öppna luftburken och kolla på filtret så ser han mängden olja som åkt ut (säkert inget lr bara lite)
Skriv svar