hjulproblem med min Senda

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
thamastju
Elmoped

hjulproblem med min Senda

Inlägg av thamastju »

aaahh, har en Derbi Senda xtreme 02 supermotard. Häromdagen när jag skulle spänna kedjan märker jag att gängerna på hjulaxeln är helt nerslitna så man kunde dra av hjulbulten utan att skruva. Beställde en ny från ts men då jag inte har någon lyft funderade jag på hur jag skulle göra, äähh det är la bara å slå ut den gamla somtidigt som jag slår in den nya? men nää, båda fatnade istället! sitter som berget! varför kunde man inte göra som jag gjorde ?:(
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

skaka på hjulet och slå på samma gång så borde den nog komma loss. Men om jag vore du skulle jag lyfta upp den.
riejumikäl
Farsans gamla zündapp

Inlägg av riejumikäl »

Lirka och skaka som sagt. Det är säkert bara lite spänning mellan hjulet och svingen :)
Edit: Har du ingen lyft så går det att lyfta den och ställa den på en pall. Rekommenderas inte att göra själv ;)
thamastju
Elmoped

Inlägg av thamastju »

Tack för svar! har nu lyft upp den på två stenar så att bakhjulet precis är i backen. fick ut axlarna men det var lite "spån" på den nya axeln gör det något?

Behöver jag olja in axeln innnan jag monterar på den?
ska jag använda samma metod eller ska jag ta av hela hjulet?

Tacksam för svar:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

thamastju skrev:Tack för svar! har nu lyft upp den på två stenar så att bakhjulet precis är i backen. fick ut axlarna men det var lite "spån" på den nya axeln gör det något?

Behöver jag olja in axeln innnan jag monterar på den?
ska jag använda samma metod eller ska jag ta av hela hjulet?

Tacksam för svar:)
det bästa är om du pallar upp den så att hjulet hänger fritt

sen får du bonka och lufta och lirka hjulet så gått du kan :) sne kmr den in till slut xD
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar