Har idag bytt förgasare till en begangnad pd19j förgasare på min 4wmoto (classic). Fick igång den och hade lite svajjig tomgång först. började skruva tomgångsskruven och blandningsskruven så den gick lite jämnare. När jag körde iväg blöddrade den och nästan smattrade lite så jag svängde in och började skruva in blandningsskruven till den va inne helt. Konstigt nog så dör den inte. ett halvt varv innan det är stopp så höjer sig varvtalet lite.
Min fråga är då eftersom det va nästan 15 år sedan man skruvade med moppar, hur kan den få så mycket soppa med skruven helt inne.
Gjorde rent den lite innan montering.
Har gjort följande. 72cc kit med topp o allt.
högeffekts tändspole och iridium stift.
98 munstycke, kanske lite stort men borde väl inte orsaka problemet.
trim cdi
andra variator vikter 5g
Ren chansning, men tror det beror på munstycket att den bluddrar.
Kolla tändstiftet, färgen på tändstiftet ska vara oboybrunt, svart så får den för mycket soppa, vitt får den förlite soppa..
Men hur den kan fortsätta och inte lägga av när du skruvar in blandningsskruven helt fattar jag inte riktigt om jag ska vara ärlig :s
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
du misstänker att den får för mycket soppa? då misstänker du nog rätt för just då kommer den att blöddra och smattra som du beskrev. gör som adamdd sa och kolla stiftet så ser du om den får för mycket eller för mycket
kollade aldrig på stiftet, lite sent just nu får kolla mer imorrn. men räknar med att den får för mycket bensin. 98munstycket satte jag dit, kanske kan vara lite för stort men inte så jäkla farligt.
Hur kan det va så att motorn inte dör när skruven är helt inskruvad. då ska den väl dö eller?
går ganske bra på tomgång med blandningsskruven helt inne. försöker jag köra iväg med den så så rycker den och smattrar lite tycker jag. provade bara en meter, den skruvade jag ut skruven 1-2 varv och då gick den väl ganska bra men det blöddrar precis när jag gasar iväg och tvekar liksom lite och sedan smattrar den lite då med.
Dicjoh83 skrev:går ganske bra på tomgång med blandningsskruven helt inne. försöker jag köra iväg med den så så rycker den och smattrar lite tycker jag. provade bara en meter, den skruvade jag ut skruven 1-2 varv och då gick den väl ganska bra men det blöddrar precis när jag gasar iväg och tvekar liksom lite och sedan smattrar den lite då med.
Låter som den får för mycket bensin somsagt, testa att kolla tändstiftet och hoppa ner någon stl på munstycket
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
den kanske får in mindre luft på den nya förgasaren. nån skillnad måste det ju som vara på nya och gamla förgasaren som gör att det ska vara annat munstycke. testa även ställa in nålen rätt
Har satt på orginal förgasaren igen och då går den som den ska. Ska ta imorrn och plocka isär den och göra riktigt rent och se vad som kan va fel. Tänkte lite på accpumprn som fins eller choken. Kan ju va nån spricka eller va fanken som helst. Men jag är ju tacksam för ideer vad det kan va.
Återkommer när jag plockat ner och kollat lite på den.
Dicjoh83 skrev:kollade aldrig på stiftet, lite sent just nu får kolla mer imorrn. men räknar med att den får för mycket bensin. 98munstycket satte jag dit, kanske kan vara lite för stort men inte så jäkla farligt.
Hur kan det va så att motorn inte dör när skruven är helt inskruvad. då ska den väl dö eller?
Alltså va är det för förgasare du har egentligen?
OM du har en förgasare med ett huvudmunstycke så reglerar du ju bränslet med det, inget annat.
"Blandskruven" har man bara för att finlira soppablandningen på tomgång/ låggas. Normalt sett har man dessutom ett lågfatrsmunstycke som styr det mesta av bensintillförseln på lågvarven
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Dicjoh83 skrev:Har idag bytt förgasare till en begangnad pd19j förgasare på min 4wmoto (classic). Fick igång den och hade lite svajjig tomgång först. började skruva tomgångsskruven och blandningsskruven så den gick lite jämnare. När jag körde iväg blöddrade den och nästan smattrade lite så jag svängde in och började skruva in blandningsskruven till den va inne helt. Konstigt nog så dör den inte. ett halvt varv innan det är stopp så höjer sig varvtalet lite.
Min fråga är då eftersom det va nästan 15 år sedan man skruvade med moppar, hur kan den få så mycket soppa med skruven helt inne.
Gjorde rent den lite innan montering.
Har gjort följande. 72cc kit med topp o allt.
högeffekts tändspole och iridium stift.
98 munstycke, kanske lite stort men borde väl inte orsaka problemet.
trim cdi
andra variator vikter 5g
Tacksam för hjälp.
Mvh Dick
för det 1 det är lätt att skruva fel förgasare vid munstykbyte,gör om den o se att gummi sitter perfekt i sina spår o skruva lätt,annars gummi trycks ihop o det bli tjuv luft, 98 storlek för stor,det kommer att svaja på full gas o kommer svart rök,man måste ha bättre luft burk för den storleken,för original burk o 72cc testa 85 o 2 varv ut,sen bara justera efter behov
Blandningsskruven är som redan sagt en finjustering av luft och bränsle och gör inte drastiska förändingar när man skruvar på den. Men det kan göra ganska mycket om moppen får för mycket eller för lite bensin om det håller sig inom begränsad omfattning. I annat fall måste huvudmunstycket bytas mot större eller mindre.
Motorn kan fortsätta att gå även när blandningsskruven är inne för fullt, men om du bytar tillexempel till mindre munstycke skulle den kanske strypas och stanna. Till största största delen av luft tages in genom luftburken.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Blandningsskruven är som redan sagt en finjustering av luft och bränsle och gör inte drastiska förändingar när man skruvar på den. Men det kan göra ganska mycket om moppen får för mycket eller för lite bensin om det håller sig inom begränsad omfattning. I annat fall måste huvudmunstycket bytas mot större eller mindre.
Motorn kan fortsätta att gå även när blandningsskruven är inne för fullt, men om du bytar tillexempel till mindre munstycke skulle den kanske strypas och stanna. Till största största delen av luft tages in genom luftburken.
jag var om det,det är sant teoretisk det du säger,jag satte på 96 munstycke,och den slocknade efter gas pådrag,jag var tvungen att skruva blandnings skruv helt in att den skulle funka ,men med gas pådrag det kom svart rök ändå,i sluttet jag minskade munstycke till jag kom där motor jobbade som det ska,jag hade original burk o original avgas,så 72cc funkade best för mig med 85 munstycke och 2 varv ut,kanske något 2mm mer.
jag förstår inte heller vad huvud munstycke har med tumgången att göra,men det gör det på något sett.