Jog startproblem efter klyvning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Jog startproblem efter klyvning

Inlägg av Jolly »

Som rubriken lyder. Har klyvt min motor nu och har bytt kolv ramlager och packboxar, nu är den ihop igen och den är svårstartad. Efter massor kickar igår så gick den igång en stund och fyrtaktade samt rök något otroligt. (fast hade extra olja i) Den dog när jag släppte gasen efter ett tag, sen dess har den inte startat.
Har kickat massor, kollat gnista och den är ganska svag men borde funka. Den tänder till lite på startgas men vill inte köra för mycket då det är nya delar och 2 takt.

Har manuell choke.
95 munstycke.
Lufburk
S6 pro replica
Avstrypt förövrigt.

Hade 85 munstycke innan jag klöv den och då gick den lite fett med choken i och tunt utan choke.

Någon som har några tips på vad jag ska göra?

Edit: Den tänder till lite på startgasen, tog bort och kollade reedsen också och det var blött mellan insuget och membranet (tror jag det heter)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Testa att byt tändstift, för jag brukar alltid, när jag har klyvt motorn, bytat kolv eller ring så brukar jag alltid sätta på ett gammalt stift eftersom när jag smetar in kolven med extra olja så fyller det stiftet med olja. Och när det är olja i det kan gnistan bli väldigt dålig, har blivit för mig kanske 3-4 att den har gått perfekt precis efter jag har bytat till ett nytt stift, även fast det gamla var helt fungerande.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

KarlssoN^ skrev:Testa att byt tändstift, för jag brukar alltid, när jag har klyvt motorn, bytat kolv eller ring så brukar jag alltid sätta på ett gammalt stift eftersom när jag smetar in kolven med extra olja så fyller det stiftet med olja. Och när det är olja i det kan gnistan bli väldigt dålig, har blivit för mig kanske 3-4 att den har gått perfekt precis efter jag har bytat till ett nytt stift, även fast det gamla var helt fungerande.
Ok, ska försöka få tag på ett imorgon när allt är öppet då.

Vad tror du/ni om storleken på munstycket? Ganska svårt för er att bedöma kanske men är det på tok för stort/litet?
Skriv svar