Peugeot SPX 103 - STARTAR EJ...

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Baron-shkvall
Elmoped

Peugeot SPX 103 - STARTAR EJ...

Inlägg av Baron-shkvall »

Well..

Har tagit över brorsans gamla 103 SPX, som alltid startat och gått bra i hans ägo, men nu startar den ej. Ingen i familjen är mek-kunnig, dock är jag inte idiot och händig med verktyg etc, men vet inte hur jag ska gå tillväga trots att jag läst guider och andra trådar här på forumet.

Så:

- "rätt" ljud kommer när man kickar, den brummar som den ska men går inte igång, låter som det är nära hela tiden.

- Har kollat tändstift - ger gnista.

Vad är nästa steg, och snälla, jag vet att det här så kallade lättmekade grejer men försök beskriv sjukt tydligt hehe :)

Tack på förhand!
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

ta bort tändhatten och kicka ett par ggr, skruva sedan bort tändstiftet och se om de är fuktigt, och vipps så haru kollat om de kmr fram bensin ;), sedan se om den startar med startgas ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Baron-shkvall
Elmoped

yamaha2pwn skrev:ta bort tändhatten och kicka ett par ggr, skruva sedan bort tändstiftet och se om de är fuktigt, och vipps så haru kollat om de kmr fram bensin ;), sedan se om den startar med startgas ;)
Här går det undan, man tackar och bockar, men det va ett svårbedömt tips.. ;) vet faktiskt inte om det blir fuktigt, alltid lite smetigt och jävligt ju..
Men men, antar att det är till att kolla bränsleslang och/eller fylla mer soppa (finns i men inte mkt).

Appropå startgas, idiotfråga såklart, men vart sprayar jag? :D
Och säger någon "insug" så frågar jag vart det sitter... ;)
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Baron-shkvall skrev:
yamaha2pwn skrev:ta bort tändhatten och kicka ett par ggr, skruva sedan bort tändstiftet och se om de är fuktigt, och vipps så haru kollat om de kmr fram bensin ;), sedan se om den startar med startgas ;)
Här går det undan, man tackar och bockar, men det va ett svårbedömt tips.. ;) vet faktiskt inte om det blir fuktigt, alltid lite smetigt och jävligt ju..
Men men, antar att det är till att kolla bränsleslang och/eller fylla mer soppa (finns i men inte mkt).

Du ska spraya in det i förgasaren, i luftburks/luftfiltersanslutningen, alltså där det sitter på, så pilla bort det och spruta in startgas i ca 2-3 sekunder och kicka :wink:
Smolle94
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smolle94 »

det sitter mellan cylinder och förgasare, och sen så kan du spraya vid dom olika packningarna
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
Baron-shkvall
Elmoped

2stroke skrev:
Baron-shkvall skrev:

Du ska spraya in det i förgasaren, i luftburks/luftfiltersanslutningen, alltså där det sitter på, så pilla bort det och spruta in startgas i ca 2-3 sekunder och kicka :wink:
Tack igen båda två, startgas inhandlas ikväll :)
Baron-shkvall
Elmoped

Funkade med startgas, tack så mycket gänget!

MEN, problem nr.2.. Den gasar av sig själv, alltså när den går igång är redan lite gas i.. Jag HAR justerat gasvajern uppe i handtagen, lugna ;) , och det finns vajer "tillgänglig" álltså den är inte för tight spänd uppifrån.
Så, frågan då, finns det någon fjäder eller ngt som ska "dra tillbaka vajern hela vägen in" som behöver justeras eller nåt, eller vad kan felet vara?
Det funkar inte heller att stänga på vanligt sätt och misstänker att det hänger ihop med att den alltid har gas i..

Tack på förhand :)
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Ingen tomgångs skruv på dessa gamla förgasare ? :p
Användarens profilbild
Kirurgen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Kirurgen »

Baron-shkvall skrev:Funkade med startgas, tack så mycket gänget!

MEN, problem nr.2.. Den gasar av sig själv, alltså när den går igång är redan lite gas i.. Jag HAR justerat gasvajern uppe i handtagen, lugna ;) , och det finns vajer "tillgänglig" álltså den är inte för tight spänd uppifrån.
Så, frågan då, finns det någon fjäder eller ngt som ska "dra tillbaka vajern hela vägen in" som behöver justeras eller nåt, eller vad kan felet vara?
Det funkar inte heller att stänga på vanligt sätt och misstänker att det hänger ihop med att den alltid har gas i..

Tack på förhand :)
Säger som Amoreex, det finns en skruv på förgasaren som du justerar tomgången med, med hjälp av denna så justerar du så den inte gasar när den står på tomgång, skruva ut skruven lidt! :D
Senast redigerad av Kirurgen den 10 juni 2011, 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Kirurgen skrev:Säger som Amoreex, det finns en skruv på förgasaren som du justerar tomgången med, med hjälp av denna så justerar du så den inte gasar när den står på tomgång, skruva in skruven lidt! :D
Det är ut för att sänka tomgången och in för att höja!
Skriv svar