Vad motsvarar t.ex. 3gram 15x12 i 16x13 ?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jarken
Farsans gamla zündapp

Vad motsvarar t.ex. 3gram 15x12 i 16x13 ?

Inlägg av jarken »

Tja.

Tänkte byta till mulitvar ilr speedcontroll variator på min neos. Sitter original variator på nu och går fint med 3grams vikter i,

Som frågan lyder, vad motsvarar vikter i 15x12 jämfört med 16x13? Frågan behöver inte bara gälla 3grams vikter. Utan t.ex: 4gram i 15x12 motsvarar 5.5gram(eller vad det nu kan vara) i 16x13. Tänkte mest fråga så man inte behöver beställa två vikt satser.

Skippa OT och annat skit plox.

MvH

Edit: Svårt att förklara min fråga

EDITEDITEDIT: Jag vet hur mycket en vikt väger, behöver inte en våg jävel för det.

Frågan lyder som om jag byter till en Multivar t.ex. så kan jag inte behålla likadana vikter i den rätta storleken som jag gjorde med original variatorn. 3gram i 15x12 motsvarar inte 3gram i 16x13 då eftermarknade variatorer är lättare är original.
Senast redigerad av jarken den 8 juni 2011, 22:27, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

3g är 3g det kan inte bli mer ju så det ska nog inte spela någon större roll
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

vad är det för skillnad 1kg luft eller 1kg sten ? där har du samma princip bara att 15x12 är mindre än 16x13 och passar olika mått på olika variatorer
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Kan det visst. Är stor skillnad i uppbyggnaden på variatorerna.

Någon som _VET_ motsvarigheterna, och inte gissar?

MvH
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Så sant som det är sagt. Det är vikten på hela runda lilla ringen som är den vikt som sägs och gäller.

//OT// Jag tog med några olika variatorvikter till kemin i plugget en dag och vägde på molekylnivå våg. Det visade sig att på en sats var det tillochmed 0,7g fel från sagd vikt. Oproffsigt!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

somlow skrev:vad är det för skillnad 1kg luft eller 1kg sten ? där har du samma princip bara att 15x12 är mindre än 16x13 och passar olika mått på olika variatorer
Klart som fan det är skillnad, ett variator paket på låt oss säga 1kg (inte den blekaste vad de väger) kanske fungerar bra med 5grams vikter. Men bara för att du sätter in en variator på 600gram och fortfarande kör med 5grams vikter betyder inte det att mopeden går bättre.

Motorn skiter i vilka vikter du hade i före variatorbytet, det är hur mycket tyngd som ligger på vevaxeln som spelar roll.

(Se detta som ett grovexempel, har ingen aning om vad de väger.)
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Ja visst är det så. Nu hajar jag vad du undrar.

Om du ska byta till multivariator så är det inte alls säkert att det är samma vikt på variatorvikterna som gäller, "Motorn skiter i vilka vikter du hade i före variatorbytet" - sant!

Jag tycker du ska posta i variatortråden och fråga. Fast med en bättre formulering. . .
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

jarken skrev:
somlow skrev:vad är det för skillnad 1kg luft eller 1kg sten ? där har du samma princip bara att 15x12 är mindre än 16x13 och passar olika mått på olika variatorer
Klart som fan det är skillnad, ett variator paket på låt oss säga 1kg (inte den blekaste vad de väger) kanske fungerar bra med 5grams vikter. Men bara för att du sätter in en variator på 600gram och fortfarande kör med 5grams vikter betyder inte det att mopeden går bättre.

Motorn skiter i vilka vikter du hade i före variatorbytet, det är hur mycket tyngd som ligger på vevaxeln som spelar roll.

(Se detta som ett grovexempel, har ingen aning om vad de väger.)
ja det du säger stämmer men nu har du ju ändrat frågan lite grann? först fråga du om motsvarigheten på vikter i olika storlekar som är det angivna,

och vilken storlek vikten har berättar inte hur tung variatorn är?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Dredde skrev:Ja visst är det så. Nu hajar jag vad du undrar.

Om du ska byta till multivariator så är det inte alls säkert att det är samma vikt på variatorvikterna som gäller, "Motorn skiter i vilka vikter du hade i före variatorbytet" - sant!

Jag tycker du ska posta i variatortråden och fråga. Fast med en bättre formulering. . .
Jaa precis det jag menar.

Gillar inte klistrade trådar, googlar man på dem kommer man till första sidan. Kul att läsa igenom 38sidor...nä. För det finns säkert flera som undrar om ovanstående.

Hittade ej på någon bättre rubrik, kom gärna med tips!

MvH
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

fax110 skrev: ja det du säger stämmer men nu har du ju ändrat frågan lite grann? först fråga du om motsvarigheten på vikter i olika storlekar som är det angivna,

och vilken storlek vikten har berättar inte hur tung variatorn är?
Jag har inte ändrat min ursprungliga fråga medvetet, klart jag vet skillnaden fysiskt sätt såklart! Min fråga är mer riktad åt: Kommer 3gram med storleken 15x12 i original variatorn funka likadant som med 3gram i 16x13 storleken i t.ex. Multivar variator?

Har läst till mig att t.ex. Multivar variatorn är lättare än original, därför lä man skaffa tyngre vikter i 16x13 för att kompensera den förlorade vikter i variator godset?

MvH
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

väg skiten på digitalvåg
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Tyvärr får det nog bli den stora tråden..

Dock när det gäller variatorvikter, kopplings och tryckfjädrar är det väldigt svårt att säga vad det är som man ska ha. Eftersom moppar beteer sig lite olika även inom samma modell och särklillt när de har olika setup. Man måste gå den jobbiga vägen och testa sig fram. Däremot kan du ju alltid fråga om någon har en susning, så att du vet i vilket spann du ska börja.

LYCKA TILL!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Dredde skrev:Tyvärr får det nog bli den stora tråden..

Dock när det gäller variatorvikter, kopplings och tryckfjädrar är det väldigt svårt att säga vad det är som man ska ha. Eftersom moppar beteer sig lite olika även inom samma modell och särklillt när de har olika setup. Man måste gå den jobbiga vägen och testa sig fram. Däremot kan du ju alltid fråga om någon har en susning, så att du vet i vilket spann du ska börja.

LYCKA TILL!
Tror jag faktiskt skiter i detta, hälften som hänger på detta forum vet inte ens vart ett munstycke sitter, utan roar sig att skriva +1. Mina förväntningar att få ett vettigt svar sinar bort, tack för hjälpen iallafall Dredde!.

Den jobbiga vägen är det inga problem med att fixa, bara så man har rätt grejer att arbeta med.
Jag vet att den ena inte är den andra lik, ingen kan tala om för dig vad som din moped går bäst på, utan bara ge dig ett riktvärde. Och det är det jag är ute efter med denna tråden :)

MvH
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

okej förstår din fråga bättre nu då du formulerade dig lite bättre i alla fall, men dom vikterna som du får med är på 7.0g som är då tok för mycket för din del, testa med 4g vikter, och som tidigare sa, det är svårt att säga exakt vad du ska ha,

och jag har själv en multivariator och har bytt på neos förut också då har 4.0 blivit bra
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

somlow skrev:okej förstår din fråga bättre nu då du formulerade dig lite bättre i alla fall, men dom vikterna som du får med är på 7.0g som är då tok för mycket för din del, testa med 4g vikter, och som tidigare sa, det är svårt att säga exakt vad du ska ha,

och jag har själv en multivariator och har bytt på neos förut också då har 4.0 blivit bra
Jo tänkte på att multivar leverar 7gram när man köper den, och köper man ett original kit så leverar de med 5.8gram. Vet ej fakta men skulle nog dra slutsatsen att de är väl +1gram när du sätter på Multivar. Rätta mig gärna.

Vad hade du för vikter innan variator bytet på neosen?
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

jarken skrev:
somlow skrev:okej förstår din fråga bättre nu då du formulerade dig lite bättre i alla fall, men dom vikterna som du får med är på 7.0g som är då tok för mycket för din del, testa med 4g vikter, och som tidigare sa, det är svårt att säga exakt vad du ska ha,

Jo tänkte på att multivar leverar 7gram när man köper den, och köper man ett original kit så leverar de med 5.8gram. Vet ej fakta men skulle nog dra slutsatsen att de är väl +1gram när du sätter på Multivar. Rätta mig gärna.

Vad hade du för vikter innan variator bytet på neosen?
har för mig att det var 6g eller om det var 5.8, det var ej min utan min kompis neos men någon av dom 2 va det i alla fall
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

somlow skrev: har för mig att det var 6g eller om det var 5.8, det var ej min utan min kompis neos men någon av dom 2 va det i alla fall
Informationen på butiken säger 5.8gram, skulle tro att det är 6g original. Knappt märkbar skillnad då moppen går som en påse nötter med vardera.

Om jag fattat det rätt, så hade han 6gram i original variatorn innan han bytte till multivar och satt i 4gram? Då hade han inte optimerat sin variator före bytet va?
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

jarken skrev:
somlow skrev: har för mig att det var 6g eller om det var 5.8, det var ej min utan min kompis neos men någon av dom 2 va det i alla fall
Informationen på butiken säger 5.8gram, skulle tro att det är 6g original. Knappt märkbar skillnad då moppen går som en påse nötter med vardera.

Om jag fattat det rätt, så hade han 6gram i original variatorn innan han bytte till multivar och satt i 4gram? Då hade han inte optimerat sin variator före bytet va?
nej det hade han inte, vi satte på effektrör samtidigt som vi bytte variator och vikter också, men den gick bra med 4.0g i alla fall,
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

jag hade orginal variatorn och den gick grymt med 4.8 g vikter (19x15,5) men sen köpte jag malossi multivar och hade i 8 gram vikterm, dom var för lätta, helt sjukt men dom va för lätta, så jag vet att du kommer behöve mer tyngd på vikterna än 3 g om du byter varre iaf :s
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
Skriv svar