hjälp, den startar inte efter...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

hjälp, den startar inte efter...

Inlägg av Bredmar »

Hejsan! Nu startar inte min Aprilia sr 50 -02(Inte Ditech*).
Jo jag var ute på en fest med några kompisar, och sedan så berättade en kompis till mig att en kille hade hält i Toalett-sprays medel i den. Alltså Toa-spray man sprayar för att de ska lukta gott... Iallafall så har jag tömt förgasaren 2 gånger, och rengjort den väldigt bra. Jag har även testat ta lite bensin i en skål, och sedan så tog jag toa-sprayen och sprayade i bensinen, och det blir typ som små bubblor under bensinen, alltså väger sprayen mer än bensinen.

Nu startar moppen lite smått... Jag får ha fullgas, och kicka i 5 minuter sen går den igång i ca 3 sekunder, sen dör den direkt... Jag får en JÄTTE fin gnista och allt...

Kan det vara reedventilerna? Jag vet inte hur de funkar...

Väldigt tacksam för svar!!!
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Pröva med startgas och se hur länge den är igång
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
aerox4ever
Elmoped

Inlägg av aerox4ever »

Har du funderat på att lämna in den till en verkstad?
antonhanzon
Elmoped

Inlägg av antonhanzon »

töm tanken och häll i ny bensin kolla oxå reedsen :wink: gör rent tnken med xD :D
Teeam HanZon
Användarens profilbild
Riejurider
Svårstartad skrothög

Inlägg av Riejurider »

aerox4ever skrev:Har du funderat på att lämna in den till en verkstad?
Man kan väl prova själv först ist? de är ju väldigt dyrt att lämna ni den :P
retur
Svårstartad skrothög

Inlägg av retur »

Frullen_91 skrev:Pröva med startgas och se hur länge den är igång
Håller med ! ta i ganska mycket startgas sedan drar du typ upp den på stödet och gasar fullt så bensinen verkligen kommer runt! + TÖM tanken o byt soppa också ! ;)
neos_50
Elmoped

Re: hjälp, den startar inte efter...

Inlägg av neos_50 »

rengör tank, reeds , bensinslangar o allt som har med bensin att göra typ , så går den nog ska du se ..
gabbelito
Elmoped

Inlägg av gabbelito »

lämna in den på verkstad och tvinga killen som gjorde det betala? x)
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Hahaha, Ni e roliga ni :) Jag har tömt tanken nu, samt förgasare och slang...
har hällt i ny fräsh bensin och startgas får ja nog låna av en kompis... har sidostöd så ja kan inte dra upp den å varva sönder skiten :P hehe...

Men hur kollar man reedsen???
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Glennish »

skruva först och främst bort luftburken som förmodligen är i vägen (iaf på speedfights) skruva sedan loss förgasaren för att lättare komma åt insuget, skruva bort så mycket som möjligt för att lättare komma åt , jag skruvade bort:

Luftburken
förgasaren
skyddskåpan för cylindern

när du gjort detta ser du (4för mig) skruvar som håller i insuget, ta bort insuget och lossa på det, när du gjort det ser du som ett sorts lock med silvriga små blad, detta kallas reeds, kolla om dem är slitna , om dem är de är det bara att byta ut. Var mycket nogrann med att inte förstöra packningarna när du sätter tilbaka Membranet (som de där "locket" kallas), för dem är till stor användning så den itne tjuvnyper och läcker bensin när du är ute och kör.

Ej säker på att detta är problemet på din beskrivning, men jag önskar dig all lycka "! :D :wink:
Dracen skrev:
KoNG skrev:Han är lite vilsen bara
Men du är ju vilsen om du inte märker vad som händer!
haha big lol
Användarens profilbild
Marwoh
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Marwoh »

Gjort rent alla slangar , tanken , osv?

mvh
Stuntriding is not a sport, it's a lifestyle.

R.I.P DooD
En legend lever vidare.
Användarens profilbild
jonas^
Svårstartad skrothög

Inlägg av jonas^ »

Tömm tanken, kolla reedsen, och som sagt testa med startgas...
sen tycker jag att du ska puckla på lite på han som gjorde detta, inte shysst ju :P
FULL RULLE
fröllebulle
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Ok, Nu har jag skruvat bort cylindern, och bytte även vätskan som var rost-röd :P För en kompis trodde kanske att en kolvring hade gått... men nej, allt var skit fint i motorn å kolvringarna var skit fina...

Dock en dålig sak är att packningen mellan cylindern och avgasröret har gått sönder... vad ska jag göra? min polare säger att de funkar med mjölkkartong... vad tror ni? Det går väll att köra utan den packningen väll? iallafall starta eller?

Ska sätta tillbaka allt imån, Har kollat slangar å allt å förgasaren få bensin, ska även kolla reeeeeedsen, om ja klarar av det... Tack för all hjälp guys :)
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Ok, Nu funkar den... Bara en ny packning mellan cylinder och avgasrör... Någon som vet hur man kan göra en egen eller vart man enklast kan få tag i en i rätt storlek??? Jag har testat mjölk kartång men de funkade inget vidare...
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

nä mjölk kartong e nog inte så bra men joskartong e super :D
Haapis
Svårstartad skrothög

Re: hjälp, den startar inte efter...

Inlägg av Haapis »

Bredmar skrev:Hejsan! Nu startar inte min Aprilia sr 50 -02(Inte Ditech*).
Jo jag var ute på en fest med några kompisar, och sedan så berättade en kompis till mig att en kille hade hält i Toalett-sprays medel i den. Alltså Toa-spray man sprayar för att de ska lukta gott... Iallafall så har jag tömt förgasaren 2 gånger, och rengjort den väldigt bra. Jag har även testat ta lite bensin i en skål, och sedan så tog jag toa-sprayen och sprayade i bensinen, och det blir typ som små bubblor under bensinen, alltså väger sprayen mer än bensinen.

Nu startar moppen lite smått... Jag får ha fullgas, och kicka i 5 minuter sen går den igång i ca 3 sekunder, sen dör den direkt... Jag får en JÄTTE fin gnista och allt...

Kan det vara reedventilerna? Jag vet inte hur de funkar...

Väldigt tacksam för svar!!!

De finns ju också medel som kan rengöra bensinen i tanken och vart den nu går. Typ Masinol och det finns andra namn också.
Men försök att ta all bensin bort från moppen och sedan putsa tanken bra och sen helt nytt bensin in och starta ;)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

låter som att din läcker bensin från förgasaren eller ngt
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Nej asså moppen funkar skit bra nu, förutom en sak... Jag behöver en ny packning mellan avgasröret och cylindern... Någon som hur man gör en egen som faktiskt funkar bra?
jaghetersixten
Elmoped

Inlägg av jaghetersixten »

juicekartong borde funka
Låst