PGO Når maxvarvet snabbt + rasslar och bromsar.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

PGO Når maxvarvet snabbt + rasslar och bromsar.

Inlägg av najkan »

Återigen gör jag en tråd om min PGO Det är såhär att jag tycker jag kommer upp i maxvarv för snabbt.. Om det är raksträcka och jag drar fullgas har jag maxvarv/hastighet efter ca 60-100m och när jag når maxxvarv börjar det rassla ur motorn och den liksom bromsar och dör lite smått sen går den upp i varv igen och så rasslar det och den bromsar. Ibland rasslar det som bara den och man tror hela motorn ska rasa :S Och till det konstiga så är det ett tecken på för litet munstycke har storlek 85 nu från 72 och stiftet är oboybrunt:S

Setup:
Stage6 Ostrypt CDI
Airsal 70 Sport
Arrache 19mm
Homemade insug
Stage6 Luftfilter
(Högvarvigt rör vet inte riktigt vilket märke)
1500rpm kopplingsfjädrar
6,2g vikter
Malossi X-kevlar rem
Orginal vev
Karboon Reeds
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

Kan säga att den inte går snabbt heller :S typ 70-80 km/h
wajpofc
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 13 juni 2010, 08:01

Inlägg av wajpofc »

Motorbromsar den? Kan vara att variatorvikterna är för lätta. Är förgasaren inställd rätt också, gyllenbrunt tändstift?
Jag skulle testa tyngre variatorvikter först eftersom den varvar upp så lätt.
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

wajpofc skrev:Motorbromsar den? Kan vara att variatorvikterna är för lätta. Är förgasaren inställd rätt också, gyllenbrunt tändstift?
Jag skulle testa tyngre variatorvikter först eftersom den varvar upp så lätt.
6,2 är ganska tunga vikter kan jag säga. Testat flera olika vikter men samma sak... Asså i början varvar den ganska tungt som den ska göra menar att den typ når slutväxeln så snabbt. Och ja den typ motorbromsar fast jag håller fullgas det liksom bara RIVER i hela motorn inte skramlar.. Låter som metall mot metall
wajpofc
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 13 juni 2010, 08:01

Inlägg av wajpofc »

najkan skrev:
wajpofc skrev:Motorbromsar den? Kan vara att variatorvikterna är för lätta. Är förgasaren inställd rätt också, gyllenbrunt tändstift?
Jag skulle testa tyngre variatorvikter först eftersom den varvar upp så lätt.
6,2 är ganska tunga vikter kan jag säga. Testat flera olika vikter men samma sak... Asså i början varvar den ganska tungt som den ska göra menar att den typ når slutväxeln så snabbt. Och ja den typ motorbromsar fast jag håller fullgas det liksom bara RIVER i hela motorn inte skramlar.. Låter som metall mot metall
Kolla så allt sitter som det ska i variatorn, och så att det är åt skruvat.
Det är inte så att remmen börjar slira? Då låter det som fan och den varvar utan att dra däcket. Den brukar slira där det är mest utväxling, där moppen drar som bäst typ, om det är så behövs hårdare tryckfjäder.
najkan
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 juli 2010, 17:16

Inlägg av najkan »

wajpofc skrev:
najkan skrev:
wajpofc skrev:Motorbromsar den? Kan vara att variatorvikterna är för lätta. Är förgasaren inställd rätt också, gyllenbrunt tändstift?
Jag skulle testa tyngre variatorvikter först eftersom den varvar upp så lätt.
6,2 är ganska tunga vikter kan jag säga. Testat flera olika vikter men samma sak... Asså i början varvar den ganska tungt som den ska göra menar att den typ når slutväxeln så snabbt. Och ja den typ motorbromsar fast jag håller fullgas det liksom bara RIVER i hela motorn inte skramlar.. Låter som metall mot metall
Kolla så allt sitter som det ska i variatorn, och så att det är åt skruvat.
Det är inte så att remmen börjar slira? Då låter det som fan och den varvar utan att dra däcket. Den brukar slira där det är mest utväxling, där moppen drar som bäst typ, om det är så behövs hårdare tryckfjäder.
Redan testat :) Min rem är sprillans ny också :P
Skriv svar