Moppen är seg och orkar inte!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Gilera02
Elmoped

Moppen är seg och orkar inte!

Inlägg av Gilera02 »

Tjena, det är något fel på min moped, det är en Gilera runner 02:a.

Det är en helt ny cylinder på, för moppen skar förut och jag köpte en ny (49cc.) Jag har rengjort förgasaren men bensin, också rengjort luftfiltret.
Aja nu till problemet; Mopeden är slö, den orkar inte ta sig över 60 på mätaren, förut kunde den gå upp imot 90 på mätaren, men den orkar absolut inte över 60, sen orkar den inte dra uppför backar, den ger av sig ett böade ljud.
Jag har rätt munstycke på också, för den funkade förra sommaren felfritt ända tills slutet då jag köpte en ny för den var riktigt gammal kan jag säga, men jag bytte aldrig kolvringarna då jag råkade dra sönder dom nya. (Fail.)

Jag har bensinen kvar ifrån höstas när jag ställde in den, kan det vara felet?
allstå den är riktigt klen, kan gammal bensin göra så här mycket?
Är tacksam för alla svar som kan tänkas ge, mvh Jesper.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Prova med ny bensin. Ett böande ljud är typiskt när man har ett för litet munstycke. Bytte du över munstycket från den gamla förgasaren till den nya då?
Gilera02
Elmoped

ss

Inlägg av Gilera02 »

Jag bytte inte förgasare, utan cylindern förut, men det är samma munstycke som jag hade förut (sommaren 2010) då den gick bra i en stund.
Men jag skall testa ny bensin, tack!
Jag fattar inte, måste jag byte ner i munstycke när jag köper en ny cylinder för den ska få mer besin? sorry för dåligt formulerat.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Sorry, läste fel så trodde du bytta förgasare :lol:

Man byter upp i storlek för att den ska få mer bensin, inte ner för att få mer bensin. Så testa med ny bensin och byt upp 5 storlekar på munstycket och prova, borde greja't ;)
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Hur länge har du haft och kört med nya cyllindern? Mil?
Gilera02
Elmoped

tack

Inlägg av Gilera02 »

Tack Derbi, ska testa ditt råd, har kört över 15 mil ~
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Okej, tänkte bara att du hade kört in den bra o så
Gilera02
Elmoped

ss

Inlägg av Gilera02 »

Tjena igen, jag testade med ditt förslag (kommer inte ihåg ditt namn, sorry :p) Jag hade munstycke storlek av 78, köpte ett Dellorto storlek 86, men den gick inte igång nu heller, jag skruvade av flotörskålen och det fanns ingen bensin där? Det ska ju vara som ett litet bad, fast det var snustorrt?
Jag fick ett råd av en kille när jag meckade att man skulle stoppa in fingret i tändhatten och kolla om man fick en liten stöt, och ja det fick man.

Moppen går alltså inte igång, jag har ny bensin och nytt & större munstycke, jag tror att den inte får någon gnista så jag inte får ner bensin i flotören?
Någon som kan konstatera att det kan vara felet? :)

Tack på förhand
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

...Du har väl kopplat rätt med vakuum slangen?

Att du inte har någon bensin i flottörskålen beror på att du har vakuum bensinkran, alltså det behövs vakuum ifrån motorn för att bensinen skall rinna ner, och detta vakuum skapas endast när motorn är igång. För att flottörskålen fylld på min neos måste jag kicka i ca 5min, men en mycket smartare idé är att suga allt vad du har i vakuum slangen så skall de komma soppa ur soppaslangen. Det är mycket behändigare än att stå o kicka xx antal gånger ;)

Annars finns ju alltid möjligheten att bara hälla i en skvätt i flottören och sedan montera den utan större förluster. Tänk även på att rengöra HELA förgasaren och inte bara munstyckena, även lågfart skall rengöras.

Tändsystemet har ingenting med bensinen att göra, två helt skilda uppfinningar. Ang att stoppa in fingret i tändhatten så finns det ett lättare sätt, ta ut tändstiftet och sätt de på tändhatten och lägg det mot en metall yta(ramen/cylindern fungerar perfekt) och kicka/kärring start. Då borde de gnista om allt e som det ska, se bara till att inte hålla i tändstiftet, då får du en stöt ;)

MvH
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Kan ju vara så att munstycket är igensatt så plocka av hela förgasaren och lägg det i ett bensinbad under några timmar och fyll på ny bensin i tanken.
Gilera02
Elmoped

ss

Inlägg av Gilera02 »

Jarken, jag stog och kicka i minst 45 minuter (jag överdriver inte) och inte fan kom det bensin till flotören, så felet kan vara att jag inte har vakuum i motorn så bensinen inte kommer igenom bensin slangen?
Så om jag häller bensin i flotören och kickar igång den så skapas vakuum och det bör rinna ner bensin som vanligt igen?
Sorry om jag inte har förstått, är inte så high tech på moppar :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

nej gör så att du kollar så du inte har kopplat vakum slangen fel det gjorde jag en gång och då startade den inte :)
Gilera02
Elmoped

Inlägg av Gilera02 »

Nutbreaker, men den funkade förut ju? Dåligt med den startade och gick frammåt sakta, men jag tror inte att vakuum slangen kan trolla sig iväg?
Tror ni att jag kanske skulle köpa nytt tändstift och testa? Verkar som den inte får någon gnista då jag står och kickar skiten i 45 minuter, det måste väll endå vara darför den inte får bensin till flotören? För vakuum slangen har jag ikke pillat på! :?
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drivenx »

Gilera02 skrev:Nutbreaker, men den funkade förut ju? Dåligt med den startade och gick frammåt sakta, men jag tror inte att vakuum slangen kan trolla sig iväg?
Tror ni att jag kanske skulle köpa nytt tändstift och testa? Verkar som den inte får någon gnista då jag står och kickar skiten i 45 minuter, det måste väll endå vara darför den inte får bensin till flotören? För vakuum slangen har jag ikke pillat på! :?
Men hallå?? Det är inte tändstiftets fel att du inte får någon bensin i flottören utan det måste vara något annat! Antingen så är det vakuumpumpen inte fungerar som den ska elr så är det kanske stopp någonstans..
Senast redigerad av Drivenx den 20 maj 2011, 22:53, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="Drivenx"][quote="Gilera02"]Nutbreaker, men den funkade förut ju? Dåligt med den startade och gick frammåt sakta, men jag tror inte att vakuum slangen kan trolla sig iväg?
Tror ni att jag kanske skulle köpa nytt tändstift och testa? Verkar som den inte får någon gnista då jag står och kickar skiten i 45 minuter, det måste väll endå vara darför den inte får bensin till flotören? För vakuum slangen har jag ikke pillat på! :?[/quote]

Men hallå?? Det är tändstiftets fel att du inte får någon bensin i flottören utan det måste vara något annat! Antingen så är det vakuumpumpen inte fungerar som den ska elr så är det kanske stopp någonstans..[/quote]
jo asså om det inte kommer bensin till flottören då är det stopp mellan Tanken och förgasaren och som någon sa tidigare vakum slangen men den tycker jag det låter mest som men du får väl ta loss alla slangar o blåsa igenom dom eller något! :) hoppas det löser sig
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

kopplade du in bensinen rätt ?
ovs
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Gilera02
Elmoped

das

Inlägg av Gilera02 »

Tjena igen, jag köpte nytt tändstift, satte på allt och det funkade fortfarande inte, jag googlade lite på liknande problem och jag gjorde som många andra; Sög i vakuum slangen och vips så kom det bensin, nu finns det bensin i flotörskålen (Y).
Men nu kommer ett till problem, den får förmycket bensin, det rinner över på kanterna från förgasaren när jag kickar, alltså jag har inte fått igång den än, men den låter som den nästan går igång, väldigt nära alltså. Jag har googlat på detta också, men eftersom jag inte är så kunnig inom moppar så måste jag fråga, vad är trotteln, eller vad för saker bör man titta på när förgasren översvämmas med bensin?

Tackar för all hjälp som kan fås!
Gilera02
Elmoped

Inlägg av Gilera02 »

Någon som vet varför det rinner bensin från flotörskålen? (I glipan imellan flotören & övre förgasardelen). Jag har packning på, men det verkar som det bara blir alldelles för mycket? Tacksam för alla svar.
Gilera02
Elmoped

Inlägg av Gilera02 »

Tjenare igen, gick ner och öppnade flotörskålen och såg inget konstigt, satte sedan ihop den igen och då läckte det inget, men den gick fortfarande inte igång?
Vad kan vara fel på skiten? Dumpar snart ner den i närmaste sjö..
Skriv svar