EGR ventil?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

EGR ventil?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena!
Jag har en yamaha slider 07 med följade setup:

Dragen v-ring.
Sportluftfilter.
Lättare vikter.

Så tänkte bara höra med er om den här EGR ventilen?
Vad händer om man tar bort den? :)
Är det skadligt eller går de snabbare eller vad händer? :D
Tacksam för snabba svar :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

Den skickar ju tillbaka lite av avgaserna till luftburken så dom går igenom igen och jag tror inte att de skulle ge så mycket effekt att ta bort den men kanske lite :P tror den låter lite bättre också :)vet dock inte helt säkert :)
Stuntriding is not a crime!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Polarn tog bort den på sin Rieju MRX, gjorde skillnad på både axxet och toppfarten. Den är helt onödig IMO på mopeder, endast där för att klara miljökraven.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

jarken skrev:Polarn tog bort den på sin Rieju MRX, gjorde skillnad på både axxet och toppfarten. Den är helt onödig IMO på mopeder, endast där för att klara miljökraven.
gjorde de verkligen skillnad? :lol:
den är till för att sänka kväveoxid halten i avgaserna så de leds tillbaka avgaser till luftburken så de förbränns igen och sänker förbränningstempen. ska inte göra nån märkbar skillnad utan de. kan vara att han har fått sot i luftfiltret så gick de förbi problemet när han tog bort den.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Nutbreaker skrev:Den skickar ju tillbaka lite av avgaserna till luftburken så dom går igenom igen och jag tror inte att de skulle ge så mycket effekt att ta bort den men kanske lite :P tror den låter lite bättre också :)vet dock inte helt säkert :)
Ok för jag har ju inte kvar luftburken i och med att jag har sportluftfilter?:)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

yamaha2pwn skrev:
jarken skrev:Polarn tog bort den på sin Rieju MRX, gjorde skillnad på både axxet och toppfarten. Den är helt onödig IMO på mopeder, endast där för att klara miljökraven.
den är till för att sänka kväveoxid halten i avgaserna så de leds tillbaka avgaser till luftburken så de förbränns igen och sänker förbränningstempen. ska inte göra nån märkbar skillnad utan de. kan vara att han har fått sot i luftfiltret så gick de förbi problemet när han tog bort den.
Som sagt jag har ju ingen luftburk så då borde de va chill o ta bort den? :D
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

ja då borde den slangen bara hänga lös :Pom den inte sitter i insuger eller något? :)
Stuntriding is not a crime!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

yamaha2pwn skrev:
Ja det gjorde skillnad, dock inte "WOOOW VA BRA DEN GÅR" som de gör när man plockat bort blindtarmen på en moped första gången. En motor vill ju ha frisk kall luft, inte någon avgastemperatur luft.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

jarken skrev:
yamaha2pwn skrev:
Ja det gjorde skillnad, dock inte "WOOOW VA BRA DEN GÅR" som de gör när man plockat bort blindtarmen på en moped första gången. En motor vill ju ha frisk kall luft, inte någon avgastemperatur luft.
Okajj, så det är inte skadligt för motorn eller något sådant? :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

AndersoNN skrev: Okajj, så det är inte skadligt för motorn eller något sådant? :)
Nepp, skulle säga att motorn mår bättre av det.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

jarken skrev:
AndersoNN skrev: Okajj, så det är inte skadligt för motorn eller något sådant? :)
Ok, men vilken slang e det man ska täppa till på slidern?
Jag har 2 stycken o vet inte vilken de är :(
slider2011
Elmoped

Inlägg av slider2011 »

AndersoNN skrev:
jarken skrev:
Ok, men vilken slang e det man ska täppa till på slidern?
Jag har 2 stycken o vet inte vilken de är :(
Hej vet du vilken slang ?
Och i så fall vad hände ?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

På min brors moppe gjorde det 3km/h med lite bättre axx.
slider2011
Elmoped

Inlägg av slider2011 »

DiNozzan skrev:På min brors moppe gjorde det 3km/h med lite bättre axx.

Vet du vilken slang...eller vad gjorde han ?
SaDFAC31337
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av SaDFAC31337 »

Du skall icke täppa igen slangarna. ta bort helapaketet. och plocka bort blindtarmen. tar bu bara bort slangarna kommer det låta som en yamaha r1. kapa av röret i kröken, pilla ut strypningen och svetsa igen hålet. då du kommer få ut någon hk mer!
Skriv svar