Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

hej.

jag ska sätta på ett trimrör på min drd racing 06.

jag undrar bara om jag har en bricka i förgasaren, och isåfall ska jag ta bort den?

ca hur många storlekar i munstycket ska jag gå upp, om jag tar bort den eventuella brickan + montera effektrör?

tack MVH agertoft
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Yes du borde ha bricka i förgasaren om inte någon tidigare har tagit bort den, och den ska bort så fort de bara går! ;)

Bara att ta av luftslangen från förgasaren så ska det sitta en ipluggad gul-eloxerad bricka där, bara rycka ut.

Jag körde med 85 i min gamla pro med t-rör, avstrypt förknasare och bortpillad skorsten på luftburken, så det kan vara en start. Sedan är det som vanligt, man får testa och justera
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

tackar!:)
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

men jag sabbar väll inget om jag har den kvar?

behöver jag ändra inställnignarna mer om jag tar bort den? är lite osäker på det med nålen, luftskruven och tomgången....
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Derrbi
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 7 mars 2011, 11:38
Ort: SE

Hjälp

Inlägg av Derrbi »

Tjena, jag har en Derbi Senda x-race 06a och den är drevad 13/53 tror jag, den går 65 rakan och undrar hur fort den går om jag kapar "blindtarmen" (bara) ?:) http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... light=#top där är moppen, fast det är inge fälgtejp på kåpor, och en tnt framstänka.. :D :)
Isaak Sundström
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Re: Hjälp

Inlägg av bensinskalle »

Derrbi skrev:Tjena, jag har en Derbi Senda x-race 06a och den är drevad 13/53 tror jag, den går 65 rakan och undrar hur fort den går om jag kapar "blindtarmen" (bara) ?:) http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... light=#top där är moppen, fast det är inge fälgtejp på kåpor, och en tnt framstänka.. :D :)
De gör knappt någon skillnad att bara kapa blindröret.
agertoft skrev:men jag sabbar väll inget om jag har den kvar?

behöver jag ändra inställnignarna mer om jag tar bort den? är lite osäker på det med nålen, luftskruven och tomgången....
Den blir slö om du inte tar ur brickan. Blir inte så mycket mer justeringar. Blandskruven kan du i princip strunta i om du inte märker att motorn blir orolig på tomgång eller så...

Tomgången är ju bara att skruva på tills det blir rätt.

Nålen ska du heller inte röra!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

tack:)
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Re: Hjälp

Inlägg av agertoft »

bensinskalle skrev:Den blir slö om du inte tar ur brickan. Blir inte så mycket mer justeringar. Blandskruven kan du i princip strunta i om du inte märker att motorn blir orolig på tomgång eller så...

Tomgången är ju bara att skruva på tills det blir rätt.

Nålen ska du heller inte röra!

ska jag inte fixa ngt med oljan eller sånt då? vill vara 1000 % säker på att den inte värmenyper eller skär eller ngt som kan ha sönder den?

hörde att e kille sa att jag skulle spänna oljevajern nere vid oljekåpan ca 1 cm. Så skulle den smörja bra?

blandskruven? menar du inte luft skruven eller e jag ute och cyklar?

sorry för alla frågor, men jag e helt noob på motorer:) Tack!
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

blandskruven är den korrekta benämningen på justerskruven som man justerar luftmängden med på lågvarv. Ofta kallad luftskruv men de stämmer somsagt inte.

Ett bra sätt att kolla om blandskruven är rätt inställd är genom att varva motorn och kolla hur den går ner i varv. Går den direkt ner till tomgång är det bra, men om den hänger kvar/ segar ner till tomgången går han för torrt och då får man skruva in blandskruven lite.

Oljepumpen kan man ställa på lite ja. Bara skruva av den lilla plastkåpan och spänna vajern. Man kan sätta en kattstrypare runt vajern vid kulan så spänns den en bit, räcker gott. Det går att åka som det är men det kan ju vara bra att ställa på oljan en aning.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

tack så jättemycke!:)
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
derbi_quiz
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 maj 2010, 19:58
Ort: eskilstuna

Inlägg av derbi_quiz »

Hej har lite problem med min Derbi Senda sm xtreme 07 Det är så att den har gått dåligt och inte varit så varv glad som innan och sen så kommer det konstigt ljud ur avgasröret (konstiga då inte det vanliga). när jag kör med choken i så varvar den lätt och går allmänt bra. nu till saken: den är original med 63 munstycke har typ gått bra innan, jag har gjort rent huvudmunstycket.
ORGINAL ÄR FÖR GUBBJÄVLAR!
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

när jag monterat trimröret, ska jag då köra in moppen med avgasröret, eller kan jag köra fullgas direkt?
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

agertoft skrev:när jag monterat trimröret, ska jag då köra in moppen med avgasröret, eller kan jag köra fullgas direkt?
endast byta munstycken
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Ja, och när jag gjort det så kan jag maxa den direkt eller ska jag ta det lite lugnt ett tag?
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

agertoft skrev:Ja, och när jag gjort det så kan jag maxa den direkt eller ska jag ta det lite lugnt ett tag?
Bara att dra fullt och hoppas på det bästa.
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Och hoppas på det bästa? Vad menar du med det?

Tack så mycket för hjälpen:-)
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 mars 2010, 23:03

Inlägg av derbitixx »

bensinskalle skrev:
derbitixx skrev:
derbitixx skrev:a.. nu är de så att det ryker i behållaren som kylarvattnet är i och om man öppnar den så är det som kolsyra där i och den suger inte i sig något från den behållare är det pumpen som farigt eller vad tror ni?
Antingen termostaten eller pumpen. Har du riktig otur har topp/ cylinderfotspackning gått, men då borde avgaserna vara ganska vita

Du kan ju testa att koka termostaten och se om den funkar. Sen kan du ju skruva isär vattenpumpen och kolla impellern. Den slits och kan paja, en kompis fick byta den på sin xtreme

okej tack för ett bra svar! fast hur menar du med att jag ska koka termostaten?
Lägg den i en kastrull med vatten, sätt på spisen och koka upp vattnet. Innan vattnet börjar koka, vid 80-90 grader ( beroende på vad det är för termostat ) ska termostaten öppna, då fungerar den. Öppnar den inte, eller stänger inte igen sig efteråt, är den trasig

om jag förstog dig rätt menade du den hära? http://twostroke.se/product.asp?product=19130

såg nyss på moppen och då va den inte inkopplad... :oops: :oops:
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Hur mycket rom pallar min original vev på min drd racing 06?

Tack!!
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

agertoft skrev:Hur mycket rom pallar min original vev på min drd racing 06?

Tack!!
minst airsal 70 cc + effektrör
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Ca hur många rmp?

Tackar! Du e alltid bra på att svara snabbt, fortsätt så:)
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

agertoft skrev:Ca hur många rmp?

Tackar! Du e alltid bra på att svara snabbt, fortsätt så:)
jag skulle inte köra mer än till spärren
ca 12k eller vad faan det nu är :O ?

vet inte vart dem kickar in på alla olika moddeler
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Vadå för spärr?
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

agertoft skrev:Vadå för spärr?
cdin :P
varvspärren
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Jag har ostrypt cdi original? Men jag har för mig att en patriot e till 10 000 varv, sen stryper den? Men det kanske inte e samma på alla moppar med strypt cdi?
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

agertoft skrev:Jag har ostrypt cdi original? Men jag har för mig att en patriot e till 10 000 varv, sen stryper den? Men det kanske inte e samma på alla moppar med strypt cdi?
DET beror helt på vilken moped och märke ?
eller vad menar du ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Jolle-
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 7 juli 2010, 14:40

Inlägg av Jolle- »

ingen här som vill bli av med sin Derbi i ett byte mot min aerox? :)
läs om den här http://twostrokerider.se/koposalj/3258
Hebo GP Replica - SÄLJES!
Användarens profilbild
Eyer
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 9 augusti 2010, 11:57

Kåpor/kåpa!

Inlägg av Eyer »

Tjena!

Drog mej nyss i en väjning för en ungjävel som inte kunde cykla, så de sluta typ så här :
Bild

Vart får jag tag i en ny? alltså bakkåpa till en Senda xtreme sm - 04

Tacksam för svar!
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Re: Kåpor/kåpa!

Inlägg av wille95 »

Eyer skrev:Tjena!

Drog mej nyss i en väjning för en ungjävel som inte kunde cykla, så de sluta typ så här :
Bild

Vart får jag tag i en ny? alltså bakkåpa till en Senda xtreme sm - 04

Tacksam för svar!
du kan spackla, sliap sen lacka

pröva med din ÅF :D
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
Eyer
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 9 augusti 2010, 11:57

Re: Kåpor/kåpa!

Inlägg av Eyer »

wille95 skrev:
Eyer skrev:Tjena!

Drog mej nyss i en väjning för en ungjävel som inte kunde cykla, så de sluta typ så här :
Bild

Vart får jag tag i en ny? alltså bakkåpa till en Senda xtreme sm - 04

Tacksam för svar!
du kan spackla, sliap sen lacka

pröva med din ÅF :D
Mjo kanske, men det blir en massa jobb nu när den rullar dagligen.
Skulle vilja ha tag i en ny.

ÅF? :)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Annars kan du plastsvetsa med lödkolv, det finns en guide men jag hittar den inte atm

ÅF=Återförsäljare, stället där du köpte moppen/verkstad som servar ditt märke
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

anton96 skrev:tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
han vill ionte starta gför han kräver mer bensin
byt upp dig så kmr det gå igen!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

willemedDERBIN skrev:
anton96 skrev:tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
han vill ionte starta gför han kräver mer bensin
byt upp dig så kmr det gå igen!
okej, tror du man kan köra med 85 ? 67eller68 original
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

anton96 skrev:
willemedDERBIN skrev:
anton96 skrev:tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
han vill ionte starta gför han kräver mer bensin
byt upp dig så kmr det gå igen!
okej, tror du man kan köra med 85 ? 67eller68 original
Skulle kunna funka, men köp ett helt set och prova dig fram, kostar 180 kr på twostroke

http://twostroke.se/product.asp?product=17974 (Vet inte dom dessa passar)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Eyer
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 9 augusti 2010, 11:57

Inlägg av Eyer »

ValoPallo skrev:Annars kan du plastsvetsa med lödkolv, det finns en guide men jag hittar den inte atm

ÅF=Återförsäljare, stället där du köpte moppen/verkstad som servar ditt märke
Hittade --> http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11421

Tack för hjälpen, testar detta tror ja :)
Skriv svar