Yes du borde ha bricka i förgasaren om inte någon tidigare har tagit bort den, och den ska bort så fort de bara går!
Bara att ta av luftslangen från förgasaren så ska det sitta en ipluggad gul-eloxerad bricka där, bara rycka ut.
Jag körde med 85 i min gamla pro med t-rör, avstrypt förknasare och bortpillad skorsten på luftburken, så det kan vara en start. Sedan är det som vanligt, man får testa och justera
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tjena, jag har en Derbi Senda x-race 06a och den är drevad 13/53 tror jag, den går 65 rakan och undrar hur fort den går om jag kapar "blindtarmen" (bara) ?:) http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... light=#top där är moppen, fast det är inge fälgtejp på kåpor, och en tnt framstänka..
Derrbi skrev:Tjena, jag har en Derbi Senda x-race 06a och den är drevad 13/53 tror jag, den går 65 rakan och undrar hur fort den går om jag kapar "blindtarmen" (bara) ?:) http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... light=#top där är moppen, fast det är inge fälgtejp på kåpor, och en tnt framstänka..
De gör knappt någon skillnad att bara kapa blindröret.
agertoft skrev:men jag sabbar väll inget om jag har den kvar?
behöver jag ändra inställnignarna mer om jag tar bort den? är lite osäker på det med nålen, luftskruven och tomgången....
Den blir slö om du inte tar ur brickan. Blir inte så mycket mer justeringar. Blandskruven kan du i princip strunta i om du inte märker att motorn blir orolig på tomgång eller så...
Tomgången är ju bara att skruva på tills det blir rätt.
Nålen ska du heller inte röra!
Live slow - Die whenever
bensinskalle skrev:Den blir slö om du inte tar ur brickan. Blir inte så mycket mer justeringar. Blandskruven kan du i princip strunta i om du inte märker att motorn blir orolig på tomgång eller så...
Tomgången är ju bara att skruva på tills det blir rätt.
Nålen ska du heller inte röra!
ska jag inte fixa ngt med oljan eller sånt då? vill vara 1000 % säker på att den inte värmenyper eller skär eller ngt som kan ha sönder den?
hörde att e kille sa att jag skulle spänna oljevajern nere vid oljekåpan ca 1 cm. Så skulle den smörja bra?
blandskruven? menar du inte luft skruven eller e jag ute och cyklar?
sorry för alla frågor, men jag e helt noob på motorer:) Tack!
blandskruven är den korrekta benämningen på justerskruven som man justerar luftmängden med på lågvarv. Ofta kallad luftskruv men de stämmer somsagt inte.
Ett bra sätt att kolla om blandskruven är rätt inställd är genom att varva motorn och kolla hur den går ner i varv. Går den direkt ner till tomgång är det bra, men om den hänger kvar/ segar ner till tomgången går han för torrt och då får man skruva in blandskruven lite.
Oljepumpen kan man ställa på lite ja. Bara skruva av den lilla plastkåpan och spänna vajern. Man kan sätta en kattstrypare runt vajern vid kulan så spänns den en bit, räcker gott. Det går att åka som det är men det kan ju vara bra att ställa på oljan en aning.
Live slow - Die whenever
Hej har lite problem med min Derbi Senda sm xtreme 07 Det är så att den har gått dåligt och inte varit så varv glad som innan och sen så kommer det konstigt ljud ur avgasröret (konstiga då inte det vanliga). när jag kör med choken i så varvar den lätt och går allmänt bra. nu till saken: den är original med 63 munstycke har typ gått bra innan, jag har gjort rent huvudmunstycket.
derbitixx skrev:a.. nu är de så att det ryker i behållaren som kylarvattnet är i och om man öppnar den så är det som kolsyra där i och den suger inte i sig något från den behållare är det pumpen som farigt eller vad tror ni?
Antingen termostaten eller pumpen. Har du riktig otur har topp/ cylinderfotspackning gått, men då borde avgaserna vara ganska vita
Du kan ju testa att koka termostaten och se om den funkar. Sen kan du ju skruva isär vattenpumpen och kolla impellern. Den slits och kan paja, en kompis fick byta den på sin xtreme
okej tack för ett bra svar! fast hur menar du med att jag ska koka termostaten?
Lägg den i en kastrull med vatten, sätt på spisen och koka upp vattnet. Innan vattnet börjar koka, vid 80-90 grader ( beroende på vad det är för termostat ) ska termostaten öppna, då fungerar den. Öppnar den inte, eller stänger inte igen sig efteråt, är den trasig
Jag har ostrypt cdi original? Men jag har för mig att en patriot e till 10 000 varv, sen stryper den? Men det kanske inte e samma på alla moppar med strypt cdi?
agertoft skrev:Jag har ostrypt cdi original? Men jag har för mig att en patriot e till 10 000 varv, sen stryper den? Men det kanske inte e samma på alla moppar med strypt cdi?
DET beror helt på vilken moped och märke ?
eller vad menar du ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
anton96 skrev:tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
han vill ionte starta gför han kräver mer bensin
byt upp dig så kmr det gå igen!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
anton96 skrev:tog bort pluggen på min drd pro igår, bytte inte munstycke direkt och körde typ 1 min med den , men nu vill den inte starta + när jag skulle skruva dit avgasröret så blir det inte tätt, alltså när man kickar och gasar låter det som det inte sitter avgasrör på, skruvat åt allt vad jag kan och det ser ut att sitta så långt inte som det går vad kan det bero på ? Helt original annars. mvh
okej, tror du man kan köra med 85 ? 67eller68 original
okej, tror du man kan köra med 85 ? 67eller68 original
Skulle kunna funka, men köp ett helt set och prova dig fram, kostar 180 kr på twostroke