Kickdrevet slipas ner?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
MattiasG
Elmoped

Kickdrevet slipas ner?

Inlägg av MattiasG »

Hej!

Blev stoppad av polisen dom körde moppen och jag hade dragen v-ring, fick en chans till om jag skulle sätta på den direkt, gjorde det och efter det så tar kickdrevet i någonstans.
Så fort jag kommer upp i 9000rpm så tar den i och slipar bara ner ytter kanten av "kuggarna".
Kolla bilden här om ni inte förstår.

Bild

Där det är röd markerat alltså. Har öppnat och kollat, men det syns inte någonstans var det är som det tar i, bara på kickdrevet som det blir nerslipat, inget spår av det någonstans. Det kommer hela tiden runt 9000rpm.
Prövade att skruva isär hela variatorn och gjorde om något ifall jag satt något fel men det är fortfarande så.
Vore bra om någon kunde hjälpa mig så jag slipper att liga på typ halvgas hela tiden och bli ifrånkörd.

Det var ett par dagar sen jag skrev det ovanstående. Idag när jag körde började kickdrevet slipas emot vid 8000 varv, och senare vid 7500 varv. Kör jag över 8000varv nu börjar motorn vibrera som fasen. Vad kan det vara som är fel? Har öppnat och kollat variatorn, allt är som det ska va? Kan inte heller se vart kickdrevet slipas emot heller. Vore tacksam för något svar.
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Kontakt:

Inlägg av andersjohansson93 »

ta av v-ringen igen? ;) eller så testa att köp ett nytt kickdrev :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Du har inte fått på muttern ordentligt på motoraxeln :(
Slutar med vevaxelbyte om du inte fixar det....
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
MattiasG
Elmoped

Inlägg av MattiasG »

[quote="HasSse666"]Du har inte fått på muttern ordentligt på motoraxeln :(
Slutar med vevaxelbyte om du inte fixar det....[/quote]

Menar du muttern som sitter som håller fast hela variatorn och det?
Användarens profilbild
Kirurgen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Kickdrevet slipas ner?

Inlägg av Kirurgen »

MattiasG skrev:Hej!

Blev stoppad av polisen dom körde moppen och jag hade dragen v-ring, fick en chans till om jag skulle sätta på den direkt, gjorde det och efter det så tar kickdrevet i någonstans.
Så fort jag kommer upp i 9000rpm så tar den i och slipar bara ner ytter kanten av "kuggarna".

Bild

Där det är röd markerat alltså. Har öppnat och kollat, men det syns inte någonstans var det är som det tar i, bara på kickdrevet som det blir nerslipat, inget spår av det någonstans. Det kommer hela tiden runt 9000rpm.
Prövade att skruva isär hela variatorn och gjorde om något ifall jag satt något fel men det är fortfarande så.
Vore bra om någon kunde hjälpa mig så jag slipper att liga på typ halvgas hela tiden och bli ifrånkörd.

Det var ett par dagar sen jag skrev det ovanstående. Idag när jag körde började kickdrevet slipas emot vid 8000 varv, och senare vid 7500 varv. Kör jag över 8000varv nu börjar motorn vibrera som fasen. Vad kan det vara som är fel? Har öppnat och kollat variatorn, allt är som det ska va? Kan inte heller se vart kickdrevet slipas emot heller. Vore tacksam för något svar.
Skärp dig nu, dra bort v-ringen igen så ordnar det sig
Användarens profilbild
MattiasG
Elmoped

Inlägg av MattiasG »

[quote="Kirurgen"][quote="MattiasG"]Hej!

[img]http://img689.imageshack.us/img689/3931/asdasdom.jpg[/img]

Det var ett par dagar sen jag skrev det ovanstående. Idag när jag körde började kickdrevet slipas emot vid 8000 varv, och senare vid 7500 varv. Kör jag över 8000varv nu börjar motorn vibrera som fasen. Vad kan det vara som är fel? Har öppnat och kollat variatorn, allt är som det ska va? Kan inte heller se vart kickdrevet slipas emot heller. Vore tacksam för något svar.[/quote]

Skärp dig nu, dra bort v-ringen igen så ordnar det sig[/quote]

Jo de skulle vara trevligt, men eftersom jag fick en extra chans så kan de ju vara bra att ta till vara på den. :)
Farsan blev ju inte på sådär dunder bra humör när polisen ringde till han.
Användarens profilbild
Kirurgen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Kirurgen »

MattiasG skrev:
Kirurgen skrev:
MattiasG skrev:Hej!

Bild

Skärp dig nu, dra bort v-ringen igen så ordnar det sig
Jo de skulle vara trevligt, men eftersom jag fick en extra chans så kan de ju vara bra att ta till vara på den. :)
Farsan blev ju inte på sådär dunder bra humör när polisen ringde till han.
Har ett råd till dig, se till att inte bli haffaD!!! ;)

Kirurgen
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

skruva åt bulten, antagligen byta rem (bara kanske) så går den nog bra :)
hitler is tha king
Användarens profilbild
MattiasG
Elmoped

Inlägg av MattiasG »

Gör en liten update på problemet.

Jag lämnade in mopeden i torsdags till en mopedverkstad. Och enligt dom går det inte gör något åt problemet. För att den veven jag har (en Stage6 HPC) är en "pirat vev" med fel mått.
Det låter som en saga i min öron att veven har fel mått. Och i så fall hade kickdrevet tagit i direkt från början när jag satte i veven. Men det gjorde det inte. Den funkade bra från början med v-ring på, sen tog jag av v-ringen, då funkade det med, sen kom problemet när jag satte tillbaks v-ringen.
Så jag hoppas att ni som kan mer än dom jag lämnade in mopeden till kan komma med fler förslag vad det kan vara.
Det är inte bulten som är felet, den sitter åt så hårt det bara går och den har aldrig varit lös heller.
Ska pröva att dra i en ny drivrem sen som någon här skrev.
Skriv svar