17.5mm på orginal aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

17.5mm på orginal aerox

Inlägg av dexter123 »

funkar den här? http://www.twostroke.se/product.asp?product=7602. måste man använda vatten kylningen?
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Såg att den hade vattenkylar-ingångar, så ja, du måste nog använda vattenkylningen. Men har du en Dellorto förgasare på nu med vattenkylning så är det bara koppla slangarna precis som på originalet då alla Dellortoförgasare med vattenkylar-ingångar fungerar på ungefär samma sätt.
Du ser på bilderna var ingångarna är, nummer 12 in och nummer 13 ut.
speedfightkillen
Varnad
Inlägg: 462
Blev medlem: 27 januari 2009, 17:01

Inlägg av speedfightkillen »

SickRazer skrev:Såg att den hade vattenkylar-ingångar, så ja, du måste nog använda vattenkylningen. Men har du en Dellorto förgasare på nu med vattenkylning så är det bara koppla slangarna precis som på originalet då alla Dellortoförgasare med vattenkylar-ingångar fungerar på ungefär samma sätt.
Du ser på bilderna var ingångarna är, nummer 12 in och nummer 13 ut.
vadå måste?:P cp.. nej du behöver itne de men du ahr ju 2 st nipplar från cylindern det är bara dra en slang från ena till den andra så slipper du dom :)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

speedfightkillen skrev:
SickRazer skrev:Såg att den hade vattenkylar-ingångar, så ja, du måste nog använda vattenkylningen. Men har du en Dellorto förgasare på nu med vattenkylning så är det bara koppla slangarna precis som på originalet då alla Dellortoförgasare med vattenkylar-ingångar fungerar på ungefär samma sätt.
Du ser på bilderna var ingångarna är, nummer 12 in och nummer 13 ut.
vadå måste?:P cp.. nej du behöver itne de men du ahr ju 2 st nipplar från cylindern det är bara dra en slang från ena till den andra så slipper du dom :)
Sant. Det går också att bara skruva i två skruvar som passar istället för nipplarna och täcka för kylaringångarna på förgasaren så att den inte drar in tjuvluft på något sätt.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

de är omöjligt att förgasaren ska dra tjuvluft om de 2 nipplarna är otäckta. då de går vatten i dom normalt sett och vatten är man inte i blandningen på något sätt.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

nån som vet om aerox 08 har vatten kylning på en org förgasare?
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

hur vet jag om ja har vatten kylning?
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

dexter123 skrev:hur vet jag om ja har vatten kylning?
kolla cylindern och kolla sidan av motorn om det sitter en fläkt elr en vattenpump där :roll:
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

vatten pump har ja ju eftersom att ja har vatten kyld motor
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:35
Ort: märsta

Inlägg av adddam »

dexter123 skrev:nån som vet om aerox 08 har vatten kylning på en org förgasare?
ja de har dom:)
It's not the fart thats kill u, it's the smell

Det är inte farten som dödar dig, de är smällen.
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

dexter123 skrev:inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Om den har två vattenkylnings nipplar som den du länkade innan så har den vattenkylning
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

dexter123 skrev:inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Yes de har den
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

dexter123 skrev:inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Svår att böja sig ner o kolla på förgasaren i 2sec? Bara kolla om de är 2 slangar från toppen till förgasaren
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

så då kan ja beställa den förgasarn som ja länkade?????
Användarens profilbild
fredde802
Svårstartad skrothög
Inlägg: 306
Blev medlem: 1 februari 2010, 18:34
Ort: boden

Inlägg av fredde802 »

ja....
Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår.

ställ hellre en dum fråga än förbli dum :P

ktm sx 125 2003
Yamaha aerox 03 med 70cc sport setup :P

(OBS)(OBS) har du två stycken svarta z kåpor till aerox i luleå trakten till salu pm:a mig!!!
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

dexter123 skrev:så då kan ja beställa den förgasarn som ja länkade?????
Det har vi sagt hela tiden. Det funkar även utan att använda vattenkylningen.
Vattenkylningen är mest till cylindern, förgasaren behöver det inte egentligen.
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

vad är vakum anslutning?
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

dexter123 skrev:vad är vakum anslutning?
Är de inte bara smartare att lämna in moppen? Du kommer aldrig få igång den om du byter...
dexter123
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 mars 2011, 22:46

Inlägg av dexter123 »

nån gång måste man ju lära sig ditt smäck!!!
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

Haha, lär dig hur de funker i teorin innan du börjar praktiskt din "smäck"
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

förgasaren blir inte varm så vrf skulle den behöva kylning? eftersom vattnet ska ligga på en 95-99 grader när de är i arbetstemperatur så måste de vara förvärme ist för kylning ;) de är bara att lägga en loop mellan nipplarna på cylindern. sen samma på nipplarna på förgasaren ;)

så det är ingen vesentlig del så den kan du ju bara kasta ;)

(har en teori, eftersom förvärmen på förgasaren värmer mkt mer när den är varm, så måste du ha större strl på munstycke för luften tar större plats, om du ist kastar den åt helvete och förgasaren håller sig kallare så behöver man inte lika stort muinstycke för luften tar nu mindre plats, du vinner marginell bränsle förbrukning bara men men... rätt/fel?)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

yamaha2pwn skrev:förgasaren blir inte varm så vrf skulle den behöva kylning? eftersom vattnet ska ligga på en 95-99 grader när de är i arbetstemperatur så måste de vara förvärme ist för kylning ;) de är bara att lägga en loop mellan nipplarna på cylindern. sen samma på nipplarna på förgasaren ;)

så det är ingen vesentlig del så den kan du ju bara kasta ;)

(har en teori, eftersom förvärmen på förgasaren värmer mkt mer när den är varm, så måste du ha större strl på munstycke för luften tar större plats, om du ist kastar den åt helvete och förgasaren håller sig kallare så behöver man inte lika stort muinstycke för luften tar nu mindre plats, du vinner marginell bränsle förbrukning bara men men... rätt/fel?)
Tvärt om ;) du får in mer syre i och med att luften är komprimerad alltså behöver du större munstycke för att få rätt blandning :)
Så ju kallare de är ute desto bättre går dom, men finns klart en gräns
Skriv svar