En moppe som går ca 80km/h kommer att få en fartökning på ca 10%
Passar alla 50cc GY6 motorer.
Ökningen med 10% baseras på originaldrevning 52/16 och 51/15 som 90% av alla kinesiska 4-taktsmodeller har.
Satsen som används här har 52/14
Lite kort information om scooterdrevning
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.
Allmän info om drevning på scooter:
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
Men har man tex en 70cc-cylinder med 17,5mm-förgasare kan man med fördel öka sina drev med ca 12-20% då den starkare setupen, orkar dra en högre utväxling (den kommer då få en högre toppfart, samt oftast även bättre acc)

För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
EXEMPEL
Primärdrevet på bilden ovan 51 kuggar (markerat med rött)
Sekundärdrevet på bilden ovan 15 kuggar (markerat med grönt)
RF = (51/15)*(51/15)= 11,56 (Baotian original)
Baotian original finns även som
RF = (52/16)*(52/16)= 10,56 (Baotian original)
Nu kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.
Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Detta drev bör kompleteras med 70cc cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
Och RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt.
Detta bereor också självklart på vilken setup man har.

Naraku har ett kit som passar de flesta Baotian
sök efter Sekundärdrev NARAKU [+10%] - GY6 139QMB/A
Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.
Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt.
Detta beror också självklart på vilken setup man har.

Sprängskiss - Slutväxel 139QMA/139QMB
Nr 12 Sekundärdrevet
Nr 14 Primärdrevet
Då startar vi

Bild 1 – Demontera variatorkåpan

Bild 2 – Demontera variator och kopplingen

Bild 3 – Variator och koppling demonterade

Bild 4 - Tappa ur oljan från slutväxeln

Bild 5 - Demontera bakhjulet

Bild 6 - Demontera bromsvajern

Bild 7 –

Bild 8 – Demontera de sex bultarna som fäster växeln i motorblocket
Notera att en bult är längre än de andra se till att den hamnar på rätt ställe vid monteringen

Bild 9 – Var beredd på att fånga upp resten av oljan från slutväxeln

Bild 10 – Lossa lådan försiktigt från motorblocket

Bild 11 – Standard dreven är i 95% av fallen 52/15 Narakus drev är 52/14 som bör ge dig ca 10% högre toppfart utan att du mister någon accelleration

Bild 12 – Kullagren

Bild 13 – Narakus drevsats

Bild 14 –

Bild 15 – Det stora drevet glider av lätt som en plätt

Bild 16 – Andra drevet lika så

Bild 17 – Gamla dreven ute

Bild 18 – Glöm inte flytta över plastbrickan

Bild 19 –

Bild 20 – Brickan på plats

Bild 21 – Ta bort resterna av packningen från växellådan

Bild 22 – Montera dreven på samma sätt som du demontera dem

Bild 23 –

Bild 24 – Packning på tub

Bild 25 – Smeta ut lite packning på tub

Bild 26 – På med packningen

Bild 27 – Montera tillbaka växellådan på motorblocket se till att dreven linjerar med kullagren

Bild 28 – Använd lite gänglåsning på bultarna

Bild 29 – Dra åt bultarna fyll på olja I slutväxeln kolla efter läckage

Bild 30 – Montera hjulet

Bild 31 – Montera variator, koppling och bromsvajern

Bild 32 – Montera variatorkåpan
Klappat och klart!