Variatorringen Men Kunde Inte Få Loss Variatorkåpan! Hjälp!!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Variatorringen Men Kunde Inte Få Loss Variatorkåpan! Hjälp!!

Inlägg av Didde »

Hejsan! Blev ganska irriterad idag när jag skulle ta bort variator-ringen i min aerox. Variatorskruvarna/muttrarna var jättesega och vissa var jätteslitna! Hur kan man få upp skruvarna om dom är slitna :?: ?
Jag använde mig med en hyllsnyckel och tänkte att det inte skulle vara något problem. . . HJÄLP MIG snälla

Hur ska jag göra för att få upp de slitna skruvarna? Dom är tröga också så det blir extra svårt med de slitna :x

Vill ha all hjälp jag kan få... Mvh. . .
Användarens profilbild
matin
Elmoped

Inlägg av matin »

gör som ett jack på bultarna med tex en dremmel, så kan du lossa dom med flatmejsel..
fjegge
Farsans gamla zündapp

Inlägg av fjegge »

kör smörjmedel och ta en mutterdragare ;)
1992acke
Elmoped

Inlägg av 1992acke »

borra upp skruvarna, sen tar man ett spec verktyg (kmr inte ihåg va den heter) så skruvar man upp skruvarna.
DEtta har jag gjort på min o det fungerar perfekt :P
Användarens profilbild
sodaR
Elmoped

Inlägg av sodaR »

skruvar = borra i mitten och knacka in en torx bitts
muttrar = kolla så att du inte använder 12 kants nyckel, bättre med 6kants nycket och om muttern har t ex 13 mm skalle och den är dålig = muttern så kan du knacka på en 12mm 12 kants nyckel och på så vis få bort muttern och sätta dit en ny. lycka till
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Inlägg av Didde »

okej tack får väll göra det i nödfall men ingen som har nå tips så skruvarna/muttrarna håller.. Ska ändå bara in och ta bort varriatorringen och sen stänga igen :o Typ om det kan gå lättare med 5-56 mellan skruvarna eller nått... jag vet inte det är därför jag behöver hjälp grabbar :lol:
Låst