Update 30/8! Crosskart projekt 250cc

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Update 30/8! Crosskart projekt 250cc

Inlägg av bluerider94 »

Tjenare!

Tänkte lägga upp klassens (industriprogrammet årskurs1 Lysekil) crosskartprojekt.

Vi är 8 i klassen och är uppdelade i 2 grupper om 4 gubbar i varje grupp såklart.
Vi ska bygga 2 st kartar.

När skolan köpte projektet ifrån en skola i trollhättan fick vi ritningar (dåliga sånna) och sen fick vi en ram som vi använder som mall.

Projektstart 23/11

Här är ramen vi fick med vid köp av projektet.
Bild

Så vi har nu börjat med att kapa upp rör till ramen för att kunna nästa ihop den så smått efter jullovet

Bild

Bild

Jag började leta crossar som vi kunde ta motorerna ifrån och hittade 2 billiga 250cc crossar på blocket som vi ska åka och titta på..
Vi hade så tur att båda var nere i Göteborg så det var ca 1 mil ifrån varandra.
båda var som sagt 250cc och även endurocyklar.
Den ena årsmodell 89 som var nyrenoverad för 10 timmar sen och såg väldigt fin ut
Den andra en 91 som det inte fanns någon info om men inte lika fräsch på bild

Uppdate 9/12

Idag var då jag och en till i klassen, med våran kf i en minibuss ner till Göteborg för att titta på crossarna. Vi åkte först och tittade på 89an som när vi kom fram såg extremt fin ut!
Den startade direkt, inga missljud eller nåt sånt!
Vi gjorde en ganska snabb affär och fick prutat ner den på telefon från 6500 till 6000.

Bild
Med facit i hand skulle jag åkt ner och köpt den själv för eget bruk så fin som den var!

Sedan åkte vi vidare för att titta på nästa hoj. Vi förberedde oss för att den inte kunde vara i samma skick som den andra men eftersom vi bara ska ha motorerna så är ju inte utseendet någon stor grej.
Han som ägde denna hojen var tyst så han bröt och var svår att förstå.. Han visste knappt själv vart han bodde så efter 15 minuter så fick han komma och möta oss när båda riktingarna vi körde åt var fel håll enligt honom.

När vi kom fram möttes vi av en minst sagt lerig hoj.. Han sa att han nästan aldrig tvättat den.. den stod i en oisolerad lada utan glykol i kylarvätskan.. -.-

Iaf så startade den på första kicken, gick fint i motorn så vi slog till iaf och jag fick prutat ner den 500 kr så prislappen blev 5500.

Så där är vi nu typ, vi har kapat upp alla ramdelar, börjat på nav, sving, a-armar och annat skoj :)

Så nu kommer jag fortsätta lägga upp vad vi gör och lägga in fler bilder allt eftersom.

Så nu får ni ta och följa detta projekt och lägga många kommentarer!
Senast redigerad av bluerider94 den 30 augusti 2011, 18:01, redigerad totalt 7 gång.
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Smolle94
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smolle94 »

ovanligt projekt ska bli kul att följa
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Ska ta en bild på 2ornas kart som de gjorde förra året så får ni se på ett ungefär hur den kommer se ut =)

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
METAL666
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av METAL666 »

Blir nog nice projekt 8)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

fan va naajs, ska följas
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

grymt! ska följas :D

är båda motorerna samma modell? isåfall kan ni ju trimma dom lite ;)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

PoWeRKinG skrev:grymt! ska följas :D

är båda motorerna samma modell? isåfall kan ni ju trimma dom lite ;)
Det är så att vi hade en yz250 -89 motor som vi skulle sätta på ena karten men så var det någon som stal kolven till den.. Men eftersom vi fick med en fungerande kolv till den ena crossen (91a) så har vi tre 250 motorer om kolven passar :)

Så den ena motorn kommer vi nog sätta på 2ornas kart för det är 125cc på den nu..

Men vi ska iaf bygga nya avgasrör för orginalrören kommer ta i ramen.
Så blir avstämda rör antagligen=)

Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Riktigt kul projekt :D Ska bli kul se när dom blir klara, var ska ni köra dom sen?
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

vart vi ska köra vet jag inte, åker nog iväg till nån bana eller nåt :)

När dom är klara är dom ju färdiga för att tävla med (följer regler och sånt för tävlingar i norden)

Användarens profilbild
Maxidude
Svårstartad skrothög

Inlägg av Maxidude »

Ser nice ut 8)
---> http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23523 <---
DRD racing 70cc ProJeCt ;)
Bild
Köper Derbi Drd racing kåpor! :)

I forgot to turn my swag off before bed, and woke up covered in bitches.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Okej, kan börja med att säga att fortsatt uppdatering kommer att ske såhär, som sista kommentar, eller vad man ska säga.

Nu är vi då inne på andra terminen och vi har gjort våra inriktningsval.

Det visade sig att de som valde plåt/svets istället för underhåll fick bara 1 lektion i veckan att grejja med karten.
Vilket leder till att vi är 4st som har full tid då.

Eftersom kartarna ska vara klara fram i maj nån gång så kommer det bli väldigt tight med tid till att få klart 2 stycken kartar.

SÅ...

...Nu kommer vi bara att bygga en crosskart.

MEN!
Vi har ju redan varit i Göteborg och köpt oss 2st crossar att ta motorerna ifrån!
Så det blir så att vi kommer använda oss av motorn som satt på den risiga hojen så att vi har lite att göra med renovering och så. (vilket inte alls hade behövts på den andra då den är i grymt fint skick)

När jag hörde detta var min första tanke: Ska dom då sälja den fina crossen?! Den köper jag!!

Men så blir inte fallet, utan vi har bytt hjul bak och fixat med drev o förlängt kedja på den crossen så den kommer att användas när vi åker iväg och kör med 2ornas 125a-kart och våran då..

Summering:
1. En crosskart istället för 2!
2. Den andra crossen kommer att användas för crosskörning med skolan!
3. Bakhjul har bytats, så den fräscha crossen är färdig för att köras!
4. Den andra crossen ska börjas plockas isär på onsdag!
5. Minst 1 heldag med skolan i vår där alla skolans crossar/kartar kommer att vara med + att vi tar med våra egna crossar och kör med!

P.S säkert dåligt skrivet som fan. är dålig på att skriva i förväg, att jag är trött och inte sovit inatt gör inte saken bättre

Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bjule »

Blir grymt kmr följas!
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
flääck
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av flääck »

riktigt trevligt!! ser fram emot att se den klar ! :D
NO bull shit!!
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Här står det riktigt stilla..?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Så, då tog jag mig lite tid ifrån sportlovet att uppdatera här.. det var ett tag sen tyvärr. Får försöka bli bättre på det.

Iaf, vi har kommit en bit!
Börjat bocka rör och satt dem i fixturen.
Vi har plockat ur crossmotorn ur crossramen och vi har både hunnit plocka av cylinder mm och såg att allt var fräscht och nu hann vi få toppacknings-sats och monterat ihop allting!

Här kommer lite bilder =)

Bild

Bild
urskålning(klasskamrat)

Bild

Bild
Nya packningar ifrån Bike i Trollhättan

Bild
Motorn ihop igen :)

Bild
Kapade av 2 rör så att passformen skulle bli bättre

Bild
Och det blev minst sagt perfekt

Och när vi kom ut i omklädningsrummet fick vi se att vi fick nya tvålbehållare, denna med pump istället för snopp som var på den gamla! ;)

Bild

Nu kommer det ingen mer updatering nu i veckan eftersom vi har sportlov, men förhoppningsvis på onsdag nästa vecka kommer lite mer text och bilder!
Ha de gött och lägg en kommentar! :D

Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

nice projekt dem kommer nog gå fint
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

när vi bygger dom ändrar vi ju drevning från typ 13/50 till 13/43 så dom går ju fort.. tidigare byggen har eleverna typ max vart uppe i 3an..

och det är ändå folk som kör cross och annat på fritiden som kört då :P

Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped

Inlägg av derbitixx »

riktigt coolt projekt ska följas:D
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp

Inlägg av adddam »

Fan vad ball :!: :!: :!: :D
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

najs projekt, min kusin har tävlat i VM i crosskart så om du kör fast kan jag höra med han lite om du behöver hjälp. Detta ska följas :) !
/R
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Kul att ni tycker om det!

Hade vart huur bra som helst om du kunde fråga vad han hade för anordning med växeln!

För er som undrar varför - motorn sitter långt ner så man vill ha så man slipper ha handen så långt ner.. men en lång stång funkar inte nåt bra för då blir den för tung och när man lagt i växeln stannar "petaren" nere/uppe istället för att gå tillbaka som det gör orginal

Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Re: IP10 Crosskart projekt! 22/2

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

bluerider94 skrev:Tjenare!

Tänkte lägga upp klassens (industriprogrammet årskurs1 Lysekil) crosskartprojekt.

Vi är 8 i klassen och är uppdelade i 2 grupper om 4 gubbar i varje grupp såklart.
Vi ska bygga 2 st kartar.

När skolan köpte projektet ifrån en skola i trollhättan fick vi ritningar (dåliga sånna) och sen fick vi en ram som vi använder som mall.

Projektstart 23/11

Här är ramen vi fick med vid köp av projektet.
Bild

Så vi har nu börjat med att kapa upp rör till ramen för att kunna nästa ihop den så smått efter jullovet

Bild

Bild

Jag började leta crossar som vi kunde ta motorerna ifrån och hittade 2 billiga 250cc crossar på blocket som vi ska åka och titta på..
Vi hade så tur att båda var nere i Göteborg så det var ca 1 mil ifrån varandra.
båda var som sagt 250cc och även endurocyklar.
Den ena årsmodell 89 som var nyrenoverad för 10 timmar sen och såg väldigt fin ut
Den andra en 91 som det inte fanns någon info om men inte lika fräsch på bild

Uppdate 9/12

Idag var då jag och en till i klassen, med våran kf i en minibuss ner till Göteborg för att titta på crossarna. Vi åkte först och tittade på 89an som när vi kom fram såg extremt fin ut!
Den startade direkt, inga missljud eller nåt sånt!
Vi gjorde en ganska snabb affär och fick prutat ner den på telefon från 6500 till 6000.

Bild
Med facit i hand skulle jag åkt ner och köpt den själv för eget bruk så fin som den var!

Sedan åkte vi vidare för att titta på nästa hoj. Vi förberedde oss för att den inte kunde vara i samma skick som den andra men eftersom vi bara ska ha motorerna så är ju inte utseendet någon stor grej.
Han som ägde denna hojen var tyst så han bröt och var svår att förstå.. Han visste knappt själv vart han bodde så efter 15 minuter så fick han komma och möta oss när båda riktingarna vi körde åt var fel håll enligt honom.

När vi kom fram möttes vi av en minst sagt lerig hoj.. Han sa att han nästan aldrig tvättat den.. den stod i en oisolerad lada utan glykol i kylarvätskan.. -.-

Iaf så startade den på första kicken, gick fint i motorn så vi slog till iaf och jag fick prutat ner den 500 kr så prislappen blev 5500.

Så där är vi nu typ, vi har kapat upp alla ramdelar, börjat på nav, sving, a-armar och annat skoj :)

Så nu kommer jag fortsätta lägga upp vad vi gör och lägga in fler bilder allt eftersom.

Så nu får ni ta och följa detta projekt och lägga många kommentarer!
Har jag sett det här projektet på någon annan sida?
För i våras såg jag ett projekt om en klass som skulle göra två cartar :P
Och det är samma motor, och alla bilder är lika har jag för mig? :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

nope, jag la väl ut det runt vecka 45-46 i höstas :P

rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

bluerider94 skrev:Kul att ni tycker om det!

Hade vart huur bra som helst om du kunde fråga vad han hade för anordning med växeln!

För er som undrar varför - motorn sitter långt ner så man vill ha så man slipper ha handen så långt ner.. men en lång stång funkar inte nåt bra för då blir den för tung och när man lagt i växeln stannar "petaren" nere/uppe istället för att gå tillbaka som det gör orginal
ska höra med han så fort jag träffar han och ska försöka att komma ihåg de :)
/R
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

rozander skrev:
bluerider94 skrev:Kul att ni tycker om det!

ska höra med han så fort jag träffar han och ska försöka att komma ihåg de :)
Hade vart skitbra! :D

Vi hade en halvdag som vanligt i onsdags att grejja med crosskarten (vi är 2 man som bygger på den kan man säga, om jag inte sagt det tidigare)
men vi får gjort mycket iaf!
näst fast huvudbågen i övre ramverken, näst "pedalhållaren" fixat till lite bättre passform på andra delar osv.

Nu ska vi ta med oss rörbitar till svetslektionerna för att träna lite mer på att tig-svetsa rör så att den kommande helsvetsningen på ramen blir bra

Har tyvärr inga bilder för min mobil är på lagning, så hoppas på att jag kan fixa in några till nästa vecka iaf :)

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Så! Då tar jag och uppdaterar här lite grann! Har hänt endel men har inte orkat uppdatera (segt att lägga in bilder fört i imageshack och sen in här :P )
Men nu så!

Bild
Kompisen näster lite hylsor med TIG svetsen

Bild
En klasskamrat från svetsinriktningen kom upp till verkstan för att göra tanken.. gick åt helvete för honom så jag fick kapa upp den och svetsa om. Blev iaf tätt denna gången vilket inte äns hälften var innan jag började med den.

Bild
a-armarna! :)

Bild
Svingen, där va den inte helsvetsad men det är den nu!

Bild
Såhär såg det ut när jag hade helsvetsat hela ramen (lite små stag och fästen som ska på men till det behövs inte fixturen)

Bild
När ramen var klar så började vi tänka på motorn och fästen till den, fick faktiskt trätt över originalkröken över det främre motorfästet

Bild
Men längre än så kom vi inte.. röret tog i på 3 ställen varav det ena i den nybyggda motorvaggan.

jag o kompisen tänkte ta av röret och värma så den fänsterböjen på kröken kommer längre ifrån motorn för att den inte skulle ta i vaggan, men när vi skulle ha av röret insåg vi att vi måste ha av motorn för att få av röret (jä*vligt jobbigt)
så vi tog av allt och började värma och böja röret så vi kunde få på och av det utan att motorn behövde plockas loss.. tog 10 min så var det fixat!
Vi började värma för att böja ut den stora delen men insåg att vi måste ha 2 gassvetsar att värma med för att på upp temperatur över det stora området vi tänkt att göra knäcken i röret.

Och där är vi nu! på måndag ska vi se om vi kan få till kröken lite bättre och har vi tur får vi på originalkröken utan att behöva svetsa om! :D

Kommentera!

Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Pontus_PGO »

fan va fränt projekt ska följas 8)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Tyvärr glömde jag mobilen hemma så har inga bilder men det får komma imorgon!

Idag har vi iaf värm och sedan bockat om kröken lite grann så nu passar den på motorn och utan att ta i ramen, vi fick hämta en gassvets ifrån mitt jobb eftersom det inte räckte med en när det var en stor yta som skulle värmas.

Nu ska jag kränga på sommardäcken på min egna cross och sen träna mma så hinner inte skriva nåt mer nu, men mer kommer som sagt imorgon! :)

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Får ta och uppdatera här också när man väl är inne.

under sommaren har såklart inte hänt nånting! Men nu har vi fått endel tid i skolan att grejja så imorgon ska jag fixa vagga till motorn och svetsa den. Så tar bilder imorgon så ska jag försöka få upp dom när jag väntar på att prestationshöjaren innan gymmet ska börja ge kraft ;)

Dom nya 1orna har ju börjat nu, men dom börjar inte med någon kart förrens efter höstlovet.

philiplindgren
Elmoped

Inlägg av philiplindgren »

kommer bli riktigt häftigt :)
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

Sjukt nice ju :D
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

vill se lite fart i denna nu ;)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Kommer liten update imorgon (30/8) vid 12-12.30 tiden :)

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

dåsa, såg att vi har kommit en bit sen sist uppdatering alltså!

Här är vi nu
http://desmond.imageshack.us/Himg191/sc ... res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg26/sca ... res=medium
Som ni ser har vi passat till kröken så den sitter fint nu! ;)

http://desmond.imageshack.us/Himg560/sc ... res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg851/sc ... res=medium
Och där är ägen vaggan till motorn färdig! Nu tål den en smäll underifrån!

Kommer nog fler uppdateringar i veckan med fler bilder! :)

Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

fan va nice !! :D fett kul om fick göra sånt där på skoltid ju
Skriv svar