Förgasar problem. för lite luft eller bensin?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Förgasar problem. för lite luft eller bensin?

Inlägg av zuxztah »

Tjenna nu är det såhär att jag beställde en Airsal 50 Racing och en 19mm förgasare till moppen.

Och problemet är nu bara att den går skit fint på neutralen man kan varva den till stop utan problem med hur fint gaspådrag som helst? men inte på 1-2:ans växel och så går den lite taskigt på 3-4ans?. det börjar efter gaspådraget när man har släppt av och ska gasa igen?då börjar den den dö Böhhh bööhh och sen tar det en stund för den att gå igen?

är problemet för litet eller för stort munstycke?.
luft eller bensin?
eller orginal reedsen?
eller är det bara att det är kallt? 10-15 minus ute?

har bytt storlekar från 60-94 men den verkar gå lika efter alla strl?
har även ett 102 munstycke som jag inte har provat

det står på sidan :Men denna cylinder skall fungera optimalt med en 19mm förgasare med 95 munstycke. Mvh =)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

19 mm är forstort för en 50 cc .....
max en 17.5a för 15 cc ;/ ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Inlägg av zuxztah »

Okej aj då:S för på hemsidan så står det att den ska fungerar optimalt med 19 mm förgasare och 95 munstycke?:S med tanke på att det är ju portat för racing?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11056 :D :D
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

zuxztah skrev:Okej aj då:S för på hemsidan så står det att den ska fungerar optimalt med 19 mm förgasare och 95 munstycke?:S med tanke på att det är ju portat för racing?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11056 :D :D
det dära med munstycke är bullshiet , man behöver alltid byta , pröva att slänga i ett 10st större och se om det blir bättre
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

willemedDERBIN skrev:19 mm är forstort för en 50 cc .....
max en 17.5a för 15 cc ;/ ?
Funkar alldeles utmärkt, dock lite svårare att ställa in
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Inlägg av zuxztah »

okej för det satt ett 75 i innan men det gick ungefär lika bra som 94 så ska gå större? 102 munstycket borde ge lite bättre? eller är luften problemet?=)

förlåt för att det blev en till tråd om munstycken.. borde väl vara i munstyckes tråden men visste inte riktigt var problemet låg så ;/
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Nej, det är ju att den får för lite bensin för det funkar ju innan du gasar på. Men som jag fattar dig så kommer den med en acceleration en stund efter och det är ju då att den måste få fram tillräckligt med bensin till förbränningen. Så jag skulle säga att du bör byta till större storlek. :D
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Inlägg av zuxztah »

okej jag byter till 102 vilket är de munstycke jag har hemma för stunden och sen är det ju såklart finjustering sen efteråt. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Den kan aldrig får för mycket eller för lite luft. Motorn suger "alltid" i sig den mängd luft den vill ha. Varken mer eller mindre.

Så, det är för lite eller för mycket bensin till förhållande med luft!

I ditt fall får du för lite bensin till mängden syre du har i motorn. Luften är korrekt, hur du än vrider och vänder på det. Det är mängden bensin du justerar.
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Inlägg av zuxztah »

okej tack för svar :) :D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Där har du fel! om du har ett skitet luftfilter resulterar det i för dåligt luftflöde och att du bränner kolven under den understa kolvringen.

Men byt upp i munstycke och ställ luftskruven på ca 1,5-2 varv ut och ställ in därefter, kör moppen och sedan kolla tändstiftets färg
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

bluerider94 skrev:Där har du fel! om du har ett skitet luftfilter resulterar det i för dåligt luftflöde och att du bränner kolven under den understa kolvringen.

Men byt upp i munstycke och ställ luftskruven på ca 1,5-2 varv ut och ställ in därefter, kör moppen och sedan kolla tändstiftets färg
Vad snackar du om? För dåligt luftflöde bränner inte kolven under ringarna. Det är snarare ett resultat av dåliga kolvingar. Att förbränningen läcker förbi.

Med ett skitigt luftfilter så blir flödet sämre ja, d.v.s större vakum i förgasaren. Då sugs det upp mer bensin ur flottören och in i motorn. Motorn går helt plötsligt för fet.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

vi kan byta då för jag får alldeles för mkt luft :lol:

som sagt, för stor förgasare ;)

kör typ på original eller 17,5...
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

PoWeRKinG skrev:vi kan byta då för jag får alldeles för mkt luft :lol:

För stor? Nej, fungerar utmärkt. Och kommer gå utmärkt när den är korrekt inställd.

Men om förgasaren är överdriven stor för detta trim, kan hända. Men absolut inte för stor för att den inte ska gå.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Rexxy skrev:
PoWeRKinG skrev:vi kan byta då för jag får alldeles för mkt luft :lol:

För stor? Nej, fungerar utmärkt. Och kommer gå utmärkt när den är korrekt inställd.

Men om förgasaren är överdriven stor för detta trim, kan hända. Men absolut inte för stor för att den inte ska gå.
självklart. men nu är jag nästan 100% säker på att han trimmar den för att den ska gå fort, inte för att den ska gå frammåt ;)
Låst