Ciao och flakmoped

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
tvspel123
Elmoped

Ciao och flakmoped

Inlägg av tvspel123 »

jo jag undrar om det är svårare att renovera en flakmoped än en ciao. Jag vet att det är mycket mera ramdelar på flakmoped än ciao men motorna är det mycket svårare än ciao att man måste ha vissa verktyg eller mycket jobb?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Du behöver inte speciellt mycket kunskap eller verktyg för att fixa med någon av motorerna.. Om det är mycket jobb på dom beror väll på vilken som är minst fel på?
Bild

Jag är odödlig
tvspel123
Elmoped

Inlägg av tvspel123 »

ktm_danielsson skrev:Du behöver inte speciellt mycket kunskap eller verktyg för att fixa med någon av motorerna.. Om det är mycket jobb på dom beror väll på vilken som är minst fel på?
ja men det vet jag att det kan finnas mycket jobb på ett halvskrot men jag mena så att man inte behöver special vertyg att det är krånglit att göra de och de på flaka för jag tror att jag kanske ska renovera en sån till sommar
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Ciao är mkt enklare. det är knappt några delar på dom.

en flakmoppe är svårare, men fina flakmoppar säljs dyrt ;)
renovera flak och sen sälj och köp en fin moppe ;)
tvspel123
Elmoped

Inlägg av tvspel123 »

PoWeRKinG skrev:Ciao är mkt enklare. det är knappt några delar på dom.

så det du menar är att jag ska renovera en flakmoped och sen sälja den dyrt?
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ajonson »

Han menar ingenting, han säger nåt. Men de är hyffast svårt att sälja flakisar
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

tvspel123 skrev:

aa :D

tex denna: http://www.blocket.se/uppsala/Ovrigt_Fl ... ?ca=13&w=3

dyr som f*n ;)

köp e för 3000 och renovera och sälj för 15 ;)
tvspel123
Elmoped

Inlägg av tvspel123 »

PoWeRKinG skrev:
tvspel123 skrev:

aa :D

tex denna: http://www.blocket.se/uppsala/Ovrigt_Fl ... ?ca=13&w=3

dyr som f*n ;)

köp e för 3000 och renovera och sälj för 15 ;)
men den är ju helt ny och skit fin jag tänkte på en sachs 1189 den är ju fin också men den på blocket som du visa är ju rååå... fin!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Svänghjulsavdragare kommer du ju behöva, men det gäller alla motorer så det gör knappast flakmoppemotorn mer avancerad än Ciao.

Flakmopeden har växellådan inbyggd i motorn. Ciao har en centrifugalkoppling utanför svänghjulet och "växellådan" inbyggd i bakhjulet. Därmed betydligt mer prylar i en flakmopedmotor. Lite mer att tänka på, men har man inte tummen mitt i handen brukar det lösa sig.

1189 har en relativt modern motor som är hyfsat lättskruvad.
Äldre flakmopeder brukar däremot ha en annan sachsmotor med rötterna i 50-talet, och den är ett helt annat djur när det gäller mekande. Enbart justeringen av växlarna har fått åtskilliga att bli gråhåriga, sedan får man dessutom tänka på inshimsning av axlar och annat som kan vara lite tufft för en ovan mekaniker att få rätt. Missförstå mig rätt, det är många som börjat sin mekkarriär med dessa motorer och lyckats med bravur, men det finns andra motorer som är lättare att skruva med - ärligt talat tycker jag att de flesta motorerna är enklare... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
tvspel123
Elmoped

Inlägg av tvspel123 »

Erik_ skrev:Svänghjulsavdragare kommer du ju behöva, men det gäller alla motorer så det gör knappast flakmoppemotorn mer avancerad än Ciao.

Flakmopeden har växellådan inbyggd i motorn. Ciao har en centrifugalkoppling utanför svänghjulet och "växellådan" inbyggd i bakhjulet. Därmed betydligt mer prylar i en flakmopedmotor. Lite mer att tänka på, men har man inte tummen mitt i handen brukar det lösa sig.

1189 har en relativt modern motor som är hyfsat lättskruvad.
Äldre flakmopeder brukar däremot ha en annan sachsmotor med rötterna i 50-talet, och den är ett helt annat djur när det gäller mekande. Enbart justeringen av växlarna har fått åtskilliga att bli gråhåriga, sedan får man dessutom tänka på inshimsning av axlar och annat som kan vara lite tufft för en ovan mekaniker att få rätt. Missförstå mig rätt, det är många som börjat sin mekkarriär med dessa motorer och lyckats med bravur, men det finns andra motorer som är lättare att skruva med - ärligt talat tycker jag att de flesta motorerna är enklare... :roll:
Tack så mycket för svaret tror att jag kommer börja med att mecka med en flaka. för jag är inte precis ett matte snille utan mina bröder och föreldrar är inntreserade avv motorer och att mecka så jag tror nog inte att det ska vara några problem att klara en flaka. TACK för svaret!
Ciao70
Elmoped

Inlägg av Ciao70 »

Enligt min åsikt är ciao mycket enklare, 2 lager i hela motorn och dom är inte speciellt svår att byta... allt jag behövde när jag fixade min ciaomotor var 13, 11, 10 och 8mm nyckel, samt skruvmejsel och lite sånt... du behöver inte en svänghjulsavdragare till en ciao... det räcker med att du vickar på svänghjulet öch bänder lite med en grov skruvmejsel, men akta så du inte råkar förstöra några tändningsdelar!

Tack och hej.
Skriv svar