ja men det vet jag att det kan finnas mycket jobb på ett halvskrot men jag mena så att man inte behöver special vertyg att det är krånglit att göra de och de på flaka för jag tror att jag kanske ska renovera en sån till sommarktm_danielsson skrev:Du behöver inte speciellt mycket kunskap eller verktyg för att fixa med någon av motorerna.. Om det är mycket jobb på dom beror väll på vilken som är minst fel på?
aatvspel123 skrev:så det du menar är att jag ska renovera en flakmoped och sen sälja den dyrt?PoWeRKinG skrev:Ciao är mkt enklare. det är knappt några delar på dom.
en flakmoppe är svårare, men fina flakmoppar säljs dyrt
renovera flak och sen sälj och köp en fin moppe
men den är ju helt ny och skit fin jag tänkte på en sachs 1189 den är ju fin också men den på blocket som du visa är ju rååå... fin!PoWeRKinG skrev:aatvspel123 skrev:så det du menar är att jag ska renovera en flakmoped och sen sälja den dyrt?PoWeRKinG skrev:Ciao är mkt enklare. det är knappt några delar på dom.
en flakmoppe är svårare, men fina flakmoppar säljs dyrt
renovera flak och sen sälj och köp en fin moppe
tex denna: http://www.blocket.se/uppsala/Ovrigt_Fl ... ?ca=13&w=3
dyr som f*n
köp e för 3000 och renovera och sälj för 15
Tack så mycket för svaret tror att jag kommer börja med att mecka med en flaka. för jag är inte precis ett matte snille utan mina bröder och föreldrar är inntreserade avv motorer och att mecka så jag tror nog inte att det ska vara några problem att klara en flaka. TACK för svaret!Erik_ skrev:Svänghjulsavdragare kommer du ju behöva, men det gäller alla motorer så det gör knappast flakmoppemotorn mer avancerad än Ciao.
Flakmopeden har växellådan inbyggd i motorn. Ciao har en centrifugalkoppling utanför svänghjulet och "växellådan" inbyggd i bakhjulet. Därmed betydligt mer prylar i en flakmopedmotor. Lite mer att tänka på, men har man inte tummen mitt i handen brukar det lösa sig.
1189 har en relativt modern motor som är hyfsat lättskruvad.
Äldre flakmopeder brukar däremot ha en annan sachsmotor med rötterna i 50-talet, och den är ett helt annat djur när det gäller mekande. Enbart justeringen av växlarna har fått åtskilliga att bli gråhåriga, sedan får man dessutom tänka på inshimsning av axlar och annat som kan vara lite tufft för en ovan mekaniker att få rätt. Missförstå mig rätt, det är många som börjat sin mekkarriär med dessa motorer och lyckats med bravur, men det finns andra motorer som är lättare att skruva med - ärligt talat tycker jag att de flesta motorerna är enklare...