Hej, min Rieju började låta konstigt med ett gnisslande/ gnidande ljud efter att jag kört upp för en lång backe vet inte vad det kan vara men låter som om det kommer från kopplingen eller vevpartiet. och det låter bara när motorn är varm eller varit igång några minuter precis som om det är ramlagerna som är slut och expanderar (blir större) när de blir varma och gör att det låter från dom då någon som vet om det kan stämma?
KarlssoN^ skrev:ta av svänghjuls kåpan och känn på svänghjulet om det glappar !
Har du testat det där själv ? För mina ramlager gick åt skogen. Lät som ett maskingevär i motorn. Tog loss svänghjulet o kände o snurra, men kunde inte känna något märkvärdigt... Det var flera kulor som var borta när jag klöv motorn så dom var rejält slut. Jag skulle iaf inte säga att du borde lita helt på det där.
Har du testat det där själv ? För mina ramlager gick åt skogen. Lät som ett maskingevär i motorn. Tog loss svänghjulet o kände o snurra, men kunde inte känna något märkvärdigt... Det var flera kulor som var borta när jag klöv motorn så dom var rejält slut. Jag skulle iaf inte säga att du borde lita helt på det där.
om du inte kände något, då gjorde du fel. Om ramlagrena är slut, skall det glappa åt höger och vänster ( om du står vid sidan av motorn då...) dock skall de glappa fram och bakåt även om dom är friska.
Ja, jag har testat det, och man kände tydligt att det glappa.
Dock skall man inte ta loss svänghjulet utan bara dra i svänghjulet.
om du inte kände något, då gjorde du fel. Om ramlagrena är slut, skall det glappa åt höger och vänster ( om du står vid sidan av motorn då...) dock skall de glappa fram och bakåt även om dom är friska.
Ja, jag har testat det, och man kände tydligt att det glappa.
Dock skall man inte ta loss svänghjulet utan bara dra i svänghjulet.
jag håller på att klyva motorn nu, bara själva klyvningen av blocken som återstår det gnidande/ malande ljudet kommer från vevlagerna så dom ska bytas mot c3 lager det märkliga är att jag känner inget glapp eller liknande från lagena endast det märkliga ljudet
tycker absolut inte att du borde klyva motorn om du inte kan lokalisera felet. det kan vara som att kasta pengarna i sjön! Det du borde göra är att ta av svänghjuls kåpan och känna på svänghjulet. det ska sitta STUMT. får inte röra sig en millimeter. känn upp och ner med bestämda fast rörelser.
om det inte rör sig är det inte ramlagerna! Om det inte är dem kan du ta av kolven. känner på vevstaken upp och ner och det får inte glappa det minsta där heller. åt sidorna är det dock lungt. men INTE upp och ner. kolla dessa saker innan du klyver.
2stroke4ever skrev:tycker absolut inte att du borde klyva motorn om du inte kan lokalisera felet. det kan vara som att kasta pengarna i sjön! Det du borde göra är att ta av svänghjuls kåpan och känna på svänghjulet. det ska sitta STUMT. får inte röra sig en millimeter. känn upp och ner med bestämda fast rörelser.
om det inte rör sig är det inte ramlagerna! Om det inte är dem kan du ta av kolven. känner på vevstaken upp och ner och det får inte glappa det minsta där heller. åt sidorna är det dock lungt. men INTE upp och ner. kolla dessa saker innan du klyver.
har gjort allt det men det ända som inte är som det ska är att ramlagerna ger ifrån sig ett gnidande/ malande ljud när man snurrar på vevstaken eller svänghjulet. vet inte om dom är slitna eller nått för verkar inte vara nått glapp i dom eller så men kan inte komma på någon annan orsak till att moppen inte orkar när det blir lite brant.
hmm nej jag vet inte riktigt faktiskt... va ungefär som på min rm 125a. låter illa när man varva på den lite när den va varm. inte kall. då va det vattenpumpslagret märkte jag efter att bytt ramlager!
kostade onödigt mycket pengar.
känn på alla lager du kommer åt om du hittar nå annat glapp. annars får du väl chansa på ramlagerna om du inte hittar nå annat fel?
2stroke4ever skrev:hmm nej jag vet inte riktigt faktiskt... va ungefär som på min rm 125a. låter illa när man varva på den lite när den va varm. inte kall. då va det vattenpumpslagret märkte jag efter att bytt ramlager!
kostade onödigt mycket pengar.
känn på alla lager du kommer åt om du hittar nå annat glapp. annars får du väl chansa på ramlagerna om du inte hittar nå annat fel?
okej ja lite onödigt att lägga pengar där det inte behövs. men jag får leta vidare och se vad och om jag hittar nått
om det inte glappar om ramlagret, Men det låter illa så är det troligen att ramlagret har skurit pga för lite olja. Lagret har inte börjat glappa pga av du inte har kört slut på det, utan bara kört utan oljetillförsel( Eftersom kulorna blir ojämna när de har skurit så låter det, ist för att glappa. Men om du hade kört vidare, då hade lagret börjat glappa och du hade känt det på svänghjulet.)
Annars kan du, ta av cylindern hålla inne kopplingen och dra runt veven med handen och höra om det låter då med. Om ljudet upphör när kopplingen trycks in då är det något lager i växel lådan.
KarlssoN^ skrev:om det inte glappar om ramlagret, Men det låter illa så är det troligen att ramlagret har skurit pga för lite olja. Lagret har inte börjat glappa pga av du inte har kört slut på det, utan bara kört utan oljetillförsel( Eftersom kulorna blir ojämna när de har skurit så låter det, ist för att glappa. Men om du hade kört vidare, då hade lagret börjat glappa och du hade känt det på svänghjulet.)
Annars kan du, ta av cylindern hålla inne kopplingen och dra runt veven med handen och höra om det låter då med. Om ljudet upphör när kopplingen trycks in då är det något lager i växel lådan.
okej ja då är jag ganska säker på att ramlagerna har skurit för. och det är inte från växelådan, det finns ingen som helst möjlighet för motorn är nerplockad med alla drev och kugghjul så det låter endast när veven går runt föresten hur lätt/ tungt ska växelådan gå runt när man snurrar på utgående drev eller växelaxeln? börjar fundera på om det inte är lika bra att byta de lagerna när den ändå är kluven