var kan man köpa 70s mid-race cylindrar billigt?
Behöver också ett passande vevparti till AM6 motorn då funderade på ett förstärkt motorforce för typ 1000kr.
passar MRX cyllar på RRX? om dom gör de borde man väl kunna köra skruvfästa rör? eller tänker ja fel? ;D
Jag: Var sitter förgasaren då?
Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)
Vill ha tag i en lågvarvig cylinder med stor volym till Derbi före 2005, alltså den gamla motorn. Toppeffekt bryr jag mig inte särskilt mycket om även om jag givetvis vill ha lite mer än original, men huvudsakligen är jag ute efter mer ork på lågvarv.
Finns det samlad info om durationer i olika cylindrar någonstans? Eller någon som har koll på lågvarviga 70-80cc cylindrar?
Har kört en Guss 80cc och den är rätt bra, men ändå lite högvarvigare än vad jag söker. Original portdurationer men med 47-50mm cylinderdiameter vore ganska perfekt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tja "kgponken". jag har en sån där Barikit 70cc Cyllinder som någon lite ovanför mig tipsade om liggandes hemma som du kan få köpa billigt av mig, den är helt komplett med kolv, topp packningar och sånt. Den är matchportad enligt Derbis original block för att ge optimalt flöde utan modifikationer av blocket. Cyllinder loppet och kolvringarna är i fint skick. Hör av dig
Lazer94 skrev:Tja "kgponken". jag har en sån där Barikit 70cc Cyllinder som någon lite ovanför mig tipsade om liggandes hemma som du kan få köpa billigt av mig, den är helt komplett med kolv, topp packningar och sånt. Den är matchportad enligt Derbis original block för att ge optimalt flöde utan modifikationer av blocket. Cyllinder loppet och kolvringarna är i fint skick. Hör av dig
Vart bort du då? är vänligt sugen assa !
Kan du länka den från twostroke eller något ? eller skicka bild
Lazer94 skrev:Tja "kgponken". jag har en sån där Barikit 70cc Cyllinder som någon lite ovanför mig tipsade om liggandes hemma som du kan få köpa billigt av mig, den är helt komplett med kolv, topp packningar och sånt. Den är matchportad enligt Derbis original block för att ge optimalt flöde utan modifikationer av blocket. Cyllinder loppet och kolvringarna är i fint skick. Hör av dig
Vart bort du då? är vänligt sugen assa !
Kan du länka den från twostroke eller något ? eller skicka bild
Jag bor i mora. Har du msn? Så kan vi snacka där och så kan jag skicka bilder och så.
MVH: Pontus.
Tja, försöker komma på vilken cylinder jag ska köra med men vilken tror ni blir bäst?
Hebo - Cylinderkit (Manston Racing) 70cc
Metrakit - Cylinderkit (ProRace2) 70cc
Vivven skrev:ja seriöst :O Den kommer gå fint med thrower!
låter gött ;P har en deal med en Thrower för 600kr + frakt å cylindern går på en 900kr å fyllde år idag så har dragit ihop en 1500kr ungefär ;P päääfeeekt ju ;P
Jag: Var sitter förgasaren då?
Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)
Tja, är pro race 70cc något att satsa på för gatbruk? Annars funderar jag på sp cyllindern, men hade vart kul med pro race eftersom det är lite mer drag i den. Tacksam för svar.
Lazer94 skrev:Tja, är pro race 70cc något att satsa på för gatbruk? Annars funderar jag på sp cyllindern, men hade vart kul med pro race eftersom det är lite mer drag i den. Tacksam för svar.
Lazer94 skrev:Tja, är pro race 70cc något att satsa på för gatbruk? Annars funderar jag på sp cyllindern, men hade vart kul med pro race eftersom det är lite mer drag i den. Tacksam för svar.
Nej, knappt sp för dagligt bruk den delen heller.
OKej, men har oxå funderat på Hebo manston revolution cyllindern, det står i beskrivningen på den att den ska vara byggd så att den är mycket slitstarkare samt så har den ju en grafitbelaggd kolv vilket gör det ännu bättre. Någon som hört eller nåt om den eller vet någon som använder en sån här cyllinder på gatan?
OKej, men har oxå funderat på Hebo manston revolution cyllindern, det står i beskrivningen på den att den ska vara byggd så att den är mycket slitstarkare samt så har den ju en grafitbelaggd kolv vilket gör det ännu bättre. Någon som hört eller nåt om den eller vet någon som använder en sån här cyllinder på gatan?
det är hyper cylindrar för RACING!
kör med någon replica cylinder, möjligtvis sp om du sköter om den väl
Lazer94 skrev:
det går bra att köra sp på gatan. men jag skulle nog ta polini guss istället då den har ungefär samma effekt men har 2 ringar och sen är det 80cc så du får mera vrid och det är ju skönt på gatan.
Nä då är sp ett bättre val faktiskt. Men för gatbruk så är det vettigare att välja någon med 2 ringar som inte varvar riktigt lika högt, för hållbarhetens skull. Vill du åt samma effekt ändå så rekommenderar jag att du går upp i volym istället. Någon som sa polini guss här och det är ett utmärkt val till gatbruk, riktigt fin cylinder som presterar väldigt bra. Vad hade du tänkt använda för rör?
chifen skrev:
Nä då är sp ett bättre val faktiskt. Men för gatbruk så är det vettigare att välja någon med 2 ringar som inte varvar riktigt lika högt, för hållbarhetens skull. Vill du åt samma effekt ändå så rekommenderar jag att du går upp i volym istället. Någon som sa polini guss här och det är ett utmärkt val till gatbruk, riktigt fin cylinder som presterar väldigt bra. Vad hade du tänkt använda för rör?
Okej, vill åt så mycket effekt som möjligt och ska även funka bra till gatan. Så lutar nog nu år sp då. Och ja rören så har jag ett underliggande prorace, ett underliggande sp och ett överliggande thower att välja på, har alla hemma
hur kommer den gå med MK Thrower å original 16mm förg med 102 munstycke? Hoppas på ett bra drag å åtminstone 90km/h
Och har hört att den ska gå bra med original topplock fast är de värt att köpa matchande topplock för 399kr?
jag rekommenderar att köpa matchande topplock!
gjutjärn=lågvarvigt
thrower är faktiskt ganska lågvarvigt
men 80~
det ska gå fint med 16mm, byt gärna membran och insug.
Gjutjärn = lågvarvigt? Nädu. Dock brukar gjutjärn användas till lågvarvigare cylindrar då det ger längre hållbarhet men också en högre vikt och sämre värmeavledning. Det är också billigare att tillverka men det är inte materialet som avgör hur mycket det varvar. Tar det lite kortfattat:
Fördelar alu:
Lägre vikt
Bättre kylning (vilket i sin tur ger möjligheten att kunna plocka ut lite högre effekter)
Lättare inkörning
Fördelar gjutjärn:
Tåligare
Möjligheten att borra upp och montera öd kolv om det skulle nypa/skära (går förvisso också med alu men att sätta in nytt nicasilfoder är dyyyyrt)
Billigare