Barikit 74cc fel?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
nelco
Elmoped

Barikit 74cc fel?

Inlägg av nelco »

Hej!
Bytte upp mig ifrån original cylinder till Barikit's 74cc förra veckan.
Allting gick bra men nu när jag provar att varva upp den så blir mätaren helt konstig, hoppar upp och ner nästan hela tiden.

Men det värsta är att när jag varvar upp den så skakar hela mopeden så mycket så jag vågar inte gasa mer
Jag kom på att tänka på det när jag körde i 80 (enligt mätaren) och den varva sönder

Efter det testade jag med gps i nerförsbacke med två på, då stog mätaren i ca 90 km/h men enligt gps:en så gick det bara i 74.

Så dåligt ska det väll inte gå?? Kan tillägga att den gick nästan exakt före bytet ( Iaf inte så stora fel)

Det är en Derbi Senda X-treme sm 03 med drevningen 13/53 och Gianelli 2t effektrör.

Kan det hjälpa om jag har en tyngre drevning? Eller är det fel med cylindern eller något annat?

Och vilken drevning isf?

MvH
Nelco
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Re: Barikit 74cc fel?

Inlägg av ktm_danielsson »

nelco skrev:Hej!
Bytte upp mig ifrån original cylinder till Barikit's 74cc förra veckan.
Allting gick bra men nu när jag provar att varva upp den så blir mätaren helt konstig, hoppar upp och ner nästan hela tiden.

Men det värsta är att när jag varvar upp den så skakar hela mopeden så mycket så jag vågar inte gasa mer
Jag kom på att tänka på det när jag körde i 80 (enligt mätaren) och den varva sönder

Efter det testade jag med gps i nerförsbacke med två på, då stog mätaren i ca 90 km/h men enligt gps:en så gick det bara i 74.

Så dåligt ska det väll inte gå?? Kan tillägga att den gick nästan exakt före bytet ( Iaf inte så stora fel)

Det är en Derbi Senda X-treme sm 03 med drevningen 13/53 och Gianelli 2t effektrör.

Kan det hjälpa om jag har en tyngre drevning? Eller är det fel med cylindern eller något annat?

Och vilken drevning isf?

MvH
Nelco
Vibrera är klart dom gör, jag tappar skruvar titt som tätt på DTn pga vibrationer, men det ska ju inte vibrera så mkt så du inte vågar gasa? :?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

En polare har också en Derbi, när han satte 70 på den blev det knappt någon förändring alls och den skakade och hade sig, vi har försökt allt, byta drev, rör, förgasare m.m. men den vill inte gå mycket fortare. Kanske är någon speciell strypning på Derbi motorerna?
"jag har en paeugot ludix elegane! med autochok! har jag automunsyke också? eller måste jag byta de för att sätta på ett trimrör?"
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

erkan94 skrev:En polare har också en Derbi, när han satte 70 på den blev det knappt någon förändring alls och den skakade och hade sig, vi har försökt allt, byta drev, rör, förgasare m.m. men den vill inte gå mycket fortare. Kanske är någon speciell strypning på Derbi motorerna?
JAMEN JUSTE! Derbi har ju typ strypt CDI box eller någe så man inte kan få ur oredentligt varv utan den bara står o varvar sönder vid typ 70! : :shock:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
PipaZ
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PipaZ »

Och nu ska vi strypa av cdi:in på Derbi Senda, detta är inte på alla sendor utan du får kolla om du har sådan strypning.
cdi:in måste strypas av för att få upp varvtalet riktigt då det är strypt orginal, dock så vid lite värre trimmning så är det
mera effektift med en trim cdi som inte kostar mycket. men för av avstrypa cdi:in så börjar du att leta reda på den, den
sitter under vänster kylarvinge och när du fått fram den så är det den vita sladden som ska dras ut. när det är gjort är din
cdi avstrypt.

Kopierade härifrån http://www.twostrokerider.se/artiklar/501

Här kan du även köpa, dock är detta till en Senda X-TREME R/SM (efter 2006) - D50B0
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19634
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Tack för alla svar :)

Men min Derbi är en 03'a så jag tror det redan är ostrypt cdi på den?

Taget från Strypningar på din cross/sm - tråden

"(Boxram, R1,DRD, Extreme) 00-03:
Sugrörskrök
Drevningen
Snålt bestyckad
Luftburk "

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=852

Och så har jag två vita kablar på min cdi :(

Och jag hittar ingen ostrypt cdi på twostroke som passar mitt elsystem :S
Användarens profilbild
stektkorv
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av stektkorv »

erkan94 skrev:En polare har också en Derbi, när han satte 70 på den blev det knappt någon förändring alls och den skakade och hade sig, vi har försökt allt, byta drev, rör, förgasare m.m. men den vill inte gå mycket fortare. Kanske är någon speciell strypning på Derbi motorerna?
testa min kompis Derbi med 75cc, satan va den skakar jämfört med andra mopeder :S min skakar nästan inget fast har bara urpluggat rör
Jag: Var sitter förgasaren då?

Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)

FAIL
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

stektkorv skrev:
testa min kompis Derbi med 75cc, satan va den skakar jämfört med andra mopeder :S min skakar nästan inget fast har bara urpluggat rör
Min skakade inte mycket före bytet, men nu gör den det :S
Låst