Tjena. Åkte hem från skolan på lunchrasten idag för att ta bort variator-brickan (hoppades vi) på en kompis aerox -10. Men när vi hade öppnat och allt så såg vi att det var en v-ring han hade. Och trångt som f*n vad det. På min jetforce var det gott om plats och tog kanske 10 min att göra. Men det var ett rent helvete med hans moppe. Vissa säger att det är bara att plocka bort ringen. Och vissa säger att man kan behöva köpa en ny, men tunnare/smalare ring. Vilket är sant. Gärna svar från folk som har tagit bort ringar.
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
en aerox har ju en liggande minarelli motor och så trångt är det inte iallafall inte på -03 och neråt. Plocka bort muttern plus resten. sedan remmen, bort med ringen efter det. sätt ihop.
Kan ju finnas något nytt påhitt moppe byggarna kommit på för att förhindra att folk trimmar på dom nyaste mopparna men det skulle jag inte tro
2stroke skrev:Jag har en 09a och det var då fan inte svårt på den, ni kanske är lite efter
Vi är inte efter. Jag har ju gjort det en gång redan. Men när man ska hålla emot när man ska ta bort/sätta dit muttern. Så fanns det knappt något att sticka in en skruvmejsel i och ta spjärn. Men på min fanns det hur mkt som helst. Men ingen som vet om det bara är att ta bort ringen lr om man ska sätta dit en annan?
2stroke skrev:Jag har en 09a och det var då fan inte svårt på den, ni kanske är lite efter
Vi är inte efter. Jag har ju gjort det en gång redan. Men när man ska hålla emot när man ska ta bort/sätta dit muttern. Så fanns det knappt något att sticka in en skruvmejsel i och ta spjärn. Men på min fanns det hur mkt som helst. Men ingen som vet om det bara är att ta bort ringen lr om man ska sätta dit en annan?
Men använd en mutterdragare då, bonnemeck är inte det enklaste precis
Försökt få loss variatormuttern med bonnmek på min men det går fan inte ^^ med den spärren går det hur lätt som helst
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Vi hade mutterdragare. Inte dum
Men grejen är att man ska ju ändå stoppa variatorn. Och det gjorde jag med en skruvmejsel som jag körde in i ett kugghjul/drev. Vet inte vad det äns gör där. Men det har kuggar+små hål i sig. Dem hålen körde jag in en skruvmejsel i och stoppa på det viset. Men det var så jävla trångt på hans. Man kom knappt in i dem hålen
llu1201 skrev:man ska inte behöva hålla emot, tryck med mutterdragaren och dra på bara. det ska lossna
Ja lossna det var det inte några problem med
Men det var lite knepigare när vi skulle sätta tbx den
För då brukar jag annvända en momentnyckel och dra åt till 105 newton
llu1201 skrev:man ska inte behöva hålla emot, tryck med mutterdragaren och dra på bara. det ska lossna
Ja lossna det var det inte några problem med
Men det var lite knepigare när vi skulle sätta tbx den
För då brukar jag annvända en momentnyckel och dra åt till 105 newton