Yamaha Aerox, Dålig bensintillförsel?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Yamaha Aerox, Dålig bensintillförsel?

Inlägg av 940103 »

Hej! Jag har ett problem med min aerox igen.

Jag har nu bytt vikter och förgasare på min aerox, och den går riktigt fint! Men det är ett problem bara. Den accar iväg riktigt bra, men när jag väl kommit upp i toppfart så blir den bara segare och segare som om bensinen i förgasaren tar slut. Jag har en 17.5 mm förgasare. Och om jag gasar fullt, sen släpper gasen lite och sen drar på fullt igen så hostar den till, innan den börjar acca upp igen.

Ett annat problem jag har är när den har vart kall och jag ska starta den. Bara jag ger minsta lilla gas då så böar den och lägger av så jag måste kicka igång den igen. Något man kan göra åt det?

Sen så är det så att om jag accar fullt ut och kör i max (cirka 85 km/h), sedan släpper gasen och låter den gå ner till 60, och sedan gasar fullt igen så segar den sig upp, den har inte samma kraft som om jag skulle börja ifrån 0 och köra upp. Vad kan jag göra åt det?

Hoppas ni fatta någonting! :D

Munstycket är rätt inställt, för tändstiftet är oboybrunt! Inget skit i förgasaren för den är helt ny och rätt monterad.

Min setup är:

Kundo Effektrör
4.5 g vikter
Original tryckfjäder
Hårdare kopplingsfjädrar (blå)
50 cc sportcylinder.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Antagligen för att cylinder förbränner bensinen snabbare än vad flottören hinner fylla i maxfart, och då när den går ner i varv så orkar den inte upp på dom höga varven igen för att det inte finns lika mycket bensin som ska ge den explosioner, alltså blir det inga höga varv förrän den fyllts igen ;)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

En bra början är att du skruvar av tändstiftet och kollar hur blandningsförhållandena är i mtorn. Är stiftet vitaktigt så är detta en varning på att din motor får för lite bensin. är det svart och sotigt får den för mycket. Rätta färgen ska vara gyllenbrunt som oboy choklade.

Men problemet kan också vara som 2stroke säger. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Jag skrev ju faktiskt att jag kollat tändstiftet ;) det är perfekt färg.

Men hur ska jag då få den att hinna fylla på bensin? Jag har ju vakuum anslutning nu, ska jag byta det? Förgasaren kan ju inte vara för liten, det är ju en 17.5 mm.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

ta av flotörköppen och SUG ur slangen på vacuum anslutningen så det rinner ner i förgasaren ur tanken, sen kan du ju själv uppskatta om det rinner fullt ös ur förgasaren, rinner det som det ska! så kan vi ju stryka 2stroke´s teori, eftersom kan kan ju inte dra lika mkt som det EGENTLIGEN ska rinna från tanken, eller hur?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

2stroke4ever skrev:ta av flotörköppen och SUG ur slangen på vacuum anslutningen så det rinner ner i förgasaren ur tanken, sen kan du ju själv uppskatta om det rinner fullt ös ur förgasaren, rinner det som det ska! så kan vi ju stryka 2stroke´s teori, eftersom kan kan ju inte dra lika mkt som det EGENTLIGEN ska rinna från tanken, eller hur?
50cc sport :roll: klart den hinner förbränna det! han får varva litegrann :lol:

Ne men fan jag har samma problem sen jag tog bort luftstrypningen på moppejäveln. Axxar riktigt riktigt asfint från 15-60 (på mätarn) sen stendör den och sen axxar den upp till 60 igen. Hostar och spottar som fan och går sjukt orent 6-8k rpm. Ska pröva slänga i ännu större munstycke igen, för min stendör på "näääästan-fullgas"
vbk29
Elmoped

Inlägg av vbk29 »

tja borra upp ett munstycke till 150 :P då kommer den gå bra :) släng på ett skumfilter :D
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Men tändstiftet ser helt perfekt ut. Och det är ju bara en 50 cc sport så den kan ju knappast suga ur all bensin ur den. Måste ju nästan vara något problem på hur fort förgasaren fylls på?

Tror knappast jag ska ha ett 150 munstycke och ett nytt luftfilter ;)

Jag har dragit luftpluggen också. Gjorde det samtidigt som jag bytte förgasaren.
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Märkte nu när jag var ute och åkte att när jag gasade fullt, och sedan släppte gasen bara lite grann så drog moppen på lite mer. Ingen som vet vad jag ska göra?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

940103 skrev:Märkte nu när jag var ute och åkte att när jag gasade fullt, och sedan släppte gasen bara lite grann så drog moppen på lite mer. Ingen som vet vad jag ska göra?
När du drar rullen på fullt och motorn verkar kväva och du släpper gasen något och den börjar dra på mera. Då ska du ännu en gång kolla tändstiftet och se efter som du sett rätt. Detta låter som typiskt när motorn får för lite bensin. Skuva in luftskruven lite. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Luftskruven är 1.5 varv ut, munstycket är på storlek 90. Kan ta en bild och langa upp till er på tändstiftet!

Bild

Sådär ser tändstiftet ut. Ser helt bra ut enligt mej men är lite vitt i början på elektroden kanske? Förlåt för dålig kvalité men taget med min iphone, inte bästa kameran :)
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Ingen som vet vad de är för fel?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

940103 skrev:Luftskruven är 1.5 varv ut, munstycket är på storlek 90. Kan ta en bild och langa upp till er på tändstiftet!

Bild

Sådär ser tändstiftet ut. Ser helt bra ut enligt mej men är lite vitt i början på elektroden kanske? Förlåt för dålig kvalité men taget med min iphone, inte bästa kameran :)
Jag tycker att på bilden att ditt tändstift drar mot det svarta hållet. Får för mycket bensin.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

runners skrev:
940103 skrev:Luftskruven är 1.5 varv ut, munstycket är på storlek 90. Kan ta en bild och langa upp till er på tändstiftet!

Bild

Jag tycker att på bilden att ditt tändstift drar mot det svarta hållet. Får för mycket bensin.
Men det är lite svårt att se på bilden.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Den går bra från 0-75, sen går den sämre och går ner till 60 typ.. Känns som om den får för lite..
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Prova med att justera luftskruven fram och tillbaka lite.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jag tycker det ser svart och sotigt ut? som att den får för mkt soppa.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Bilden gör sej inte rättvis, det är faktiskt ganska brunt. Men ska jag prova lite i morron.
Användarens profilbild
bjorklind
Varnad

Inlägg av bjorklind »

tycker du ska testa ett mindre munstycke. hade en polare som var övertygad om att det skulle vara större munstycke han satte på det och det gick exakt som du förklarade det. Senare satte han på ett mindre och den gick som ett skott. Han hade 50cc sport och 17,5mm förgasare, sportluft och jag tror det var 90 i munstycke.
Stalkarn
Elmoped

Inlägg av Stalkarn »

Jag satte nyligen på en 70cc på min scooter så satte jag på ett 110 munstycke (54 original) men så vägrade den varva ut så jag kunde köra iväg så testade jag att byta ner till 90 och då gick den bra tills dem höga varven då det kändes som om moppen varvströp, så jag byta ner ytterligare en gång till 80 munstycke o sen gick den som ett skott. Så jag tycker att du ska testa att sätta på ett mindre munstycke :lol:
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Jag gjorde som så att jag bytte från 90 till 95 i munstycke, nu går den perfa!
Låst