motorn startar inte, hjääp!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
saiio
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2010, 12:07

motorn startar inte, hjääp!

Inlägg av saiio »

hej, ja har en kumco super 9 som inte går igång, jag har kollat att stiftet ger stötar, checkat att den får bensin, rensat förgasaren oh testat att spruta in startgas men den vill inte gå igång. Ska öppna cylindern o kolla hur den ser ut, något annat jag borde tänka på ? hjälp snälla
Användarens profilbild
Spikez
Varnad
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 juni 2010, 18:22

Re: motorn startar inte, hjääp!

Inlägg av Spikez »

saiio skrev:hej, ja har en kumco super 9 som inte går igång, jag har kollat att stiftet ger stötar, checkat att den får bensin, rensat förgasaren oh testat att spruta in startgas men den vill inte gå igång. Ska öppna cylindern o kolla hur den ser ut, något annat jag borde tänka på ? hjälp snälla
innan du öppnar cylindern kan du ju testa kompet i den och då ser du om det är som det ska lr inte, är det lågt komp så är det dåliga kolvringar lr ngt annat :P men är det som det ska så tror jag det är ngt annat. har du kollar membranet ?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: motorn startar inte, hjääp!

Inlägg av runners »

saiio skrev:hej, ja har en kumco super 9 som inte går igång, jag har kollat att stiftet ger stötar, checkat att den får bensin, rensat förgasaren oh testat att spruta in startgas men den vill inte gå igång. Ska öppna cylindern o kolla hur den ser ut, något annat jag borde tänka på ? hjälp snälla
Har den gått bra tidigare och sedan när gick den inte i gång? När körde du sist på den? Har du gjort något på motorn, t ex bytat något? Du skriver att tändstiftet ger stötar, men slår den gnista? Hur ser tändstifet ut när du försökt starta den, är de fuktigt? Hur ser det ut i allmänhet är det sotigt eller vitaktigt på elektroderna?
Har du testat med ett nytt tändstift? :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
saiio
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2010, 12:07

Re: motorn startar inte, hjääp!

Inlägg av saiio »

Spikez skrev:
saiio skrev:hej, ja har en kumco super 9 som inte går igång, jag har kollat att stiftet ger stötar, checkat att den får bensin, rensat förgasaren oh testat att spruta in startgas men den vill inte gå igång. Ska öppna cylindern o kolla hur den ser ut, något annat jag borde tänka på ? hjälp snälla
innan du öppnar cylindern kan du ju testa kompet i den och då ser du om det är som det ska lr inte, är det lågt komp så är det dåliga kolvringar lr ngt annat :P men är det som det ska så tror jag det är ngt annat. har du kollar membranet ?
hur kollar man det ?`när jag stoppar in mitt finger där tändstiftet ska sitta o kickar så känns det inte så mycket, membranet tror ja inte det ska vara fel på :(
saiio
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2010, 12:07

Re: motorn startar inte, hjääp!

Inlägg av saiio »

runners skrev:
saiio skrev:hej, ja har en kumco super 9 som inte går igång, jag har kollat att stiftet ger stötar, checkat att den får bensin, rensat förgasaren oh testat att spruta in startgas men den vill inte gå igång. Ska öppna cylindern o kolla hur den ser ut, något annat jag borde tänka på ? hjälp snälla
Har den gått bra tidigare och sedan när gick den inte i gång? När körde du sist på den? Har du gjort något på motorn, t ex bytat något? Du skriver att tändstiftet ger stötar, men slår den gnista? Hur ser tändstifet ut när du försökt starta den, är de fuktigt? Hur ser det ut i allmänhet är det sotigt eller vitaktigt på elektroderna?
Har du testat med ett nytt tändstift? :wink:

den gick innan fast det var dålig gasrespons. det var en på mopedverksta o dom sa att ja snart skulle byta ringar på kolven, den ger gnista och när jag kickar så blir tändstiftet blöt som de ska vara,
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nix...tändstiftet ska inte bli blött, då kan inte stiftet slå gnista. Men jag misstänker att din kolv och cylinder är ordentligt slitet när de säger att de behöver bytas. Dåligt komp i motorn och moppen kan bli ordentligt svåra att starta eller går den inte alls. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
saiio
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2010, 12:07

Inlägg av saiio »

runners skrev:Nix...tändstiftet ska inte bli blött, då kan inte stiftet slå gnista. Men jag misstänker att din kolv och cylinder är ordentligt slitet när de säger att de behöver bytas. Dåligt komp i motorn och moppen kan bli ordentligt svåra att starta eller går den inte alls. :wink:


jaha men varför blir den blöt när den sitter i? när jag tar ut tändstiftet så slår den jätte mycet gnistor
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om tändstiftet slår gnista och du försöker starta, antingen med startlåset eller kicken och den inte går i gång. När du sedan plockar av tändstiftet så är det blött är detta samma sak som att din motor får alldeles för mycket bensin av någon orsak. Alltså, tändstiftet hinner inte antända bensinångerna innan det dränks utav bensin.

Anledningen kan vara flera till att din motor får för mycket bensin. Men har problemet plötsligt uppstått utan att du gjort något med moppen, brukar felet oftast vara flottören som hakat sig. Alltså flottören stoppar inte inflödet av bensin till cylindern, då hjälper inte startgas för att tända motorn.

Dra bort bensinslangen från förgasaren, töm förgasaren från bensin. ta av tändstiftet och kicka ett antal gånger. Skruva sedan på tändstiftet och öppna luftburken och spraya in ordentligt med startgas, starta omgående. Du kommer upptäcka att motorn tänder till och slocknar omedelbart, detta ska den göra om du har gnista på stiftet.

Om motorn inte antyder på att starta trots detta ligger felet på alldeles för dåligt komp. Men då brukar det ofta vara så dåligt att det inte finns något komp alls. Ett annat fel kan också vara att din tändning tänder på fel tidpunkt. Det vill säga att stiftet slår gnista då kolven befinner sig i fel nivå i cylindern, men ofta i sådana fall brukar motorn tända till och stanna direkt. :wink:
Undersök flottören nogrannt att den fungerar som den ska. Jag är nästan säker på att din flottör är kass. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
saiio
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2010, 12:07

Inlägg av saiio »

runners skrev:Om tändstiftet slår gnista och du försöker starta, antingen med startlåset eller kicken och den inte går i gång. När du sedan plockar av tändstiftet så är det blött är detta samma sak som att din motor får alldeles för mycket bensin av någon orsak. Alltså, tändstiftet hinner inte antända bensinångerna innan det dränks utav bensin.

Anledningen kan vara flera till att din motor får för mycket bensin. Men har problemet plötsligt uppstått utan att du gjort något med moppen, brukar felet oftast vara flottören som hakat sig. Alltså flottören stoppar inte inflödet av bensin till cylindern, då hjälper inte startgas för att tända motorn.

Dra bort bensinslangen från förgasaren, töm förgasaren från bensin. ta av tändstiftet och kicka ett antal gånger. Skruva sedan på tändstiftet och öppna luftburken och spraya in ordentligt med startgas, starta omgående. Du kommer upptäcka att motorn tänder till och slocknar omedelbart, detta ska den göra om du har gnista på stiftet.

Om motorn inte antyder på att starta trots detta ligger felet på alldeles för dåligt komp. Men då brukar det ofta vara så dåligt att det inte finns något komp alls. Ett annat fel kan också vara att din tändning tänder på fel tidpunkt. Det vill säga att stiftet slår gnista då kolven befinner sig i fel nivå i cylindern, men ofta i sådana fall brukar motorn tända till och stanna direkt. :wink:
Undersök flottören nogrannt att den fungerar som den ska. Jag är nästan säker på att din flottör är kass. :wink:



Tack så mycket RUNNER! Det kan ligga nått i att flottören har hakat sig för när jag öppnade skruven under förgasaren så tog det inte stopp utan fortsatte bara rinna ner flera dl så ja stängde igen. Ska prova tömma förgasaren imorn och använda ditt råd, tack för hjälpen berättar hur de gick imorn :P
dahlqvistlol
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 8 augusti 2009, 02:16

Inlägg av dahlqvistlol »

Tändstiftet ska visste bli blött
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

dahlqvistlol skrev:Tändstiftet ska visste bli blött
Har du hört talas om varför en moped motor surar och vad som är anledningen till varför den inte startar då? Jo just för att tändstiftet blir blött. Det är orsaken att motorn inte startar. Det som tändstiftet antänder i bensinen i cylindern är ångerna och inte bensinen i flytande form. En förbränningsmotor måste således starta omgående, annars riskerar stiftet att bli blött och då finns inte en chans.

Detta är den första grunden man måste förstå som inte ens nämns i läran som mekaniker, eftersom att detta anses att vara en självklar konsekvens när man förstår hur en förbränningsmotor fungerar. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst