Hur nödvändigt är det att avstrypa CDI:n?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
moppeboii
Elmoped

Hur nödvändigt är det att avstrypa CDI:n?

Inlägg av moppeboii »

Tjenare!
Har funderat på att trimma min Daelim S-Five ett tag nu, tänker inte hårdtrimma den så att den kommer upp i 95kmh eller så.
Är bara det att jag inte har råd att köpa en avstrypt CDI, men eftersom den håller varvtalet nere verkar det vara ganska viktigt. Eller?
Kom gärna med mer tips på vad som kan vara viktigt att tänka på om man ska lätttrimma.

Om ni inte redan märkt det så är jag ganska ny på mopeder, det enda jag gjort på moppen är ganska lätta saker som att ta bort framkåpan och kapa bögläppen.

(Och snälla förstå att mitt användarnamn är ett skämt)
Användarens profilbild
antonocean
Elmoped

Inlägg av antonocean »

hahaha hård trimmad den ä då?^^

Ne men du kmr aldrig komma upp i 95 utan att strypa av cdi:n måste kunna varva mkt högre, du måste nog antagligen ha 70cc om du ska komma upp i dem hastigheterna med scooter
moppeboii
Elmoped

Inlägg av moppeboii »

antonocean skrev:hahaha hård trimmad den ä då?^^

Ne men du kmr aldrig komma upp i 95 utan att strypa av cdi:n måste kunna varva mkt högre, du måste nog antagligen ha 70cc om du ska komma upp i dem hastigheterna med scooter
Haha, tror du läste fel, försöker inte komma upp i 95 ;)
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Fila upp pluggen (om du har någon) så hålet blir större, du behöver inte ta bort hela. Så kommer den gå lite bättre!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

viktigt o viktigt, tanken är ju att du inte ska kunna varva fullt och inte nå för höga hastigheter.
Hur du än trimmar i princip, så kommer du att känna varvstoppet så.
Vet inte om det är så bra egentligen att trimma och köra trimmat, nöter ju mer.
Årets Styrelsemedlem 2013
moppeboii
Elmoped

Inlägg av moppeboii »

Var nyss ute och kollade om man skulle kunna antingen fila ner eller skruva bort pluggen i mynningen på avgasröret, vart förvånad.
Mitt avgasrör är väldigt stort och sen så sticker det ut en pytteliten bit ifrån den där avgaserna kommer ut, och när jag kollade in i mynningen var det som ett mindre avgasrör inuti det första avgasröret. Är säker på att det inte är en plugg.
Antar att det är ljuddämparen.

Ful paint bild.
http://i36.tinypic.com/29geadk.jpg

Det gråa ska föreställa någon form av metall/aluminium bricka som sitter fast på röret. Vet inte vad det gör där.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

DEA!! skrev:viktigt o viktigt, tanken är ju att du inte ska kunna varva fullt och inte nå för höga hastigheter.
Hur du än trimmar i princip, så kommer du att känna varvstoppet så.
Vet inte om det är så bra egentligen att trimma och köra trimmat, nöter ju mer.
Helt rätt att man får inte ut full effekt när boxen öär strypt. Men man fördärvar inte en Eu-scooter genom att strypa av dem. De flesta av dessa scootrar är byggda för betydligt högre hastigheter än 45 km/h och får gå fortare i många EU-länder i Europa. För att uppnå kraven för att sälja mopderna i Sverige måste de strypas ner till 45 km/h och därav har man valt att sätta dit olika strypningar på mopederna. Dessa strypningar har den konsekvensen att motorerna inte mår bra utan slits fortare, när man plockar bort pluggarna andas motorn som den ska.

Men sedan kan man diskutera om det inte sliter mer på motorn när man plockar på större cylinder, förgasare osv. Normalt kanske det inte skulle göra det om man ständigt inte körde i full rulle, men ständigt i fullt varv med fullt trim sliter hårt på motorn, även vid byte av vev osv. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst