Tjena, har tråkigt som faaeen så jag kom på med en idé att göra mitt avgasrör så tyst som möjligt(?)
Det är en MK thrower, så jag kom med på en galen idé att "trä" på några coca cola 1,5 l flaskor över min krök. Men jag vet inte om de kommer smälta. Så kan någon annan ge något förslag?
Dom kommer defenetift smälta, du kan köpa "avgasbandage" som du trär på röret, då får du ett dovare ljud. Sedan kan du stoppa om ljudämparen med ljudämpar ull!
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
-TeddaN- skrev:Dom kommer defenetift smälta, du kan köpa "avgasbandage" som du trär på röret, då får du ett dovare ljud. Sedan kan du stoppa om ljudämparen med ljudämpar ull!
Tack för tipset! Jag behöver inget vid ljuddämparn, där är det tyst! Men det låter som fan från kröken. Vilken affär säljer avgasbandage? Är det bara att gå till en mack och fråga? Eller finns det mer kvalite grejer?
-TeddaN- skrev:Dom kommer defenetift smälta, du kan köpa "avgasbandage" som du trär på röret, då får du ett dovare ljud. Sedan kan du stoppa om ljudämparen med ljudämpar ull!
Tack för tipset! Jag behöver inget vid ljuddämparn, där är det tyst! Men det låter som fan från kröken. Vilken affär säljer avgasbandage? Är det bara att gå till en mack och fråga? Eller finns det mer kvalite grejer?
twostroke is your friend!
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Roserud skrev:Som Teddan säger så är avgasbandage något som är väldigt effektivt för att det ska låta mindre, det blir en klar skillnad.
Kan du förklara lite mer invecklat? Blir ljudet som en otrimmad crossmoppe eller hör man fortf trimljudet?:D
Kommer inte "smattra" lika mycket, du får ett dovare och mjukare ljud helt enkelt
Kolla även så att inte det läcker ut avgaser från cylindern eller vid mellanröret! då måst du byta packningen.
Fast det är bra om du lindar dit avgasbandage för det behåller ju värmen bättre när du kör!
externx skrev:
Kan du förklara lite mer invecklat? Blir ljudet som en otrimmad crossmoppe eller hör man fortf trimljudet?:D
Kommer inte "smattra" lika mycket, du får ett dovare och mjukare ljud helt enkelt
Kolla även så att inte det läcker ut avgaser från cylindern eller vid mellanröret! då måst du byta packningen.
Fast det är bra om du lindar dit avgasbandage för det behåller ju värmen bättre när du kör!
-TeddaN- skrev:Kommer inte "smattra" lika mycket, du får ett dovare och mjukare ljud helt enkelt
Och blir tystare?;p
japp! Dovare men tystare! ist för att det låter som en skutti griskulring!
KarlssoN^ skrev:du skall linda bandet hårt och spänt, du skall också linda så det "överlappar" varandra.
Btw, avgasbandage ökar värmen i kröken vilket ökar gashastigheten av avgaserna så motorn blir av med avgaserna bättre så du vinner lite effekt
Okej, men jag fattar inte hur ett bandage kan göra så;) Men skitsamma. Har någon här gjort liknande och kanske skulle kunna lägga upp en bild på hur det ser ut?:)
KarlssoN^ skrev:du skall linda bandet hårt och spänt, du skall också linda så det "överlappar" varandra.
Btw, avgasbandage ökar värmen i kröken vilket ökar gashastigheten av avgaserna så motorn blir av med avgaserna bättre så du vinner lite effekt
Okej, men jag fattar inte hur ett bandage kan göra så;) Men skitsamma. Har någon här gjort liknande och kanske skulle kunna lägga upp en bild på hur det ser ut?:)
Detta är dock en bild på scooter system men du förstår principen?!
den isolerar, så inte värmen går ut genom metallen = ökar värmen..
den isolerar, så inte värmen går ut genom metallen = ökar värmen..
Precis : Bevarad värme = bättre och renare effekt!
Tobbe_gp1 skrev:ta några spickar o sätt i kors i ljuddämparen själva röret med alla hål i om du förstår det ska göra ljudet dåvare o inte lika mkt smatter
Fattar inte riktigt vad du menade btw, hur ska jag sätta fast bandaget? Ska jag hälla nått typ citronsyra på röret innan jag ska linda runt det? Läste det på nån tråd.
Tobbe_gp1 skrev:ta några spickar o sätt i kors i ljuddämparen själva röret med alla hål i om du förstår det ska göra ljudet dåvare o inte lika mkt smatter
Fattar inte riktigt vad du menade btw, hur ska jag sätta fast bandaget? Ska jag hälla nått typ citronsyra på röret innan jag ska linda runt det? Läste det på nån tråd.
ser lite slappt ut på några ställen men det där duger säger väldigt bra.
citerar från zatzy.com
''Blöt bandaget i vatten med citronsyra i, då är det mycket enklare att få det snyggt och hårt, citronsyran gör att det inte rostar medans bandaget är blött.
Med fördel sprayar du röret innan med värmetålig avgasfärg, Biltemas funkar kanon och är billig, tvätta röret noga med thinner innan du sprayar.''
och citerar igen ''Det ska blötas och dras för kung och fosterland. ''