Bättre när den är kall ..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
icedreamer2
Elmoped

Bättre när den är kall ..

Inlägg av icedreamer2 »

Tjenare, jag har en Baotian Classic och jag undrar över en liten grej. Det är nämligen så att den går bättre när den är kall, vad beror de på nu igen ? Har totalt glömt bort det.

Och sen en sista fråga, om det bildas mycket sot i avgasröret vad beror de på då ? För tjock blandning eller ? /MVH En cool Baotian ägare ! :D
Hate the game, not the players baby!
darrefreak
Elmoped

Inlägg av darrefreak »

Motorn går som optimalt när den är jummen ;)
ml65
Kinaraket

Re: Bättre när den är kall ..

Inlägg av ml65 »

icedreamer2 skrev:Tjenare, jag har en Baotian Classic och jag undrar över en liten grej. Det är nämligen så att den går bättre när den är kall, vad beror de på nu igen ? Har totalt glömt bort det.

Och sen en sista fråga, om det bildas mycket sot i avgasröret vad beror de på då ? För tjock blandning eller ? /MVH En cool Baotian ägare ! :D
för mycket bensin ... ;)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

En motor har en tempratur då den fungerar som bäst (arbetstempratur). All överskottsvärme måste på snabbast sätt som möjligt ledas bort eftersom att detta kan redan vid måttliga temperaturer över normal ge långsiktiliga skador på motorn och dessutom är överskottsvärmen en effekttjuv.

På luftkylda scooters har man därför valt att kyla motorerna med hjälp av fläkt som kyler motorn då cylindern är inkapslad i plastkåpor, medan på öppna motorer som på cross kyls oftast motor och cylinder av fartvinden. Den effektivaste kylningssystemet är vattenkylningen men även detta system är krävande på fartvind då dessa mopeder har kylare på samma sätt som bilar, men på bilar kyls vattnet av kylfläktar som ofta är elektriska på moderna bilar, detta system har bäst effekt. Därför har oftast mopeder med sådant kylsystem överlägsen effekt gämtemot luftkylda motorer och tillsammans med direktinsprutat bensinsystem kan man utvinna fler hk än med traditionella moppemotorn med luftkylning med förgasare.

Den traditionella motorn på mopeder med luftkylt system har ofta en ganska bristfällig kylning som främst märks på varma sommardagar då helt enkelt många mopedmotorer går i bland långt över arbetstemperaturen vilket medför sämre effekt. Alltså räcker inte fläktsystemet till på många mopedmotorer för att hålla överskottsvärmen tillräckligt mycket borta för att inte märkas på effekten på moppen.

Till en del moppar finns bättre fläktar att köpa både till variator och själva cylinderkylningen vilket ger överlägsen kylning gämtemot de som sitter monterade original. Kopplingen på mopeder är också beroende på effektiv kylning då denna ganska fort börjar greppa sämre vid hög varme och vid montering av bättre ventilerad kopplingklocka kan man vinna mycket.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst